INZERCE

Stavba silnice. Ilustrační foto: archiv redakce

Do roku 2018 plánuje ministerstvo dopravy 140 velkých staveb

Úkol předkládat seznam investorských příprav staveb, které mají začít v příštích dvou letech a jejichž náklady přesáhnou 300 milionů korun, uložila ministerstvu dopravy vláda v květnu. Aktualizovaný seznam bude od teď dostávat každé dva měsíce.

Celkové náklady podle materiálu, které teď úřad předložil vládě, a který je aktuální k polovině listopadu letošního roku, přesáhnou 250 miliard korun. V současné době ministerstvo podalo formálně žádosti o vydání závazných stanovisek ke všem prioritním dopravní záměrům. U šesti z nich již ministerstvo životného prostředí uznalo, že dostalo dostatečné podklady, a běží u nich dvouměsíční lhůta, ve které se má úřad ke stavbám vyjádřit. Závazná stanoviska (pro úseky na D1 a D11) tak měla být vydána do konce listopadu 2016, další dva (D3, D49) počátkem prosince, a konečně další dva (D55, Modernizace trati Sudoměřice – Votice) na přelomu roku. U zbývajících 3 prioritních dopravních záměrů (D35 Opatovice – Ostrov; D48 Frýdek-Místek obchvat; D6 Nové Strašecí – Řevničov – Krušovice + Lubenec) požaduje ministerstvo životního prostředí další podklady a resort dopravy je dohledává.  Všechno by už ale měla obsahovat další zpráva nejpozději za dva měsíce.

Z rozpočtu Ředitelství silnic a dálnic půjde podle aktuálních plánů skoro 169 miliard korun. Na D1, jak si už řidiči jistě všimli, 2 stavby právě probíhají – mezi Jihlavou a Velkým Beranovem a mezi Velkou Bíteší a Devíti kříži. Jízda po plně průjezdné dopravní tepně je ale nečeká ani v dalších letech. Velké stavby se plánují taky třeba mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem nebo mezi Hořovicemi a Koberovicemi.

Stavět se bude i na železnici. Modernizace čeká třeba trať mezi Sudoměřicemi a Voticemi nebo železniční stanici v Karlových Varech. Staveb s cenou nad 300 milionů budou asi desítky. A opravovat se bude i na řekách – třeba plavební komory v Praze nebo v Bělově.

Vanda Kofroňová