INZERCE

Dieselový vlak Deutsche Bahn. Ilustrační snímek. Foto: Deutsche Bahn

Spotřeba energie v dopravě klesne globálně o 10 milionů barelů ropy denně. Navzdory rostoucím výkonům

V roce 2050 ušetří dopravní sektor 10 milionů barelů ropy denně. Alespoň to tvrdí studie s názvem The Future of Rail publikovaná Mezinárodní energetickou agenturou. Dokument konstatuje růst globální poptávky po dopravní obsluze. Do roku 2050 se má podíl osobní i nákladní dopravy zdvojnásobit, ale navzdory tomu se má odehrát výrazné snížení spotřeby ropných produktů.

Stěžejní roli může podle Mezinárodní agentury pro energii (IEA) sehrát železnice, po které se celosvětově přepravuje cca 8 procent cestujících a 7 procentu nákladu, přesto spotřebuje, pouhá 2 procenta „dopravní“ energie. Kromě toho 70 procent přepravy garantují elektrické lokomotivy. Regiony s největším počtem elektrifikovaných tratí jsou Evropa, Japonsko a Rusko, zatímco v Severní a Jižní Americe převládá nafta. Tento poměr by se do roku 2050 neměl výrazněji změnit.

Čína jede

Podle studie The Future of Rail poroste vytížení konvenční železnice, do této kategorie řadí přepravu na střední až dlouhé vzdálenosti s maximální rychlostí souprav 250 km/h a příměstské vlaky. Většina konvenčních železničních tratí se nachází v Severní Americe, Evropě, Číně, Rusku, Indii a Japonsku, dohromady přepraví 90 procent cestujících. Největší podíl má s 39 procenty Indie, následují Čína (27 procent), Japonsko (11 procent) a Evropská unie (9 procent). V blízké budoucnosti se neočekává výrazná změna trendu.

Vysokorychlostní železnice s rychlostí nad 250 km/h představuje alternativu letecké dopravy a její význam má do budoucna růst. Studie v tomto směru zmiňuje především Čínu. Přestože byla první čínská VRT otevřena v roce 2002, po 20 letech disponuje Peking 40 000 kilometry vysokorychlostních železnic, přičemž v posledních 15 letech se staví cca 3500 kilometrů vysokorychlostních tratí ročně. Podle deníku China Daily se jejich délka do roku 2035 rozšíří na 70 000 km. Vzhledem k maximální rychlosti 350 km/h proto přestávají v některých regionech dominovat letecké společnosti.

Studie zmiňuje i přepravu zboží po železnici. Čína a USA dopraví po kolejích cca čtvrtinu zboží, v případě Ruska se jedná o 20 procent. Většinu přepravovaného zboží tvoří minerály, uhlí a zemědělské produkty.

Ropě navzdory

Podle studie The Futue of Rail do roku 2050 poptávka po železnici poroste, sektor „zkonzumuje“ o 42 procent energie více, než je tomu aktuálně, přesto se bude jednat o pouhá 4 procenta celkové spotřeby energie v dopravě. Jak se ve studii uvádí, úspěch železnice bude v souboji s konkurencí postaven na třech základních pilířích: minimalizaci nákladů na osobokilometr a tunokilometr, maximalizaci výnosů a tlak na konkurenční dopravní odvětví využívající především ropu. Osobokilometr rovná se přepravě jedné osoby na vzdálenost jednoho kilometru, tedy součinu vzdálenosti a počtu přepravených osob. Tunokilometr zaznamenává přepravu jedné tuny na vzdálenost jednoho kilometru, rovnající se součinu vzdálenosti a hmotnosti nákladu.

Osobní železniční doprava dosáhne podle studie do roku 2050 hranice 15 biliónů osobokilometrů. Díky tomu se výrazně zvýší podíl veřejné dopravy, zejména autobusů, což je dáno systematickým zlepšováním integrace železničních služeb s jinými variantami veřejné dopravy.

Celková poptávka po energii v dopravě dosáhne v roce 2050 hodnoty 3300 milion tun ropného ekvivalentu (MTOE). Ve srovnání s rokem 2020 by se mělo jednat o snížení o 565 MTOE, z čehož 510 MTOE připadá na ropu, což se rovná spotřebě přibližně 10 milionů barelů ropy denně.

Petr Bošnakov