INZERCE

Změna plánů. Nový majitel Aera Vodochody mezinárodní letiště nevybuduje. Foto: Penta Investments

Ruzyň nebude mít konkurenta. Nový majitel Aera Vodochody mezinárodní letiště neplánuje

Nový majitel výrobce letecké techniky Aero Vodochody nepočítá s vybudováním mezinárodního civilního letiště pro osobní ani nákladní přepravu. Letiště bude sloužit hlavně pro firemní potřeby. Uvedl to dnes mluvčí Aera Vodochody Tobiáš Tvrdík. Vytvořit ve Vodochodech mezinárodní letiště, které by mohlo konkurovat Ruzyni, plánoval předchozí majitel Aera, investiční skupina Penta.

Majitelem Aera Vodochody je od září společnosi HSC Aerojet, v níž má většinu maďarský finančník Szalay-Bobrovniczky. Menší podíl vlastní česká skupina Omnipol.

„Po změně majitelů Aera Vodochody se s vybudováním mezinárodního civilního letiště pro osobní ani nákladní přepravu už nepočítá. Noví vlastníci společnosti jsou přesvědčení, že letiště ve Vodochodech má sloužit zejména potřebám Aera,“ uvedl Tvrdík.

Aero Vodochody podle mluvčího využívá letiště pro lety při vývoji letounů a k zalétávaní letadel po generálních opravách. Na letišti také působí letecké školy a využívají ho privátní provozovatelé letadel.

Aero Vodochody podle mluvčího využívá letiště pro lety při vývoji letounů a k zalétávaní letadel po generálních opravách. Na letišti také působí letecké školy a využívají ho privátní provozovatelé letadel.

Letiště Vodochody před osmi lety získalo od ministerstva životního prostředí kladný posudek dopadu svého rozšíření na životní prostředí. Kvůli stížnostem starostů okolních obcí pak ministerstvo své stanovisko zrušilo. Letiště ovšem zrušení souhlasu napadlo žalobou a po zásahu justice se platnost kladného posudku v létě 2017 obnovila. Penta jako investor projektu tehdy plánovala dokončit rozšíření letiště do sedmi let.

Stížnost 12 středočeských obcí proti obnovené platnosti kladného posudku odmítl Ústavní soud. Stížností obcí se předloni odmítl zabývat Evropský soud pro lidská práva ve Štrasburku. Podle dokumentu zveřejněného v informačním systému EIA platnost posudku uplynula v pátek 26. listopadu.

Letiště mělo podle plánů Penty odbavovat ročně až 3,5 milionu cestujících hlavně na linkách nízkonákladových aerolinií a při nepravidelných a soukromých letech. Investor chtěl na rozšíření vynaložit asi tři miliardy korun.

Ředitelství Aera Vodochody. Foto: Aero Vodochody

Nový majitel

Krátce po změně majitele, kdy se vlastníkem Aera Vodochody stala maďarsko-česká společnost HSC Aerojet Zrt., oznámil nový prezident a CEO Aera Vodochody Viktor Sotona nové členy nejvyššího vedení největšího českého leteckého výrobce.

„Aero Vodochody vyžaduje transformaci, kterou povede můj nový tým. Skládá se ze zkušených a dlouholetých zaměstnanců Aera, dále z kolegů z Aera, kteří jsou služebně mladší a talentovaní, a také z lidí, které přivádím z venku a u nichž věřím, že Aero obohatí o nové zkušenosti,“ uvedl prezident a CEO Aera Vodochody Viktor Sotona.

Na pozici viceprezidenta pro finance (CFO) nastoupil András Huszár, zkušený finanční manažer, jenž působil řadu let zejména v ropném průmyslu a energetice. V minulosti působil například na pozici CFO skupin MVM Energetika a INA grupa. Ve funkci střídá Mariuzse Kedru, jenž ve firmě zůstává a bude dál působit na vedoucí pozici ve finančním oddělení Aera.

Dosavadní viceprezident pro obchod (CBO) Jakub Hoda zůstal ve funkci a nově je zodpovědný také za obchodní aktivity v oblasti generálních oprav a servis letounů a zajišťování zakázek pro civilní programy (aerostructures). Jeho úkolem je vybudovat nový společný obchodní tým a posílit systém péče o zákazníky.

Funkce viceprezidenta pro výrobu (COO) se ujal Jiří Linka, jenž v Aeru pracuje od roku 2013 a dosud zastával pozici ředitele montáží. Ve funkci nahradil šéfa výroby Jiřího Vaverku, jenž z Aera Vodochody odchází. Jiří Vaverka působil v Aeru od roku 2019 a významně přispěl k zajištění provozu firmy v nelehkém období prodeje a ve složitých podmínkách proticovidových opatření.

Oblast nákupu vede v Aeru Josef Mašín, jenž přišel ze společnosti Metalimex, kde byl obchodním ředitelem. Josef Mašín nahradil ve funkci viceprezidenta pro nákup Huberta Kroczka. Dosavadní šéf nákupu Hubert Krozcek končí v Aeru po dvou letech, během nichž přispěl k tomu, aby rozsáhlý dodavatelský řetězec Aera odolával dopadům koronavirové krize na dodavatelsko-odběratelské vztahy.

Za oblast bezpečnosti bude v Aeru zodpovědný nový viceprezident pro bezpečnost, generál ve výslužbě Rostislav Pilc, bývalý náčelník Vojenské kanceláře prezidenta republiky a bývalý šéf Vojenského zpravodajství.

AERO Vodochody AEROSPACE se zaměřuje na vývoj, výrobu, údržbu a vylepšení civilních a vojenských letadel a je největším leteckým výrobcem v České republice a jedním z nejstarších leteckých výrobců na světě. V oblasti vlastních letounů je Aero stálým partnerem řady armádních letectev a má silnou pozici na trhu s vojenskými cvičnými a lehkými bitevními letouny. Díky 11 tisícům letounů, které vyrobilo za sto let své existence, stovkám stále používaných letounů L-39 Albatros sloužících u desítek vojenských provozovatelů i v řadě demo týmů, a zejména díky svému novému letounu L-39NG se Aero profiluje jako lídr na světovém trhu s proudovými cvičnými letadly.

V oblasti civilního letectví Aero spolupracuje s největšími leteckými výrobci na široké škále projektů a je partnerem v několika risk-sharingových programech, kde je zodpovědné nejen za výrobu a montáž leteckých celků, ale také za jejich vývoj.

(ede, čtk)