INZERCE

Rakouské železnice ÖBB. Ilustrační snímek. Foto: Pixabay

Rakouské spolkové dráhy rekordně investují do infrastruktury. Přes 18 miliard eur

Vyšší rychlost, více kapacity, modernizované stanice a více spojů. Rakouská železnice se mění před očima. Pro období let 2022 – 2027 počítá provozovatel dráhy ÖBB-Infrastruktur AG v tzv. Rámcovém plánu s investicemi ve výši 18,2 miliard eur. V přepočtu zhruba 3 miliardy eur na rok jde o nejvyšší podporu, kterou rakouská spolková vláda kdy do železniční infrastruktury poslala.

Co je rámcový plán? Rámcový plán je plánovací a finanční instrument spolkové republiky pro investiční rozvoj ÖBB-Infrastruktur AG.

Mezi priority patří rozvoj regionální dopravy v aglomeracích, zatraktivnění regionálních drah a jejich elektrizace, rozvoj terminálů pro nákladní dopravu a samozřejmě digitalizace s cílem zefektivnění činností.

Rámcový plán ÖBB na období 2022-2027 přijala rada ministrů na sklonku loňského roku. Nyní se objevují konkrétní plány.

Díky investicím do železniční dopravy v celkové výši 18,2 miliardy eur se má posílit ochrana klimatu a zákazníkům se má zpřístupnit lepší a rychlejší spojení v osobní i nákladní dopravě. Program infrastruktury byl oproti roku 2020 navýšen o přibližně 700 milionů eur.

V rámci „digitalizace železnic“ bude na tratích vylepšena síť pro mobilní telefony a rozšířeny informace pro zákazníky.

Podle ministryně dopravy Leonore Gewesslerové (Zelení) zahrnuje rámcový plán ÖBB tyto nové projekty: financování plánování zdvoukolejnění železnice Tullnerfeld mezi Herzogenburgem a St. Pöltenem, plánování rozšíření dvoukolejné trati Werndorf-Spielfeld-Straß, připravuje se rozšíření trati Pyhrnachse a čerstvě je také zajištěno plánování trati z Kirchdorfu an der Krems do Micheldorfu.

Další pozornost je věnována severnímu přístupu k Brenneru jako důležité součásti prodloužení Brennerského koridoru. Plán řeší financování výstavby čtyřkolejného prodloužení mezi Schaftenau a křižovatkou Radfeld (rakouský úsek) v údolí Dolního Innu. Některé uzlové stanice budou v budoucnu rozšířeny, aby mohly pojmout další nebo delší vlaky a více cestujících, například Villach Hbf, Ried im Innkreis, Innsbruck Hbf nebo Imst-Pitztal. Kromě toho bude pokračovat zatraktivňování regionálních železnic a program elektrifikace.

Z 18,2 miliardy eur na investice půjde největší část do reinvestic v oblasti Park & Ride a protihlukové ochrany (4,3 miliardy eur).

Dalších 3,6 miliardy eur poputuje do rozšíření stanic, terminálů, výstavby nových tratí a jejich prodloužení.

Na novou jižní trať, tj. tunely Koralm a Semmering, půjde 3,1 miliardy eur.

Na výstavbu Brennerského základního tunelu a jeho přístupových tras bude vynaloženo 2,7 miliardy eur.

Na elektrifikaci a modernizaci tratí bylo vyčleněno 2,5 miliardy eur a na bezpečnost 2 miliardy eur.

Kromě kapitálových výdajů je pak 3,9 miliardy eur určeno na údržbu.

Východní region získá investice ve výši 6,9 miliardy eur, Horní Rakousko 2,5 miliardy eur, Salcbursko 704 milionů eur. Štýrsko obdrží 3 miliardy eur, Korutany 1,2 miliardy eur a Tyrolsko 3,7 miliardy eur. Vorarlbersko obdrží 510 milionů eur.

Podrobnosti rámcového plánu investic do rakouských státních železnic. Foto: ÖBB

Podle ministerstva dopravy jedna miliarda eur na stavební investice do infrastruktury vytvoří nebo zajistí 15 000 pracovních míst.

Už v říjnu 2020 byl veřejnosti představen rámcový plán na období 2021-2026, v té době bylo v rozpočtu vyčleněno 17,5 miliardy eur. Ministryně Gewesslerová zdůraznil, že „největší balík na rozšíření železnice, jaký kdy Rakousko zažilo“, bude výrazně navýšen. Po zavedení klimatické jízdenky se podle ní zlepší i železniční doprava.

„To je dobrá zpráva,“ dodala ministryně.

(nik)