INZERCE

Nový úsek dálnice. Foto: Ministerstvo dopravy ČR

Výbory doporučily schválení závazků vůči PPP projektu na výstavbu D4. Stavba by mohla začít v březnu

Sněmovní rozpočtový i hospodářský výbor dnes doporučily Poslanecké sněmovně schválení finančního závazku státu vůči francouzskému konsorciu DIVia za dostavbu dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem. Komunikace by se měla začít stavět ještě letos na základě PPP projektu. Schválení finančního závazku je podmínkou pro uzavření koncesionářské smlouvy mezi vládou a vítězným konsorciem.

Jedná se o první PPP projekt v České republice. Konsorcium postaví 32 nových kilometrů dálnice mezi Příbramí a Pískem. Následně je bude 25 let provozovat a udržovat spolu s dalšími již postavenými 16 kilometry. Vítěz ve výběrovém řízení nabídl 16,55 miliardy korun.

Přímé závazky státu, které má nyní schválit Poslanecká sněmovna, představují 18,8 miliardy korun a 446 milonů eur, tedy asi 11,7 miliardy korun.

Stěžovatel všechny spory prohrál

Potřebná stavební povolení jsou sice vydána, ale některá zatím nenabyla právní moci.

„Je pravdou, že v úseku poblíž obce Čimelice máme jednoho notorického stěžovatele, který dodneška prohrál všechny spory na úrovni správních řízení tak, jak jsou vedena,“ připustil ředitel odboru liniových staveb ministerstva dopravy Martin Janeček. U soudu jsou nyní podle něj dvě žaloby proti dvěma územním rozhodnutím, která jsou podkladem pro možnost vydat stavební povolení.

Dálnice D4. Repro: pppd4.cz

„Stavební povolení jako taková jsou v tuto chvíli vydána,“ popsal. Stěžovatel vůči nim sice podal opravné prostředky, ale stát má do 30. června čas na to, aby povolení nabyla právní moci. Ministerstvo však podle něj vnímá svoji pozici jako silnou.

Otázka nad vhodností PPP projektu

Pirátský poslanec Ondřej Polanský na jednání hospodářského výboru namítl, že PPP projekt na tuto stavbu není vhodný. „Obecně se použije ve dvou případech. Když stát nemá na realizaci peníze a chce odložit stavbu do budoucna, což není náš případ, nebo když je projekt nějakým způsobem komplikovaný a stát není schopen dohlédnout jeho rizika.“ Ani toto však není současný případ, protože žádná rizika nevidí, pozemky jsou vykoupeny a stavební povolení jsou hotová.

Podle ministra dopravy Karla Havlíčka vždy záleží na úhlu pohledu. „My netvrdíme, že by se to nedalo udělat i jinak. Ale někdy s tím začít musíme a teď je minutu po dvanácté. Současně bychom dnes neměli peníze na realizaci nebo bychom peníze museli ubrat jinde. A pokud nám to finančně vyšlo dobře, není důvod to neudělat. Můžeme tak postavit více,“ vysvětlil Karel Havlíček.

Pokud Parlament smlouvu schválí, bude následovat její podpis s vítězným konsorciem. Stavět by se mělo začít ještě v březnu tohoto roku. Nový úsek dálnice pak má být zprovozněn v říjnu 2024.

(ede, čtk)