Vláda chce od roku 2019 zpoplatnit i silnice I. třídy pro nákladní vozy. Svaz dopravy varuje před dopady na podnikatele.
Svaz průmyslu a dopravy ČR (SP ČR) společně se svým členem Svazem dopravy ČR v souvislosti se snahou vlády zpoplatnit po roce 2019 silnice 1. třídy pro dopravu těžkých nákladních vozidel žádají, aby zvýšené náklady nedopadly na dopravce, lokální podnikatele a aby mýtný systém byl efektivní.
Rozsah zpoplatněných silnic a rozšíření mýtného systému bude předmětem dalších jednání, zatím se avízovaně týká 850 až 3 000 kilometrů. O záměru ministerstva dopravy, který byl tento týden schválen, jsme psali již v polovině srpna v textu Ministerstvo dopravy navrhuje mýto jen na některé „jedničky“.
„Stát musí zajistit mýtný systém, který bude dlouhodobý, stabilní, efektivní a zároveň nebude neúměrně zatěžovat dopravce a tím i ostatní podnikatele a spotřebitele, na které by tyto náklady nakonec dopadly,“ uvedl prezident SP ČR Jaroslav Hanák.
Mohlo by vás zajímat
Podle SP ČR musí rozsah zpoplatnění mýtným systémem vycházet z důkladné analýzy nákladovosti. Stanovisko tohoto nejvýznamnějšího zaměstnavatelského svazu vychází z toho, že „mýto v našich podmínkách nemůže sloužit jako regulační nástroj, protože neexistují reálné dopravní alternativy“.
Proto je podle SP ČR i Svazu dopravy při úvahách o změně rozsahu nezbytně nutné:
- jakékoliv rozšíření mýtného systému posuzovat z pohledu jeho efektivity a dopadů na místní podnikatele,
- maximální podíl provozních a investičních nákladů stanovit na 20 % předpokládaného výběru za stávajících mýtných sazeb,
- do nákladů na mýto zahrnout i náklady na kontrolní činnost a obslužná místa,
- lokality, kde se prokáže určitý podíl zbytné dopravy, řešit místní úpravou – zákazovými značkami,
- chápat regulační funkci mýta pouze ve smyslu podpory ekologických vozidel a vozidel hromadné dopravy osob nastavením zvýhodněných sazeb.
Klíčový úkol mýtné koncepce vidí svazy v zajištění prostředků pro budování silniční infrastruktury pokud možno s co nejnižšími náklady, nikoliv v zajištění profitu pro dodavatele systému. Mezi kritérii pro rozhodnutí vlády o případném rozšíření zpoplatnění je třeba zejména zohlednit efektivitu výběru a dopad na lokální podnikatele.
Ministerstvo dopravy připravilo pro ministry Sobotkova kabinetu zhodnocení několika možných variant rozvoje s tím, že se drží stávajícího parametru ohledně ceny provozu mýtného systému Posuzovaly se v něm dvě varianty:
I)
– rozšíření zpoplatněné sítě pozemních komunikací na silnice I. třídy mikrovlnou technologií (extenzivním rozšiřování stávajícího Systému elektronického mýta využívajícího mikrovlnnou technologii)
– rozšíření zpoplatněné sítě pozemních komunikací na silnice I. třídy hybridní technologií, tzn., využití mikrovlnné technologie a současně technologie satelitní (rozšíření stávajícího Systému elektronického mýta o určování polohy vozidel na silnicích I. třídy pomocí satelitní technologie).
II)
– zachování stávajícího stavu rozsahu výkonového zpoplatnění
– rozšíření rozsahu výkonového zpoplatnění na silnice I. třídy
– rozšíření rozsahu výkonového zpoplatnění na silnice I. – II. třídy
– rozšíření rozsahu výkonového zpoplatnění na silnice I. – III. třídy
Pokud shrneme to, co vypočítali odborníci z dopravních fakult a dalších institucí, matematika je jednoduchá. „Při rozšíření zpoplatnění do cca 700 km silnic I. třídy je finančně výhodnější rozšíření současného systému (v tomto bodě dochází k protnutí čisté současné hodnoty mikrovlnné a hybridní technologie). Nad 700 km silnic I. třídy je satelitní resp. hybridní technologie pro rozšíření výkonového zpoplatnění finančně výhodnější,“ stojí v analýze předložené ministrům.
Jiří Reichl
Tématu mýtného se věnujeme podrobně. Přečtěte si starší texty:
Skytoll: Ve smlouvě s Kapschem na výběr mýta jsou skryty další…9.11.2016
Skytoll si stěžuje na mýto u Evropské komise 31.10.2016
ÚOHS pokutuje Dopravu: Milion za smlouvu s Kapschem na mýto
Ministerstvo dopravy navrhuje mýto jen na některé „jedničky“
SkyToll CZ: Mýto na tři roky bez tendru napadneme
Vláda schválila mýto pro Kapsch na další tři roky
Posudky na mýto potvrzují Kapsch, SkyToll nesouhlasí a vyčkává kroků ÚOHS