INZERCE

Vídeň vede. Rakouská metropole je už deset let v řadě nejlepším městem pro život.

Vídeň plánuje výrazně omezit vjezd aut do centra

Centrum Vídně se možná již brzy stane pro motorová vozidla zcela
nedostupné. Ačkoli město počítá s řadou výjimek, kdy vjezd vozidlům povolen
bude, měla by nová dopravní koncepce omezit hlavně průjezd vozidel městem,
a to až o 30 procent. Podle místostarostky Birgit Hebeinové by měl plánovaný
zákaz vjezdu vozidel do centra města začít platit ještě do říjnových
komunálních voleb.

V centru Vídně žije v současnosti šestnáct tisíc obyvatel. Denně se přitom v centru
vyskytuje až padesát tisíc aut. Tomu má být ale podle vídeňské místostarostky
konec. Centrum města má podle Hebeinové patřit lidem a ne motorům.

„Bereme klimatické změny vážně. To znamená, že musíme i statečně jednat. Doprava ve
Vídni vytváří až 40 procent emisí CO2. V centru bez aut se bude lépe dýchat i našim
dětem a vnoučatům“, okomentovala novou dopravní koncepci Hebeinová, která dále
vysvětlila ambici města Vídně stát se první metropolí v německy hovořícím prostoru
se zákazem automobilů v centru města. Zákaz ovšem počítá nejen s automobily, ale
se všemi motorovými vozidly včetně mopedů a skútrů. Omezení vjezdu motorových
vozidel má nejen pomoci s klimatickými změnami, ale má vrátit veřejný prostor zpět
obyvatelům. Podle Hebeinové vznikne více využitelného prostoru a centru se vrátí
respekt, který si zaslouží.

Ne všech se ale zákaz vjezdu vozidel do centra města dotkne. Vídeň představila
prozatím sedmnáct výjimek, ovšem připustila, že další možná ještě přibydou.
Výjimku tak dostanou například rezidenti první městské části, handicapovaní lidé,
taxikáři či místní dodavatelé. Omezení se nebude vztahovat ani na městskou
hromadnou dopravu či na vozy firem, které mají v centru města své sídlo a vůz pro
svůj provoz potřebují. „Nikdo, kdo je odkázaný na automobil, nemusí mít strach“,
ujistila Vídeňany Hebeinová.

Podle místostarostky Hebeinové by zákaz měl být platný ještě před říjnovými
volbami. Vídeňský starosta Michael Ludwig ovšem vyjádřil své pochyby, že by se
nová dopravní koncepce stihla do podzimu zrealizovat. Nutné podle něj budou ještě
společné debaty obzvláště ohledně výjimek ze zákazu a jasná definice dopravní koncepce tak, aby zákazem neutrpěly sousedící městské části, do kterých by se
motorová vozidla mohla přesunout. Záměr k uklidnění dopravy v centru města ale
vítá.

Zákaz vjezdu motorovými vozidly neplatí pro:

 Rezidenty první městské části s vlastním osobním vozidlem
 Vlastníky vozidel disponující garáží
 Osoby s přímým vjezdem do soukromé nebo veřejné garáže
 Firmy se sídlem v první městské části, pokud je vozidlo pro jejich provoz
nezbytné
 Firmy, které mají sídlo v jiné městské části, ale provozují opakující se služby v
první městské části
 Zaměstnance, které do první městské části jezdí za prací mimo provozní dobu
MHD
 Zaměstnance sociálních a pečovatelských služeb
 Vozidla s parkovacími průkazy pro ZTP
 Taxi
 Automobily hotelových návštěvníků
 Diplomatická vozidla
 Dodavatele
 Speciální vozidla (záchranná vozidla, sanitky, poštu, hasiče, policii, svoz
odpadu, odtahové služby a další)
 Vozidla se speciálním souhlasem dopravní policie
 Vlastníky motorek s trvalým nebo přechodným bydlištěm v první městské části
 Linkové autobusové spoje, autobusy s povolením vjezdu

-red-