INZERCE

Úsporná opatření v nákladové oblasti se dotkla i zaměstnanců. Foto: Pixabay

Smartwings: Soud zrušil zadržení letadel ČSA na pražském letišti

Obvodní soud pro Prahu 6 podle společnosti Smartwings zrušil předběžným opatřením zadržení dvou letadel z flotily Českých aerolinií (ČSA). Zadržení letadel soud vyhodnotil jako v  rozporu s ochranným opatřením, pod kterým nyní ČSA jsou, řekla mluvčí Smartwings Vladimíra Dufková. Podle ní by tak aerolinky měly letouny dostat zpět. Letadla na začátku února kvůli nesplaceným fakturám zabavil podnik Czech Airlines Technics (CSAT), tedy dceřiná firma Letiště Praha.

Podle ČSA, které patří do skupiny Smartwings, bylo zadržení letadel od počátku protiprávní, protože na firmu se vztahuje ochranné moratorium před věřiteli. Aerolinky se proto obrátily na soud. Podle dopravce dnes soud jeho stížnosti vyhověl. „Mimo jiné konstatoval, že pokud by předběžné opatření nařízeno nebylo mohlo by dojít k faktické likvidaci provozu ČSA. Dále soud shledal, že postup skupiny Letiště Praha je v rozporu s principy mimořádného moratoria vydaného ve prospěch ČSA za účelem poskytnutí prostoru k překonání finančních problémů při zachování a udržení stávajícího provozu,“ uvedla dnes skupina Smartwings.

Po tomto rozhodnutí musí podle Smartwings CSAT okamžitě zadržené letouny vrátit.

Po zadržení letadel na začátku února společnost CSAT odmítla, že by šlo o porušení moratoria. „CSAT postupovalo maximálně obezřetně a uplatnilo toto zadržovací právo konkrétně na dvě letadla typu ATR, z toho v jednom případě se jedná o letadlo zaparkované a aktuálně nenasazované v provozu. O tomto kroku jsme vedení letecké společnosti informovali a předložili i možné návrhy řešení,“ řekla mluvčí CSAT Kateřina Pavlíková. Společnost podle ní v době krize musí postupovat na ochranu svých zájmů jako řádný hospodář.

K dnešnímu usnesení soudu společnost uvedla, že jej obdržela a bude jej respektovat. „Současně však považujeme za zásadní uvést, že s ním naprosto nesouhlasíme. Vedle odvolání, které již připravujeme, zvážíme i další právní kroky tak, abychom ochránili naši společnost před negativními dopady a zejména škodou, která v důsledku uvedeného usnesení soudu naší společnosti hrozí. Považujeme za nestandardní, že soud při rozhodování o návrhu ČSA vycházel pouze z tvrzení a informací podaných soudu ze strany ČSA způsobem, které vykreslují celou záležitost velmi jednostranně bez možnosti jakkoli se k těmto tvrzením vyjádřit a bránit se jim,“ říká Kateřina Pavlíková.

Podle mluvčí soud ve svém usnesení nezohlednil například faktický stav letadel, kdy jedno z nich ČSA dlouhodobě nepoužívá pro jeho neprovozuschopnost. Doplnila, že že skupina Smartwings, do které ČSA patří, má ve své flotile více než 40 letadel, která lze okamžité využít a předejít tak rušení naplánovaných letů.

České aerolinie musely po zadržení letadel zrušit některé pravidelné linky, na kterých letadla ATR létaly. Podle dopravce má situace i mezinárodní důsledky, protože vlastníky strojů jsou zahraniční společnosti a ČSA je pouze provozují.

Smartwings a ČSA jsou v současnosti pod ochranným moratoriem před věřiteli. To vyprší na konci února. Letecká skupina kvůli tomu žádá o pomoc stát. Pro ČSA chce nevratnou podporu 1,1 miliardy korun, bez podle skupin čeká dopravce insolvenční řízení, protože aerolinky nemají nárok na podporu z jiných dotačních programů. Skupina zároveň žádá stát o půlmiliardové kompenzace za zrušené lety během loňského jara.

(čtk, ede)