Skytoll, firma provozující mýtný systém na Slovensku, analyzovala novou smlouvu mezi ministerstvem dopravy a konsorciem firem vedených společností Kapsch. Tvrdí, že smlouva obsahuje další skryté poplatky o kterých ministerstvo nemluvilo.
Bitva o provozování mýtného systému v České republice od 1. 1. 2017 pokračuje. Společnost Skytoll, která provozuje mýtný systém na Slovensku a je nejhlasitějším kritikem současné situace v České republice, dnes oznámila, že nová smlouva z konce letošního léta, obsahuje skryté poplatky, o kterých se dosud nemluvilo.
Kapsch ale tvrdí, že dodatky počítají se všemi možnými alternativami tříletého provozování mýta, celková částka 5,269 mld. Kč je stanovena jako maximální. „U většiny položek platí opce MD, které může a nemusí čerpat ze stanoveného maximálního rámce u jednotlivých činností či nákupů,“ uvedl mediální zástupce společnosti David Šimoník.
„Analýza dodatků však ukazuje, že cena uváděná ministerstvem dopravy není konečná. Kromě služeb bez horního ohraničení ceny je v dodatcích skryto například i dalších zhruba 750 milionů Kč, které se vážou na tzv. bonusy dodavateli. Dalších 340 milionů Kč zaplatí stát za zavedení Evropské elektronické mýtné služby (EETS), kterou po uplynutí tří let nebude vlastnit, takže závislost na dodavateli bude pokračovat i nadále,“ uvedl zástupce společnosti Luboš Spálovský.
Mohlo by vás zajímat
Podle Kapsche v dodatcích není skryto žádných 750 milionů Kč. „Systém bonusů a malusů pro provozovatele mýta je stanoven již v základních mýtných smlouvách z roku 2006 (a byl určen již zadávací dokumentaci mýtného tendru). Bonusy/malusy tedy nejsou vůbec součástí uvedených dodatků a je nastaven stejně jako v jiných evropských státech. Je vyvážený mezi případným doplácením nevybraného mýta a bonusy za nadvýběr,“ uvedla společnost v reakci na tiskovou zprávu konkurenta.
Podle Skytollu zůstalo ve smlouvě také ustanovení, že veškeré mýtné, vybrané nad stanovenou míru efektivity 95 %, bude rozděleno mezi zadavatele a dodavatele rovným dílem, se v nové smlouvě nijak nemění. „Ustanovení přešlo z původní smlouvy s konsorciem Kapsch z doby před spuštěním systému v roce 2006 a zadavatel na ně přistoupil, ačkoliv je mu známo, že efektivita výběru dlouhodobě přesahuje 99 %. V praxi to znamená, že dodavatel každý rok zinkasuje dalších zhruba 250 milionů Kč, takže deklarovaná hodnota tříleté zakázky bude o zhruba tři čtvrtě miliardy vyšší,“ komentoval to Matej Okáli, CEO a předseda představenstva společnosti SkyToll. Přitom právě tento bod byl terčem tvrdé kritiky v poslanecké sněmovně, kdy jej poslanci na jednání Rozpočtového výboru PSP ČR vzhledem k vysoké výtěžnosti mýtného systému označili za nadbytečný. Psali jsme o tom v textu Vláda řeší mýto. Tehdy ministr dopravy Dan Ťok se svým týmem z jednacího sálu odcházel s tím, že musí celý materiál pro tento výbor předělat.
„Provozovatel doplácí státu 100 % nevybraného mýta, což je například při jednodenním výpadku 35 milionů korun, a také doplácí 100 % všeho, co se nevybere nad 95 %. A naopak, když provozovatel vybírá mýto z účinností nad 95 procent, dostává jako bonus 50 % z nadvvýběru. Tak je tomu již od roku 2007, loni činil bonus za úspěšnost výběru mýta cca 200 milionů korun,“ uvedl zdroj ze společnosti Kapsch.
Podle uzavřených dodatků a názoru Skytollu se navíc komplikuje předání agendy kolem evropského mýta. „Dodavatel ministerstvu nepředá zdrojové kódy k řešení EETS. V článku 16. 5 Dodatku č. 1-2016 je totiž stanoveno, že dodavatel nemusí pro předání EETS poskytovat žádnou součinnost. Vzhledem k tomu se bude zadavatel po ukončení platnosti dodatků, tedy za tři roky, nacházet de facto i de iure ve stejné situaci jako před jejich uzavřením. Opět nebude reálně schopen předmět plnění (respektive relevantní informace a podklady) předat a použít pro účely zahájení transparentního zadávacího řízení. Uzavření dodatků tak i v tomto případě fakticky představuje pouze odklad řešení současné situace. A lze se důvodně obávat toho, že za tři roky ministerstvo opět zopakuje výběr provozovatele s využitím JŘBU,“ uvedl dále Matej Okáli. To však
Podle zdroje Ekonomického deníku z konsorcia Kapsch je tvrzení Skytollu nesmyslné. „Implementace i samotné provozování EETS je již součástí uvedené maxímální ceny 5,2 miliardy. Stát navíc dostane po implementaci zdrojové kódy EETS, jak je v dodatcích jasně stanoveno,“ tvrdí zdroj. Podle něj navíc není pravda, že by unijní nařízení o EETS zavádělo satelitní či mikrovlnné prvky do systému. Ten bude postaven na využívání hybridních palubních jednotek, které budou umět komunikovat jak se satelitem, tak s mikrovlnnými bránami.
„I to v praxi znamená, že jsou vytvářeny podmínky pro to, aby systém nadále mohl provozovat subjekt využívající neflexibilní mikrovlnou technologii, kterým může být s vysokou pravděpodobností znovu stávající dodavatel,“ zdůraznil Matej Okáli.
Mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold označil tvrzení Skytollu za nesmyslná. „Dodatky ke smlouvě s Kapschem otevřely poprvé cestu k otevřené soutěži na provozovatele mýta, což potvrzuje ve svém rozhodnutí i ÚOHS. Do soutěže se mohou přihlásit všichni zájemci. To co nyní uvádí skytoll v rámci svého konkurenčního boje, je zcela zavádějící a po podrobném přečtení smlouvy je zřejmé, že to není pravda. Nadměrné přepravy smlouva zajišťuje. Rovněž po zavedení EETS bude stát mít všechny potřebné zdrojové kódy k systému, který vlastní,“ uvedl Neřold.
Jiří Reichl
Tématu mýtného se věnujeme podrobně. Přečtěte si starší texty:
Skytoll si stěžuje na mýto u Evropské komise 31.10.2016
ÚOHS pokutuje Dopravu: Milion za smlouvu s Kapschem na mýto
Ministerstvo dopravy navrhuje mýto jen na některé „jedničky“
SkyToll CZ: Mýto na tři roky bez tendru napadneme
Vláda schválila mýto pro Kapsch na další tři roky
Posudky na mýto potvrzují Kapsch, SkyToll nesouhlasí a vyčkává kroků ÚOHS