INZERCE

V poslední době se dramaticky snížily evropské sazby za dopravu, které v některých případech již sotva pokrývají náklady. Stalo se tak mimo jiné v důsledku nerovné konkurence s ukrajinskými podniky, která začala po červnu 2022 poté, co se Evropská unie rozhodla usnadnit Ruskem napadené zemi vývoz zemědělských produktů. Ilustrační snímek. Foto: Pixabay

Polští dopravci dluží přes dvě miliardy zlotých. Vyhlídky na zlepšení příliš optimistické nejsou

Každý devátý polský dopravce neplatí své dluhy včas. Zároveň až každá čtvrtá dopravní společnost měla v uplynulém roce problémy s likviditou, a to zejména z důvodu pozdních plateb za poskytnuté služby. Vyplývá to ze zjištění portálu TSL biznes.

Nesplacené dluhy polských podnikatelů v silniční nákladní dopravě těsně přesáhly 2 miliardy zlotých a za další rok se zvýšily o téměř 11 procent, ačkoli před třemi lety klesaly.

Každý devátý dopravce neplatí svým dodavatelům včas. Podle analýz registru dlužníků BIG InfoMonitor měl v uplynulém roce problémy s finanční likviditou každý čtvrtý dopravní podnik, a to především kvůli opožděným platbám za poskytnuté služby.

Poslední doba není k dopravcům přívětivá. Jejich obtížnou situaci ovlivnil drastický nárůst cen pohonných hmot, vysoké úrokové sazby, rostoucí mzdové náklady a v neposlední řadě vše, co souvisí s válkou na Ukrajině: uzavřené trhy, odliv pracovníků, konkurence tamních firem a protesty na hranicích. Doprava je ovlivněna všemi hospodářskými a geopolitickými problémy, které se v zemi a v Evropě objevily, uvádí TSL biznes.

Svědčí o tom informace registru dlužníků BIG InfoMonitor a databáze úvěrových informací BIK, kde se v průběhu roku (listopad 2022 až listopad 2023) dluh po splatnosti v silniční nákladní dopravě zvýšil celkem o 196 milionů zlotých (10,7 %). Během této doby se nedoplatky všech podniků zvýšily o necelých 8 procent.

Nesplacené splátky úvěrů a faktury dopravních firem činily ke konci loňského listopadu již téměř 2,02 miliardy zlotých, přičemž více než 25 000 fungujících, pozastavených a uzavřených podniků je v prodlení se splácením. V průměru přes 80 tisíc zlotých na jeden subjekt.

Problémy silniční přepravy zboží tvoří naprostou většinu závazků po splatnosti celého sektoru dopravy a skladování, který má přes 34 tisíc nespolehlivých dlužníků ve výši 2,9 miliardy zlotých.

„Procento nespolehlivých plátců zde zůstává vysoké a dosahuje téměř 11 procent, což pro dodavatele v tomto odvětví znamená, že riziko, že se společnost dostane do problémů, je poměrně vysoké. Téměř každá devátá dopravní společnost nemusí zaplatit včas nebo vůbec. Proto se vyplatí prověřit budoucí dodavatele z hlediska jejich platební spolehlivosti a sledovat situaci stálých partnerů,“ upozorňuje Sławomir Grzelczak, prezident společnosti BIG InfoMonitor, a radí dopravním firmám, aby postupovaly stejně, protože právě opožděné platby od zadavatelů se podle cyklického průzkumu malých a středních podniků provedeného pro BIG InfoMonitor v loňském roce ukázaly jako jeden z hlavních důvodů jejich problémů s likviditou.

Nejméně problémů mají dopravci z Podkarpatské Rusi

Při pohledu na rozdělení nespolehlivých plátců podle vojvodství lze odvodit, že nejlépe si vedou dopravci z Podkarpatské Rusi. Podíl firem se závazky po splatnosti zde činí 7 %, přičemž celostátní průměr se blíží 11 %. Na opačném pólu jsou vojvodství velkopolské, slezské, lodžské a dolnoslezské, kde má problémy 12 % dopravců.

Vysoké procento firem, které nesplácejí splátky úvěrů a faktur v databázích BIK a BIG InfoMonitor, není překvapivé, dopravní firmy se netají tím, že prožívají těžké období.

V posledním průzkumu SME Scanner, provedeném pro BIG InfoMonitor, to bylo nejvíce zástupců tohoto odvětví, kteří uvedli, že firma měla v uplynulém roce problémy s finanční likviditou, což přiznala více než čtvrtina mikro, malých a středních dopravních firem.

Problémy vznikají na druhé straně hranice

A jaké jsou důvody? Především opožděné platby od dodavatelů, nebo dokonce jejich nedostatek. Za druhé vysoká inflace, po níž následovalo zvýšení úrokových sazeb, a tím i nákladů na obsluhu úvěrů a leasingových splátek. Za třetí, zvýšení prakticky všech nákladů na podnikání.

Kromě toho se dramaticky snížily evropské sazby za dopravu, které v některých případech již sotva pokrývají náklady. Stalo se tak mimo jiné v důsledku nerovné konkurence s ukrajinskými podniky, která začala po červnu 2022 poté, co se Evropská unie rozhodla usnadnit Ruskem napadené zemi vývoz zemědělských produktů. S ohledem na to Unie zrušila nutnost získat povolení pro přepravu mezi Ukrajinou a jednotlivými zeměmi EU.

Někteří ukrajinští dopravci však začali pravidla obcházet a poskytují kabotážní služby v rámci členských států EU a dokonce i mezi nimi. Mohou si dovolit nabízet atraktivní ceny, protože nemusí splňovat požadavky EU na mzdy nebo pracovní dobu.

Kabotáží je vnitrostátní přeprava pro cizí potřebu dočasně provozovaná v hostitelském státě, tj. dočasné provádění vnitrostátní přepravní služby v rámci jiného státu, aniž by tam měl podnikatel v silniční nákladní dopravě sídlo nebo byl jinak usazen.

Polští dopravci se již více než dva měsíce domáhají změny tím, že blokují hraniční přechody s Ukrajinou. Změna vlády je přiměla k tomu, aby svůj protest na hranicích k 1. březnu ukončili.

Nepříliš optimistické vyhlídky

Na konci roku 2023. Podle průzkumu SME Scanner 17 procent dopravních společností prohlásilo, že jsou ve špatné finanční kondici, a dalších 5 % označilo svou situaci za velmi špatnou. Dobrou kondici uvedlo 35 procent firem a ani dobrou, ani špatnou největší počet, 42 procent dotázaných podnikatelů. O velmi dobrém stavu hovořilo pouze 1,5 procenta respondentů, což je nejnižší podíl z pěti analyzovaných odvětví.

Letošní rok může být podle TSL biznes stejně obtížný. Konflikt s dopravci z druhé strany východní hranice zůstává nevyřešen a kvůli směrnici EU 2022/362 se v prosinci 2023 zvýšilo mýtné pro nákladní automobily v některých zemích, například v Německu, o 83 procent a do března bude muset být aktualizováno ve všech zemích EU.

Každoročně se také snižují maximální normy emisí CO2, což některé podniky nutí k nákladné modernizaci vozového parku. Aby se jejich situace zlepšila, předpokládá 25 procent respondentů průzkumu SME Scanner z odvětví dopravy, že bude nutné snížit výdaje. Zároveň, aby dosáhli zisku, hodlá každý pátý dopravce, který se zúčastnil průzkumu, zachovat stávající marže a každý desátý je chce zvýšit. Pouze desetina předpokládá, že se jim podaří růst díky zvyšování efektivity (14 %) a zvyšování tržeb (11 %).

„Určitě je také nutné být méně tolerantní k zadavatelům, kteří neplatí včas, protože, jak dokazují data z našich základen a cyklických analýz, v těžkých dobách to rozhodně není cesta,“ radí Slawomir Grzelczak.

(nik)