Stížnost k Evropské komisi pro porušení zákona o zadávání veřejných zakázek Ministerstvem dopravy ČR v případě prodloužení smlouvy na výběr mýtného, podala společnost Skytoll. Ta je nejhlasitějším kritikem chování Ťokova ministerstva.
Ministru dopravy Danu Ťokovi se trochu komplikuje situace kolem výběru mýta, jehož dodatek před několika měsíci prosadil s tím, že čas neumožňuje jinak, než aby mýtné od roku 2017 do konce roku 2019 vybíral stávající provozovatel – konsorcium firem vedené společností Kapsch.
Společnost Skytoll, která mýtné provozuje na Slovensku a neustále proklamuje zájem jej provozovat i v České republice, dnes oznámila, že podala stížnost k Evropské komisi pro porušení pravidel pro zadávání veřejných zakázek.
„Smlouvu Zajištění provozu systému elektronického mýta po roce 2016 uzavřelo Ministerstvo dopravy ČR (MDČR) s dosavadním provozovatelem služeb elektronického mýta 28. srpna 2016 s využitím Jednacího řízení bez uveřejnění (JŘBU). Ministerstvo zvolený postup zdůvodnilo technickými důvody, bezpečnostními riziky souvisejícími se zpřístupněním dokumentace systému a tím, že nebyla zajištěna součinnost současného provozovatele při ukončení systému a při jeho předávání nově vybranému dodavateli. SkyToll však důvody MDČR odmítá. „Všechny jmenované důvody pro postup JŘBU si zadavatel způsobil sám svou nečinností a nedostatečnou přípravou provozu Systému elektronického mýta po roce 2016, o jejíž nutnosti věděl už při podpisu původní smlouvy, tedy v roce 2006,“ uvedl mluvčí Skytollu Anton Bódis. Jím zastupovaná firma se navíc opírá o verdikt Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) z minulého týdne, který udělil kvůli porušení pravidel pro veřejné zakázky ministerstvu milionovou pokutu (psali jsme v textu ÚOHS pokutuje Dopravu: Milion za smlouvu s Kapschem na mýto).
„Trváme na tom, že dodatky smluv s Kapschem zabránily škodě velkého rozsahu. Bylo to v dané chvíli jediné možné řešení, které zajistilo, že stát může i příští rok vybírat až 10 miliard korun ročně. V opačném případě by se z českých dálnic rázem stala tranzitní země pro všechny kamiony bez jakéhokoliv poplatku,“ uvedl minulý týden ministr dopravy Dan Ťok. Ministerstvo navíc trvá na tom, že je opět nutné zdůraznit, že fakticky nemohlo vypsat výběrové řízení, protože doposud nemělo klíč k celému systému. „To bylo narovnáno až teprve nově uzavřenými dodatky s Kapschem, které odstranily všechny chyby původně uzavřeného kontraktu z roku 2006 a dodatky z roku 2007. Díky tomu můžeme také pokračovat v přípravě technologicky neutrálního tendru, který plánujeme vypsat v průběhu příštího roku,“ uvedlo ministerstvo.
Firma Kapsch, která je lídrem konsorcia provozujího stávající mýtný systém v ČR, je převapena postupem SKytollu. „Takový postup slovenského provozovatele nás udivuje. Rádi bychom upozornili, že to není dlouho, kdy na Slovensku bez tendru zcela zásadně rozšířili zpoplatněnou síť, nebo v sousedním Německu, kde přistoupili k prodloužení provozování mýta stávajícímu subjektu rovněž bez výběrového řízení. Ani jeden z těchto případů SkyToll k Evropské komisi nehnal,“ řekl Ekonomickému deníku mluvčí Kaspche David Šimoník.
Podívejte se, kde se vybírá v současné době mýto
Jiří Reichl
ÚOHS pokutuje Dopravu: Milion za smlouvu s Kapschem na mýto
Ministerstvo dopravy navrhuje mýto jen na některé „jedničky“
SkyToll CZ: Mýto na tři roky bez tendru napadneme
Vláda schválila mýto pro Kapsch na další tři roky
Posudky na mýto potvrzují Kapsch, SkyToll nesouhlasí a vyčkává kroků ÚOHS