INZERCE

Mýtné brány na dálnici. Foto: Ekonomický deník

SkyToll přitvrzuje: S námi by „Doprava“ ušetřila 800 milionů

Společnost SkyToll, která je nejhlasitějším kritikem postupu ministerstva dopravy při výběru provozovatele mýtného v ČR, tvrdí, že nabízí levnější řešení.

SkyToll firma, která na Slovensku provozuje mýtný systém je nejvytrvalejším a nejhlasitějším kritikem postupu vlády a ministerstva dopravy v případě mýtného systému v České republice. V posledních dnech stupňuje rétoriku a vyhrožuje konkrétními právními kroky. Nechce je však specifikovat.

„Ministerstvo deklaruje, že díky uzavřenému dodatku ušetří státu oproti současným podmínkám 28 %, ve skutečnosti ale stát zaplatí za provoz mýta téměř o 800 milionů Kč více, než by musel. Naše nabídka, kterou jsme učinili ministerstvu dopravy před několika měsíci, zahrnovala provoz systému i všechny další služby, a to dokonce ve větším rozsahu, za celkovou částku 4,5 mld. Kč. Proto mě velmi překvapuje, že ministr Ťok stále zmiňuje skutečnost, že jedná s péčí řádného hospodáře, přitom ale dojednal výrazně horší podmínky, než jsme mu nabízeli my,“ řekl Matej Okáli, CEO a předseda představenstva společnosti SkyToll s tím, že jejich nabídka nebyla vůbec zohledněna. Jeho firma proto každý den podávala námitky proti deklarovanému postupu ministerstva. To totiž, v souladu s mandátem vlády, deklarovalo, že bude jednat pouze s jedním uchazečem a to stávajícím provozovatelem.

To se však nelíbilo SkyTollu, jehož právníci podávali každý den námitky proti postupu ministerstva. Nyní, po podpisu smlouvy, zpochybňují její platnost. „Dle našeho právního názoru nebylo ministerstvo oprávněno uzavřít smlouvu, protože bylo povinno vyčkat marného uplynutí lhůty 15 dní pro podání námitek proti rozhodnutí o výběru. Uvedené je potvrzeno i judikátem – rozhodnutím předsedy ÚOHS o rozkladu,“ vysvětluje Okáli, který zároveň řekl, je SkyToll zahájí právní kroky proti českému státu.  Mluvčí Anton Bódis však nechce specifikovat právní kroky, které jejich firma učiní. „Konkrétní právní kroky provedeme v nejbližších dnech. Jejich podobu ani přesný termín nechceme medializovat předčasně,“ uvedl pouze. 

Vyhrožováním právníky se v reakci na článek Ekonomického deníku „vysmál“ ministr dopravy Dan Ťok, který uvedl, že SkyToll nemá v právním sporu šanci. Na to samozřejmě nemohl nereagovat mluvčí Bódis. „To, jestli byl postup ministerstva dopravy v souladu se zákonem nezávisí na názoru ministra, ale na rozhodnutí relevantních nezávislých institucí,“ uvedl Bódis. „Dle našeho právního názoru nebylo ministerstvo oprávněno uzavřít smlouvu, protože bylo povinno vyčkat marného uplynutí lhůty 15 dní pro podání námitek proti rozhodnutí o výběru. Uvedené je potvrzeno i judikátem – rozhodnutím předsedy ÚOHS o rozkladu,“ vysvětluje Matej Okáli.

Ťokovy pochybnosti

Ministr dopravy Dan Ťok sice nevidí na postupu ministerstva nic vadného a stále se tváří, že si je jistý svým postupem, ale určité pochybnosti v něm asi hlodají. Smlouvu se stávajícím provozovatelem totiž podle všech informací zevnitř úřadu nepodepsal. Tuto „roli“ určil jednomu ze svých náměstků. Zde se nabízí zajímavá paralela. První smlouvu o výběru mýta totiž nepodepsal tehdejší ministr dopravy Milan Šimonovský, ale také jeho náměstek.

 

Bude tedy velmi zajímavé sledovat, jaké právní kroky SkyToll provede a jak se k jeho námitkám postaví příslušné orgány. Pokud by totiž z nějakého důvodu pozastavily platnost podepsané dohody, stát by tratil každý den několik desítek milionů korun na vybraném mýtném. Je totiž více než jisté, že nový dodatek na provoz mýtného od 1. 1. 2017 by se nestihl projednat a podepsat.

Nynější dohoda je na maximálně 5,629 miliardy korun zaplatí do konce roku český stát za výběr mýtného na zpoplatněných úsecích. Výtěžek by se měl pohybovat okolo 33 miliard korun. Ťok svým podpisem dokončil krok, který mu v polovině července schválila vláda, tedy zajistit výběr mýta i po prosinci 2016, kdy končí původní desetiletá smlouva. O tom, že prodloužení kontraktu je jediným možným řešením, informoval Ekonomický deník v řadě textů, například v květnovém Posudky na mýto potvrzují Kapsch, SkyToll nesouhlasí a vyčkává kroků ÚOHS.

Jiří Reichl

Přečtěte si další články o mýtu

Ťok: Skytoll nemůže ve sporu o mýto uspět

SkyToll chystá právní bitvu o mýto

Ministerstvo dopravy navrhuje mýto jen na některé „jedničky“

 Vláda řeší mýto

ANO se diví, že na ně ČSSD „střílí“ kvůli mýtu. Náboje jí však dalo samo

SkyToll CZ: Mýto na tři roky bez tendru napadneme

Vláda schválila mýto pro Kapsch na další tři roky

Posudky na mýto potvrzují Kapsch, SkyToll nesouhlasí a vyčkává kroků ÚOHS