INZERCE

Vlaková doprava v údolí Rýna. Foto: Pixabay

Údolí Rýna pro nákladní železnici stále uzavřeno. Některé vlaky musí jezdit až 300kilometrovou oklikou

Od poloviny března se Němci potýkají se zásadním narušením železniční nákladní dopravy. V údolí Středního Rýna došlo k sesuvům půdy a doposud není jasné, kdy se trať podaří uvést do provozuschopného stavu. Většina vlaků je přesměrována na levý břeh Rýna a správce železnic tvrdí, že nákladní doprava v této oblasti spolehlivě funguje. To strhlo lavinu kritiky provozovatelů železniční nákladní dopravy.

Práce na trati po sesuvu půdy probíhají už více než tři týdny. Správce infrastruktury DB Netz (obdoba naší Správy železnic) uvedl, že trať bude zprovozněna „někdy v dubnu“. Stabilizace skalnatých svahů se ale zdá být mnohem náročnější, než se původně zdálo. Správce sítě je kritizován za špatné řešení situace, nedostatečnou komunikaci i nedostatečné alternativní trasy pro nákladní dopravu.

Stovky kilometrů navíc

V praxi většina nákladních vlaků levý břeh Rýna nemohla využít a řada z nich musela používat objízdné trasy dlouhé až tři stovky kilometrů. Správce železniční sítě DB Netz kromě toho nebyl schopen dodat realistické předpovědi ohledně obnovení provozu.

Například SBB Cargo International zdůraznilo, že adekvátní řízení provozu v síti DB Netz je mnohem důležitější než přicházet s možnými odklony vlaků. Aktuální situace ukázala i na další problém – už od roku 2018 apelují železniční dopravci na nutnost vytvoření takzvaného správce incidentů. Ten by měl převzít kontrolu právě v situacích, jakou je například sesuv půdy.

Aktuální objízdné trasy v údolí Rýna. Foto: RailFreight

V opačném případě hrozí podle nákladních železničních dopravců nejen narušení železničního odvětví, ale také dlouhodobých ekologických cílů v rámci Evropské unie. Zatím se dopravci musí potýkat s ušlým ziskem, zpožděnými vlaky či delší přepravní dobou.

Správce sítě pod palbou kritiky

Dopravci zdůrazňují úlohu železnice a také to, že si vlaky postupně získávají veřejnost díky přínosům pro životní prostředí. Důvěra celého trhu však stále chybí a podobné události v tom mohou bránit.

Ředitel společnosti RailGood Hans-Willeman Vroon uvedl, že DB Netz by měly změnit svůj přístup a chovat se více odpovědně. Na druhou stranu je podle něj současný stav skvělou příležitostí pro poučení a změny.

pdm