INZERCE

Úředníci zamítli stavbu pražské lanovky z Podbaby přes Troju do Bohnic. Foto: Dopravní podnik hl. m. Prahy

Pražská lanovka Podbaba – Troja – Bohnice. Zamítavým stanoviskem magistrátních úředníků to neskončí

Úředníci odboru ochrany prostředí pražského magistrátu vydali koncem února poměrně překvapivě zamítavé stanovisko v řízení EIA na záměr stavby lanovky z Podbaby přes Troju do Bohnic. Následovala řada kritických reakcí. Osud lanovky ale zatím definitivně zpečetěn není. Další tah bude na ministerstvu životního prostředí, které by rozhodovalo o případných podnětech k přezkumu závazného stanoviska EIA.

Resort zatím žádný podnět podle tiskové mluvčí Veroniky Krejčí neobdržel. „Pokud bychom jej dostali, budeme postupovat podle správního řádu, kdy lze podnět jako nedůvodný odložit, anebo v přezkumném řízení nezákonné závazné stanovisko změnit či zrušit,“ sdělila Ekonomickému deníku Krejčí. Finální slovo by v této procesní fázi tedy mělo podle mluvčí ministerstvo životního prostředí, nicméně v případě správní žaloby na rozhodnutí v navazujícím řízení může výsledné závazné stanovisko přezkoumávat podle Krejčí i správní soud.

K podání podnětu k přezkumu závazného stanoviska EIA se chystá například opoziční zastupitel a bývalý pražský radní pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě). Jak sdělil Ekonomickému deníku, aktuálně podnět připravuje, podle právníků má na jeho podání roční lhůtu. Scheinherr na svých facebookových stránkách po ohlášení zamítavého stanoviska magistrátních úředníků uvedl, že rozhodnutí vyvolává obrovské obavy přesahující případ lanovky, jedná se podle něj totiž o precedent pro veškeré další stavby v Praze i České republice.

Důvodem zamítnutí měl být nepřijatelný vliv lanovky na krajinný ráz Trojské kotliny a ekologické funkce krajiny. „Lanovky jsou nejekologičtějším způsobem přepravy cestujících z hlediska emisí, spotřeby energie i hluku. Je zarážející, že právě proces, který má za cíl naleznout šetrná řešení k životnímu prostředí, takovouto stavbu zamítl,“ zmínil Scheinherr.

Stavba je navíc podle něj velmi jednoduchá, má tři stanice a pět pilířů. „Není to liniová stavba s mostem a kilometr dlouhým tunelem, kdy musíte také přivést a odvést statisíce tun materiálu,“ dodal. Posuzování krajinného rázu je podle Scheinherra subjektivní záležitostí a uvnitř města téměř nedává smysl. Jejím posuzováním se ve městě zabývají hlavně památkáři. Jak sdělil Ekonomickému deníku, právě památkáři neměli ke změně územního plánu pro lanovku žádné připomínky.

Hlavní město souběžně s e záměrem lanovky připravuje v lokalitě také tramvajovou trať, která byla podle náměstka primátora Zdeňka Hřiba (Piráti) vždy preferovaným řešením.

Na více než dvoukilometrové dráze lanovky měly být stanice Podbaba, Troja a Bohnice. Foto: Dopravní podnik hl. m. Prahy

„Stále věříme, že vyjde alespoň jeden z navrhovaných projektů. Jako náměstek pro dopravu nemohu zasahovat do rozhodnutí úředníků v přenesené působnosti státní správy. Bohužel proti takovému negativnímu zamítnutí EIA u projektu hned na jeho počátku, se nelze odvolat,“ uvedl Hřib.

Tramvajová trať se podle Hřiba stane součástí tramvajového okruhu. „Otázkou samozřejmě zůstává, jak je možné, že rozvoj města takto de-facto řídí nevolení úředníci státní správy namísto volených politiků a k čemu jsou potom vůbec komunální volby,“ poznamenal Hřib.

Dlouhé čekání na tramvaj

Podle Scheinherra má ale lanovka výhodu v tom, že by její výstavba byla rychlejší. A mohla tak sloužit Pražanům dokud se nepostaví tramvajová trať. Pro tu podle něj i ty neoptimističtější harmonogram uvádí termín za 11 let.

K zamítavému stanovisku magistrátních úředníků se vyjádřil i další náměstek pražského primátora Petr Hlaváček (STAN). „Mohli jsme mít vtipné řešení městské dopravy. Z Bohnic na Kulaťák za 15 minut i s vyhlídkou. Lanovky neodmyslitelně patří k moderním městům jako Londýn, Berlín či Madrid. Propojila by Dejvice, Troju a Bohnice. Projekt ale zastavily úřady, zbývá už jen dražší řešení – tramvaj,“ uvedl na sociální síti X.

Proti stavbě lanovky se už dříve postavili někteří obyvatelé a občanské spolky. Foto: Dopravní podnik hl. m. Prahy

I on naráží na dobu realizace projektu. Lanovka by podle Hlaváčka jezdila do čtyř let, teď se bude připravovat tunel pro tramvaj. „Dokončit ho zvládneme za 20 let a vyjde na cca na 6,5 miliardy. Nic proti tomu. Je to také super řešení, jen si počkáme,“ uvedl.

Procesem hodnocení EIA bude podle Hlaváčka procházet i tramvajová trať. „Já osobně bych byl spíše pro elegantnější, rychlejší a levnější řešení lanovky,“ zmínil.

Lanovka o délce dvou kilometrů měla zajistit spojení mezi městskými částmi Praha 6 a Praha 8 do doby, než hlavní město vybuduje zmiňovanou tramvajovou trať. Podle odhadů měla lanovka za hodinu přepravit až 2300 lidí. Předpokládané náklady měly dosáhnout výše dvě miliardy korun.

Tereza Čapková