INZERCE

Jan Schmiedhammer. Foto: ED

Snažíme se být všude tam, kde online potřebuje offline, říká Jan Schmiedhammer ze Sazky

Pouze sázení, loterie a losy už zdaleka nestačí pro definování portfolia společnosti Sazka. Na terminálech lze zaplatit účty za energie, pořídit virtuální peněženku, vybrat hotovost z účtu, dobít mobilní kredit či si rovnou sjednat nový tarif. Ročně terminály zprostředkují transakce v hodnotě více než pěti miliard korun. O důležitosti offline služeb a budoucnosti terminálů mluvil Jan Schmiedhammer, který má v Sazce na starost virtuálního mobilního operátora a finanční a transakční služby.

Nemáte obavy z toho, že nový „online svět“ už brzy zvítězí nad tím offline starým a jeho doplňkovými službami?

Většina úspěšných online byznysů se dříve či později dostane do bodu, kdy se potřebují uplatnit také v reálném světě. Například banky se bez poboček a bankomatů stále neobejdou, pro mobilní operátory jsou nezbytné obchody a pro velké online retailery jsou nepostradatelná výdejní místa. V dohledné době tak podle mého názoru online služby ty ostatní jen těžko vytlačí.

Příkladem může být také internetové zpravodajství, které v posledním desetiletí zaznamenalo výrazný vzestup a mnozí předpovídali konec tisku. Zatím tomu ale nic nenasvědčuje.

Přesně tak, firmy totiž zjistily, že pro jejich zákazníky je offline, tedy místo, kde se mohou setkat s kontaktní osobou stále velmi důležité. Stejně to vidí třeba i zákaznická centra, která ještě stále nepřesunula komunikaci s klienty na email, chat či sociální sítě. Většina interakcí se děje po telefonu.

Jak vnímáte současný trend, kdy část lidí kvůli nejrůznějším důvodům odmítá využití moderních technologií a dává přednost například návštěvám prodejny a obecně lidskému kontaktu?

Funguje to stejně jako v obchodech se samoobslužnými pokladnami, mnozí si stále raději vystojí frontu u paní pokladní a nechají se obsloužit. Řada zákazníků zkrátka stále preferuje kontakt s reálným světem, a především jinými lidmi. Rychlost onlinu raději vymění za příjemnou zkušenost a pozitivní zážitek.

Nabízí se předpoklad, že právě terminály budou jednou nahrazeny virtuálními službami a mobilními aplikacemi. Jak vidíte jejich budoucnost?

Pořád je poměrně velká skupina lidí, která při placení využívá zejména hotovost. Ale přiznávám, že když jsem před šesti lety od mobilního operátora přecházel do Sazky, měl jsem za to, že hotovost je přežitek. Rostoucí digitální skupina ale potřebuje fyzickou část svého online světa. To vytváří prostor pro naše terminály. Třeba poptávka po výdejnách balíků či stíracích losech totiž stále roste.

Jan Schmiedhammer na jedné ze svých přednášek. Foto: ED
Jak tedy bude terminál vypadat za deset let a co všechno bude umět?

Nyní pracujeme na vizi nových přístrojů. Klíčových je pro nás několik parametrů, jejich podobu částečně určují nové technologie. Hlavní je pro nás bezpečnost a spolehlivost. V plánu je například ověření totožnosti, což by dovedla zařídit třeba čtečka čipu občanského průkazu, která umožní či zrychlí některé služby. Z pohledu zákazníka, a především prodavače, je důležitá rychlá obsluha. Terminál tak nesmí zdržovat ale naopak zjednodušit prodej.

Nezdá se vám, že je trh přesycený nejrůznějšími finančními institucemi a startupy?

To si nemyslím. Se stále vznikajícími novými službami a technologiemi se objevuje také poptávka po nových a jednoduchých řešeních. Pravda je, že transakce se z kamenných poboček přesouvají na internet či dokonce do mobilu, stále ale máme co nabídnout. Naši strategii a zároveň přidanou hodnotu ve finančních službách jednoduše shrnujeme jako: Tam kde online potřebuje offline.

Které z vašich služeb jsou v současnosti nejžádanější?

Zákazníkům poskytujeme čtyři různé produkty. Jedná se o hotovostní platby za zboží a služby, dobíjení kreditu pro všechny tři mobilní operátory i řadu virtuálních, dále také dobíjení virtuálních peněženek PaySafeCard a výběr hotovosti Cash Advance. Kdybych měl zhodnotit, jak se jednotlivým službám daří, vyzdvihl bych právě platby, které rostou, a především PaySafeCard. Co se týče dobíjení mobilů, zájem velmi mírně klesá s tím, jak se trh posunuje směrem k paušálům.

Jak si stojí finanční služby oproti poptávce po sázkách a loteriích?

Většinu transakcí představují právě loterie a losy. Lidé si víckrát za měsíc koupí los či vsadí Sportku, než platí například fakturu za elektřinu nebo vodu. Přesto ale ročně přes Sazku ve finančních službách projde více než pět miliard korun, což rozhodně není zanedbatelná částka.

Kromě zmíněných finančních služeb ale od roku 2014 provozujete také virtuálního operátora SAZKAmobil, jak se mu daří?

V současnosti máme přes 200 tisíc aktivních zákazníků, což je ze všech virtuálních operátorů, kterých je přes stovku, nejvíc. Takže jsme spokojení, i proto, že znalost značky a spokojenost s ní je na vysoké úrovni. Nyní se zaměřujeme zejména na předplacené karty. V portfoliu ale máme i paušální tarify bez závazků. Například tarif s pěti gigabajty dat a neomezeným voláním a SMS v síti za 407 korun. To je konkurence i pro velké operátory.

Jiří Reichl