Slavnostní zahájení stavby odstartovalo poslední dubnový den rekonstrukci jednoho z posledních dosud nemodernizovaných úseků prvního koridoru mezi Ústím nad Orlicí a Brandýsem nad Orlicí. V jejím rámci se výrazně změní současná podoba stanice Brandýs nad Orlicí, zastávku Bezpráví nahradí odbočka.

Zhotovitelem prací v hodnotě 3,396 miliardy korun je sdružení firem EUROVIA CS, Chládek a Tintěra, Pardubice, Elektrizace železnic Praha a GJW Praha.

Stavba bude financovaná z programu Blending Call, založeného na kombinaci příspěvku z Nástroje pro propojení Evropy (CEF) a úvěru od Evropské investiční banky.

V rámci stavby dojde na téměř 10 kilometrů dlouhém úseku k rekonstrukci železničního svršku a spodku, a to včetně hloubkové sanace násypového tělesa trati v nestabilních úsecích. Modernizace se zaměří i na zabezpečovací a sdělovací zařízení, trakční vedení, silnoproudé technologie a mostní konstrukce.

Mohlo by vás zajímat

Kompletní přestavbou projde stanice Brandýs nad Orlicí. Nová nástupiště se přesunou blíže ke kolejovému rozvětvení ve směru na Ústí nad Orlicí, jejich délka bude 220 metrů a výška nad temenem kolejnice 550 mm. Zastávka Bezpráví bude zrušena. V její blízkosti vznikne nová odbočka, která významným způsobem zvýší propustnost trati.

„Tento úsek v minulosti žádnou modernizací neprošel, investice je nutná pro zachování potřebných parametrů železniční infrastruktury. Po plánované výstavbě nové trati bude sloužit zejména pro regionální a nákladní dopravu,“ říká generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

„V rámci modernizace koridoru mezi Ústím nad Orlicí a Brandýsem nad Orlicí využijeme nejmodernější technologie s ohledem na místní životní prostředí a nedalekou cyklotrasu. Například výměnu kolejí provedeme bez zásahu do okolí metodou bez snášení kolejového roštu. Využijeme k tomu strojní sanační kolejovou linku,“ říká předseda představenstva a generální ředitel EUROVIA CS Martin Borovka.

Samotná stavba začne na počátku května 2021 výlukou druhé traťové koleje, zrekonstruuje se první traťová kolej, opraví trakční vedení a mosty a vloží výhybky v budoucí odbočce Bezpráví. Po jejím zprovoznění na konci roku bude možné využít obě koleje mezi stanicí Ústí nad Orlicí a odbočkou Bezpráví, respektive mezi touto odbočkou a stanicí Brandýs nad Orlicí při organizaci dalších výluk. Pak již nebude nutné omezovat provoz v celém úseku.

V únoru příštího roku začne výluka první traťové koleje v úseku odbočka Bezpráví – Brandýs nad Orlicí, během které se kromě rekonstrukce traťové koleje, trakčního vedení a mostních objektů rozběhne i přestavba stanice Brandýs nad Orlicí.

V roce 2023 budou postupně probíhat rekonstrukční práce na železničním svršku a spodku ve všech částech traťového úseku Ústí nad Orlicí – Brandýs nad Orlicí. Postupné výluky ve stanici Brandýs nad Orlicí umožní kromě rekonstrukce kolejí a trakčního vedení i vybudování nových nástupišť s výškou nástupní hrany 550 mm nad kolejí, která přinesou cestujícím výrazně komfortnější nástup do vlaku.

Pro přístup na nově zřízená nástupiště a zajištění vyšší bezpečnosti bude vybudován podchod, který umožní bezbariérový příchod k nástupišti a zároveň propojí obě části města Brandýs nad Orlicí. Obě nástupiště tak budou dostupná i od souběžné komunikace po levé straně trati u Tiché Orlice. Navíc se mimoúrovňovým přístupem zjednoduší pohyb osobám s omezenou schopností pohybu a orientace.

(ede)