Regiony dostanou půl miliardy na dopravu, vede jižní Morava

Pražská tramvaj Škoda 15T Alfa, zdroj: dpp.cz

Nové dotace půjdou na nízkopodlažní trolejbusy, elektronické jízdenky nebo informační tabule. Ministerstvo pro místní rozvoj vybralo dopravní projekty, které podpoří jednotkami až desítkami milionů korun, a přijímá další žádosti. Ekonomický deník sleduje obojí: Zveřejňujeme nejvyšší přidělené dotace a taky nové výzvy, které jsou aktuálně vypsané vládními rezorty.

Hospodářský růst má zpravidla samé pozitivní důsledky, ale přece jenom existuje výjimka. Centrum dopravního výzkumu (veřejná výzkumná instituce, CDV) upozorňuje, že v roce 2008 “díky ekonomické krizi” klesla spotřeba pohonných hmot, což “pozitivním způsobem ovlivnilo emisní zátěž životního prostředí”. Od roku 2014 hospodářství zase nepřetržitě roste, zároveň dochází “k výraznému nárůstu prodeje motorové nafty”, a proto opět přibývají “v podstatě všechny škodliviny”. V extrémních případech vyhlašuje Český hydrometeorologický ústav regulaci (na základě novelizovaného zákona č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší), což může zabrzdit místní průmyslovou výrobu.

Podle CDV způsobují “alarmující” nárůst některých emisí zejména osobní automobily. Tuzemské samosprávy přitom nabízejí alternativu: hromadnou dopravu. Například po Frýdku-Místku můžeme jezdit za symbolickou cenu 1 Kč/rok a město koncem loňského roku založilo vlastní dopravní podnik, aby nemuselo najímat pouze soukromou společnost. Praha a Středočeský kraj společně zvažují, že prodlouží tramvajové linky nebo metro z hlavního města až do Jesenice a dalších obcí. Od 3. září  zprovozní vlastní MHD taky Ústí nad Orlicí. Finanční prostředky přitom nemusíme hledat pouze v obecním rozpočtu, ministerstva totiž průběžně vypisují dotační výzvy.

Dotační výzvy na přestupní terminály, parkovací systémy apod.

V rámci Evropských strukturálních a investičních fondů běží Integrovaný regionální operačním program (IROP), který dělíme na další podskupiny. Například takzvané “integrované výzvy” jsou obvykle vyhlašovány velkými spádovými městy. Ministerstvo pro místní rozvoj nyní zveřejnilo nové vybrané projekty, přičemž největší úspěchy zaznamenává brněnská a olomoucká oblast. Uvádíme 5 předních příjemců podle přidělené částky (v závorce kolik půjde z Evropské unie, a kolik ze státního rozpočtu) a účel.

  • Dopravní podnik města Brna, a.s.: 79 999 960 Kč (vše z EU) na nákup nízkopodlažních trolejbusů
  • Město Mohelnice: 61 556 433 Kč (58 136 631 Kč z EU + 3 419 802 od státu) na revitalizaci autobusového nádraží
  • Statutární město Olomouc: 39 048 415 Kč (36 879 059 z EU + 2 169 356 od státu) na cyklostezku mezi městskými částmi Holice a Nový svět
  • Dopravní podnik města Olomouce, a.s.: 32 190 350 Kč (vše z EU) na nákup modernizovaných tramvají
  • Město Kuřim: 21 440 141 Kč ( 20 249 022 Kč z EU +  1 191 119 Kč od státu) na cyklostezku mezi Kuřimí a Lipůvkou

Pod dotační program IROP dále spadá například dotační výzva Telematika pro veřejnou dopravu, zaměřená na telekomunikace a informační techniku. Taky zde Ministerstvo pro místní rozvoj zveřejnilo nové vítězné projekty, nejdražší najdeme zase na jižní Moravě. Opět představujeme 5 největších příjemců podle přidělené částky (v závorce celkové náklady).

  • KORDIS JMK, a.s.: 42,5 milionu (50 milionů) na elektronické odbavování cestujících
  • Statutární město Kladno: 26 689 421 Kč (31 399 319 Kč) na dopravní telematiku
  • Dopravní podnik města Brna, a.s.: 21 024 495 Kč (24 734 700,00 Kč) na elektronické informační panely
  • Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou, a.s.: 19 510 682 Kč (22 953 743 Kč) na odbavovací a platební systém
  • Dopravní podnik města České Budějovice, a.s. 16 121 950 Kč (18 967 000 Kč) na modernizaci platebního a odbavovacího systému pro cestující

Všechny vybrané dopravní projekty dostanou dohromady zhruba 515 milionů Kč. Nové příležitosti průběžně najdete pod TÍMTO odkazem. Aktuálně lze žádat o dotace například na přestupní terminály a parkovací systémy (Praha, Brněnsko, Ostravsko, Plzeňsko, Hradecko-Pardubicko, Olomoucko, Ústecko-Chomutovsko, dále Budějovicko, Liberecko-Jablonecko, Mladoboleslavsko, Zlínsko, Karlovarsko a Jihlavsko), silnice II. a III. třídy (ZDE a ZDE), cyklodopravu nebo dokumenty územního rozvoje.

Ministerstvo životního prostředí podpoří dopravní studie

Komplexní řešení ovšem vyžaduje pečlivou přípravu. Ministerstvo životního prostředí proto vypsalo dotační výzvy, které poslouží městům a obcím, aby vypracovaly důsledné studie. Teprve následně vzniknou například nízkoemisní zóny, ucelené systémy hromadné dopravy apod. Ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO) slibuje “až 80% dotaci na řešení nepříznivé situace”, čímž myslí (ne)kvalitu ovzduší. Výzvy najdete ZDE, ZDE a ZDE. Na podání žádosti zbývá už jenom několik týdnů.

 

Petr Woff

Dopravní problematiku sledujeme dlouhodobě:

Evropské regiony požadují “tisíce bezemisních vozidel”, zdroje prý jsou  3.8.2017

Unie převádí silniční dopravu na železnici, Česko proto přijalo pět právních předpisů  13.7.2017

Komise chystá silniční balíček. Ve hře je jednotné zpoplatnění komunikací

30.5.2017

Evropští investoři mohou dostat podporu ve výši 10 státních rozpočtů České republiky 5.4.2017

Seriál VOLBY 2017: KDU-ČSL chce daňově zvýhodnit lidi, kteří jezdí hromadnou dopravou 16.3.2017