Ministerstvo dopravy připravuje rozsáhlé dodatky ke smlouvě na provozování elektronického mýta. Mají zajistit snazší předání projektu případnému novému dodavateli pro roce 2019.
Stávající smlouva na provoz systému elektronického mýta (SEM) a především její dodatky neumožnily, aby ministerstvo dopravy mohlo vypsat otevřený tendr na dodavatele už od roku 2017. Když ministr dopravy Dan Ťok před poslanci i vládou obhajoval nutnost zadat SEM na další tři roky stávajícímu dodavateli, dušoval se, že jeho podřízení připraví dodatky těchto smluv tak, aby zajistili lehčí předání případnému novému vítězi „velkého tendru“ na provoz SEM od roku 2020.
Tématu jsme se obsáhle věnovali například v textech
ANO se diví, že na ně ČSSD „střílí“ kvůli mýtu. Náboje jí však dalo…
Posudky na mýto potvrzují Kapsch, SkyToll nesouhlasí a vyčkává kroků ÚOHS
Ťok potvrdil mýto na tři roky pro Kapsch
Mýto může být rozbuškou další vládní krize
Ekonomický deník nyní získal návrhy smluvních opatření, kterými chce ministerstvo kritizované smlouvy uvést do takového právního stavu, aby bylo možno do nich nahlížet (i jiným uchazečům ve výběrovém řízení), pracovat s nimi a posléze i zajistit předání celého systému.
Řeší se také skutečnost, že je konsorcium společností Kapsch oprávněno osazovat mýtnou technologií veškeré mýtné úseky zpoplatněných pozemních komunikací, s jejichž výstavbou bude započato nejpozději v roce 2017. „Právo dodavatele služeb osazovat pozemní komunikace svou technologií se bude vztahovat toliko na ty zpoplatněné pozemní komunikace, u kterých bude možné podle všech okolností očekávat, že budou stavebně ukončeny před ukončením smlouvy, nejpozději však do 31. prosince 2019, ovšem to pouze za podmínky, že objednatel písemně vyzve k dodání mýtné či enforcementové stanice,“ uvádí se v materiálu, který má Ekonomický deník k dispozici. Kapsch tak nebude moci dodávat svou technologii do blíže neohraničené budoucnosti, jak je to sjednáno dnes, ale maximálně do konce roku 2019.
Pokud stát v tomto období přijme rozhodnutí o zpoplatnění nové pozemní komunikace prostřednictvím technologie dodávané konsorciem společností Kapsch, pořídí technologii pro zpoplatnění u konsorcia společností Kapsch. Pokud by pro zpoplatnění nových úseků pozemních komunikací, a to i do 31. prosince 2019, byla využita/využívána jiná technologie, stát nebude mít povinnost ji pořizovat u konsorcia společností Kapsch.
Stát chce přístup do smluv i pro konkurenty Kapsche
Ministerstvo dopravy bude také po konsorciu firem vedených Kapschem požadovat, aby umožnilo nahlížet případným zájemcům o „velký tendr“ do projektové dokumentace a dalších materiálů vytvořených na základě objednávek státu, aby firmy mohly podat relevantní nabídku do chystaného tendru. Stejná práva budou mít také odborní poradci, kteří samotný tendr budou připravovat. Výjimkou budou zdrojové kódy, které lidé ze stávajících dodavatelských firem vytvořili právě pro stávající systém elektronického mýta. V případě, že se stát rozhodne pro jiný systém výběru mýta, toto doplnění smlouvy padá.
Stát si tedy konečně sjedná možnost, že dokumentace bude zpřístupněna i uchazečům v zadávacím řízení, a kvůli tomu, aby mohli podat relevantní nabídku.
Pokud v dalším období bude využíváno mýtné řešení, jež bude, byť i jen z části, založeno na využití stávajícího systému bude stát oprávněn dokumentaci Systému elektronického mýta zpřístupnit novému dodavateli, a to včetně zdrojových kódů.
Další harmonogram kroků kolem mýta dle Ministerstva dopravy ČR
Jiří Reichl
Tématu mýtného v ČR se věnujeme pravidelně, přečtěte si další texty:
Vláda schválila mýto pro Kapsch na další tři roky –11.7.2016
Mýto může být rozbuškou další vládní krize –4.7.2016
Vláda řeší mýto – 27.6.2016
Ťok potvrdil mýto na tři roky pro Kapsch – 22.6.2016
Posudky na mýto potvrzují Kapsch, SkyToll nesouhlasí a vyčkává kroků ÚOHS – 31.5.2016
SkyToll CZ: Mýto na tři roky bez tendru napadneme – 28.4.2016
Ťok zadá mýto Kapschi na další 3 roky –25.4.2016
ANO se diví, že na ně ČSSD „střílí“ kvůli mýtu. Náboje jí však dalo… – 6.7.2016
Prodloužení smlouvy s Kapschem míří do vlády –2.2.2016