Středa, 25. května, 2022

Prodej aut v Rusku a Číně prudce padá. Ale z jiných příčin

DALŠÍ ČLÁNKY AUTORA

Prodej osobních a lehkých užitkových aut v Rusku v dubnu meziročně klesl o 78,5 procenta na 32 706 vozů. Oznámilo to dnes podnikatelské sdružení AEB. Vliv na propad zájmu o nákup aut má zejména vysoká inflace a dopady tvrdých sankcí, které na Rusko za jeho invazi na Ukrajinu uvalily západní země.

Prodej aut v Rusku klesá už delší dobu. V březnu se meziročně propadl o 63 procent na 55 129 vozů, v celém prvním čtvrtletí prodej klesl o 28 procent na 277 332 vozů.

Prodej vozů Škoda klesl o 89 procent na 1104. Škoda Auto začátkem března oznámila, že kvůli ruské invazi na Ukrajinu přeruší výrobu ve svých ruských závodech v Kaluze a Nižném Novgorodu a zastaví export vozů do Ruska. V loňském roce pro ni bylo Rusko druhým největším trhem.

Prodej aut klesl i v Číně

Celkový prodej aut v Číně se v dubnu kvůli protipandemickým uzávěrám propadl meziročně o 48 procent. Uvedl to dnes čínský svaz výrobců automobilů CAAM, který přitom zohlednil osobní i užitkové vozy. Prudce ale vzrostl prodej elektromobilů. Úhrnný měsíční objem prodeje byl však nejnižší za posledních deset let, což podle agentury Reuters ilustruje ekonomickou daň politiky nulové tolerance vůči šíření koronaviru.

Svaz CAAM v úterý informoval, že prodej nových osobních aut v dubnu klesl o 36 procent na 1,06 milionu. Celkově se prodej vozidel v prvních čtyřech měsících letošního roku na největším světovém automobilovém trhu meziročně snížil o 12 procent.

Prodej aut na alternativní pohon, v Číně označovaných jako NEV (New Energy Vehicles), se v dubnu zvýšil o 45 procent a za první čtyři měsíce roku se více než zdvojnásobil. Tomuto rychle rostoucímu segmentu nyní v Číně dominují domácí automobilky. Nejvíce se v tomto odvětví dařilo podniku BYD, který v prvních čtyřech měsících letošního roku zaznamenala nárůst prodeje o 164 procent.

Americkou Teslu naopak brzdily problémy s dodávkami. V dubnu se jí v Číně tržby propadly o 98 procent a vývoz klesl na nulu, protože uzávěra Šanghaje narušila logistiku napojenou na závod Tesly.

Svaz CAAM a někteří analytici očekávají, že výroba a poptávka začnou v příštích týdnech dohánět ztráty z dubna, kdy byly v desítkách čínských měst úplné nebo částečné uzávěry.

(čtk)

DALŠÍ ČLÁNKY Z RUBRIKY

FacebookTwitter