INZERCE

Vlak německých Deutsche Bahn Cargo s uhlím. Foto: DB Cargo

V Německu řeší kvůli energetické krizi prioritu pro vlaky s uhlím. Je pro ně na tratích vůbec kapacita?

Německo řeší vážný problém. Nebude-li dostatek plynu, bude třeba vyčlenit pro výrobu elektrické energie z rezerv uhelné elektrárny. Ty ale musí být zásobovány surovinami – uhlím. Skýtá ale vytížená německá železnice prostor pro vlaky s uhlím? Tématu se věnuje německý list Berliner Zeitung. Jen 4 bloky elektrárny s výkonem 1800 MW potřebují návoz údajně kolem 26 uhelných vlaků týdně, každý s hmotností 2 800 tun.

V zájmu úspory plynu se němečtí politici politici a průmysl při výrobě elektřiny opět více spoléhají na uhlí. Existují však pochybnosti, zda jsou dopravní kapacity pro zásobování reaktivovaných uhelných elektráren po železnici dostatečné.

Například samotný výrobce elektřiny Streag se sídlem v Essenu potřebuje pro provoz svých čtyř bloků na řece Saar s celkovým výkonem přibližně 1 800 megawattů týdně přibližně 26 vlaků s uhlím, jak společnost uvedla na vyžádání.

Bez prioritního přidělení kapacity to nejspíše nebude na přetížené DB Netz možné.

Šéf Deutsche Bahn Richard Lutz minulý týden zdůraznil, že potřeba dodávek uhlí ve společnostech je v současné době pečlivě zkoumána. Podle zprávy by mohla existovat úzká místa nejen na již tak plné síti, ale také v nákladních vozech speciálně vybavených pro přepravu uhlí.

„To, co my a konkurence potřebujeme, pokud jde o nákladní vozy, v tuto chvíli v šuplíku nemáme,“ zdůraznil Lutz.

Doplnil, že je třeba, aby všechny strany společně jednaly a zajistily, že nedojde k nedostatku energie.

Nejnovější balíček ministra hospodářství Roberta Habecka (Zelení), týkající se energetické bezpečnosti, má za cíl zajistit dopravní kapacity pro dodávky paliv po železnici.

Podle dokumentu se plánuje, že v prvním kroku budou v krátkodobém horizontu upraveny podmínky používání železniční sítě tak, aby se při přidělování volných vlakových tras upřednostňovala přeprava minerálních olejů a uhlí.

Pouze v případě, že by to nestačilo, bude preferenční zacházení s dopravou na úrovni přidělování kapacity upraveno právním předpisem. V tomto případě by se již přidělené časy uvolnily i pro přepravu energie, což by v případě pochybností mohlo znamenat i upřednostnění vlaků s uhlím před osobními vlaky. Z pohledu odborníků však zatím nelze předvídat, zda bude takové nařízení vůbec nutné.

Aliance pro železnici nicméně varovala před dalším přetížením železniční sítě.

„Priorita pro přepravu uhlí je další výzvou pro již tak velmi vytížené části železniční sítě,“ uvedl pro Deutsche Presse-Agentur výkonný ředitel sdružení Dirk Flege.

„Očekáváme, že v obtížné otázce, kterým dopravním prostředkům bude třeba ustoupit, se bude průmysl úzce angažovat,“ zdůraznil Flege.

Dosud se tak nestalo v dostatečné míře, kritizoval Peter Westenberger, výkonný ředitel Sítě evropských železnic (NEE). Konkurenti společnosti Deutsche Bahn v nákladní dopravě jsou skeptičtí, zda by bylo možné rychle zavést přednostní zacházení s přepravou uhlí po železnici.

„Minimálně do poloviny prosince 2022 by se přednostní režim týkal stávajících smluv o vlakových trasách,“ informoval Westenberger.

Pro samotné provozovatele elektráren potřebují politici především plánování a právní jistotu, uvedl Christian Seyfert, výkonný ředitel Svazu průmyslové energetiky a průmyslu (VIK).

„Spolehlivá minimální lhůta pro dotčené závody vytváří potřebný plánovací horizont a také by usnadnila výpočet a plánování přepravy.

(nik)