Washington chce, aby chodci dávali digitální bločky za špatné parkování

Parkovací hlídky. Nad řádným parkováním by ve Washingtonu mohly brzy bdít skupiny civilistů, jež by přestupky hlásili místní radnici nebo policii.

Hlavní město Spojených států zvažuje, že by sami lidé měli pravomoc pokutovat řidiče za špatné parkování. Mohlo by to prý washingtonské ulice učinit bezpečnější pro chodce a cyklisty.

Pilotní program s pracovním názvem „posílení bezpečnosti obyvatel“ by mohl vyškolit osmdesát obyvatel Washingtonu (deset pro každou z osmi washingtonských čtvrtí), kteří by měli pravomoc identifikovat a podávat zprávy o porušení pravidel pro parkování ve městě.

Přestupky by pak mohli hlásit přímo přes mobilní aplikaci. Řidiči by následně obdrželi upozornění, aby zaplatili pokutu nebo by nechali věc postoupit do správního řízení. Šlo by o stejný princip, jaký je uplatňován v případě, že řidiče zachytí pouliční kamery například při jízdě na červenou, píše portál CityLab.com.

Nebezpečné parkování

Návrh přišel z pera washingtonského radního Charlese Allena jakou součást legislativní normy, která má za cíl zvýšit bezpečnost v ulicích americké metropole. Návrh je v souladu s memorandem Vision Zero, podle něhož se město snaží o dramatické snížení smrtelných a vážných zraněních, ke kterým dochází při dopravních nehodách.

Porušování parkovacích pravidel se může zdát jako prkotina, jenže ne vždy tomu tak je. Automobily prý často stojí tak, že zasahují do jízdních pruhů vyhrazených pro cyklisty či autobusy městské hromadné dopravy, nebo také stojí na chodnících. To pak vede k tomu, že se cyklisté, chodci i autobusy musí vozidlům vyhýbat, což způsobuje nebezpečné dopravní situace. Přestupci ovšem často nebývají pokutováni, neboť jejich provinění leckdy trvá sotva pár minut. Než přijede policie, řidič už na místě není.

Návrh celkem pochopitelně vyvolal řadu kritických reakcí. Jedna z nich se objevila i v deníku Washington Post, kde se o „civilních policistech“ hovoří jako o receptu na katastrofu nebo o „orwellovských komandech“, která vyvolají doslova parkovací válku.

Zastánci této myšlenky ale namítají, že podobná úprava existuje i v jiných amerických městech. Například v New Yorku mohou tímto způsobem mohou také lidé hlásit parkovací dopravní přestupky. Dokonce si takto mohou vydělat slušné peníze, neboť mohou získat pětadvacetiprocentní provizi z vyměřené pokuty. Zdokumentován je případ, kdy si jeden člověk takto vydělal devět tisíc dolarů (asi 207 tisíc korun) za nahlášení sto dvaceti případů. Své „hlídky“ má také Malibu, Memphis nebo oregonský Eugene.

Počet fatálních nehod roste

Washingtonská úprava je na stole poté, co za loňský rok v tamních ulicích při dopravních nehodách zahynulo 36 osob. Počet fatálních úrazů přitom od roku 2015 neustále roste. Letos si provoz vyžádal již dvanáct obětí, což ale představuje meziroční pokles. „Měli bychom konat s mnohem větším akcentem a měli bychom se snažit o vyzkoušení nových věcí, protože dosavadní opatření k poklesu úmrtí lidí při dopravních nehodách nevedla,“ řekl Allen deníku Washington Post.

Již dnes mají obyvatelé Washingtonu, D. C. možnost prostřednictvím aplikace How´s My Driving hlásit dopravní přestupky. Ačkoli je v provozu stále jen její beta verze, minulý týden jejím prostřednictvím bylo ohlášeno téměř sedm set přestupků, a to pouhými šedesáti lidmi. Jeden z tvůrců aplikace, Mark Sussman, uvedl, že digitální nástroje mohou výrazně pomoci k tomu, aby řidiči změnili své uvažování za volantem. Podle něho cyklisté, kteří jsou nejčastějšími ohlašovateli právě parkovacích přestupků, často od řidičů slyší, že na místě zastavili jen na pár minut nebo že cyklistům namítají, že jejich vůz mohou objet. „Toto chování ale vede k tomu, že se lidé ocitají zbytečně v nebezpečí,“ řekl Sussman.

Podle něho je důležité, aby kolem zmíněného návrhu proběhla veřejná debata a aby zazněly argumenty obou stran. Jak zastánců, tak odpůrců. „Není to o tom, že bychom chtěli zvýšit počet nahlášených lidí. Chceme docílit toho, aby z ulic zmizelo nevhodné chování na silnicích, v ulicích, na cyklostezkách i chodnících,“ vysvětlil Sussman. Řidiči jsou si prý vědomi, že když parkují, jak nemají, dělají něco špatného. Dokud ale někdo nezvedne telefon, budou to prý dělat stále.

-zm-