INZERCE

Spojovací díl, slangově nazývaný ježek. pro ocelové konstrukce ropných plošin - takzvaného „ježka“, Využívaný na ropných věžích. Může do něj vstoupit dospělý muž. Foto: Vítkovice Heavy Machinery

Vítkovice Heavy Machinery nově míří do Mexického zálivu

Vítkovice Heavy Machinery (VHM) získaly poptávky pro obor gas and oil (těžbu plynu a ropy) v Mexickém zálivu. Společnost se chystá do oblasti s obrovskými nalezišti surovin vyvézt výkovky, odlitky a montované výrobky pro těžební zařízení na ropných plošinách a vrtech. „Během relativně krátké doby, kdy tyto naše aktivity začaly, jsme dostali poptávky z Mexika na produkty používané na ropných vrtech,“ uvedl generální ředitel VHM Daniel Kurucz. Hodnotu dodávek s ohledem na postup jednání se zákazníkem neupřesnil.

Vítkovice Heavy Machinery (VHM) by do budoucna chtěly do Mexika exportovat výkovky dílců souprav pro těžbu plynu a uzlové body pro příhradové konstrukce a speciální trubky, které dopravují ropu či plyn z podmořských vrtů na povrch těžebních plošin. VHM mají ve svém portfoliu například unikátní spojovací díl pro ocelové konstrukce ropných plošin – takzvaného „ježka“, do kterého může díky jeho obřím rozměrům bez potíží vstoupit dospělý muž.

„Mexický trh by pro nás mohl představovat zajímavý potenciál do budoucna, protože se jedná o velkou oblast a navíc jde o trh úzce propojený s trhem USA, kde pro nás vidíme další významné šance v segmentu těžby ropy a plynu,“ komentoval Stanislav Herudek, manažer odpovědný za rozvoj obchodních příležitostí VHM. VHM podle něj začaly v Mexiku úzce spolupracovat s místní firmou, která dlouhodobě působí v oblasti dodávek různých zařízení pro těžbu, dopravu a zpracování ropy a plynu.

VHM aktuálně procházejí procesem reorganizace. Přesto vstupují do nových oblastí podnikání. V listopadu 2018 mimo jiné získaly referenční zakázku na výkovky kontejnerů pro přepravu a uskladnění vyhořelého jaderného paliva. Výroba se už rozběhla. Jde o první z možné sady 300 výkovků kontejnerů pro tuzemské jaderné elektrárny Temelín a Dukovany, které by VHM mohly dodávat po desítkách kusů ročně v období zhruba deseti let. Kontejnery jsou zajímavým sortimentem také pro export. Přesněji pro takzvaný decommissioning – řízenou likvidaci jaderných elektráren po skončení jejich životnosti, kde jde o zakázky v objemech stovek milionů korun ročně.

Výroba ve VHM se po vážných potížích, které vedly k insolvenci firmy, znovu rozběhla v dubnu 2018, kdy do společnosti vložila peníze společnost SPV VTK Jaroslava Strnada. Ta také zajistila provozní financování formou tollingu. Tedy systémem, kdy jiná společnost – v tomto případě Vítkovice Machinery Trade – poskytuje peníze na výrobu a na oplátku získává výrobky VHM. Vlastníkem tollingové firmy, přesněji jejím jediným společníkem, je rovněž firma SPV VTK.

-red-