Možnosti přepravy obilovin z Ukrajiny dosáhly v sousedním Polsku limitu a především na nové přepravy nezbývá prostor. Jak uvedla Halina Bajczuková, obchodní ředitelka PKP Cargo, na akci RailFreight On Tour-The Lithuanian Edition ve Vilniusu, následující týdny a měsíce mohou být kritické.

Ukrajina obilí vyvážela své žádané obilí do celého světa přes černomořské přístavy, ty ale na zemi a na moři blokují ruští vojáci. V Polsku, které se ukázalo jako náhradní cestou pro tuto komoditu, ale chybí technika (především kontejnery) a volná kapacita v přístavech ke zvládnutí exportu z Ukrajiny.

Řešením by mohlo být koordinační středisko s pobaltskými státy. Nabízí se totiž využití přístavu Klaipeda a estonských a lotyšských přístavů, jak informoval Roman Štěrba z české Správy železnic.

Ačkoliv PKP Cargo v posledních letech razantně zvýšilo přepravní kapacitu a realizovalo množství investic v terminálech, nikdo nebral v úvahu válku. Letos se vývoz z Ukrajiny do Polska ztrojnásobil ve srovnání se stejným obdobím roku 2021.

Krizová mimořádná situace na východní hranici EU podle Arthura Raichmanna z Estonských železnic nutí vedle konkurenčního soupeření i ke spolupráci v zájmu splnění a zvládnutí celospolečenských zájmů.

Mohlo by vás zajímat

S tím podle Estonských železnic úzce souvisí i pravidla, která musí i ve složité době jednotně upravovat podnikání a eliminovat neetické chování, ke kterému již nahodile dochází v terminálech a přístavech.

Ukrajina patří k hlavním dodavatelům obilovin a některých dalších zemědělských plodin na světový trh, zemi se přezdívá obilnice Evropy. Kvůli blokádě přístavů tak vázne hlavně vývoz pšenice.

Situaci zkomplikovaly i květnová vedra v Indii, která je druhým největším producentem pšenice na světě. Země kvůli výraznému růstu cen pšenice na světových trzích proto vývoz této komodity zakázala. Druhý největší vývozce si tedy nechává pšenici pro potřeby své vlastní krize a tlak na dodávky pšenice ve světě ještě roste.

Nějakou chvíli to vypadalo, že logistiku z Ukrajiny vyřeší náhradní trasa vedoucí přes Polsko, ovšem polské ministerstvo zemědělství přišlo s tím, že takto není schopné pokrýt ani polovinu množství, které by bylo třeba. Každý měsíc je třeba pokrýt transport čtyř až pěti milionů tun ukrajinského obilí, přičemž Polsko může se svým současným technickým vybavením slíbit převoz sotva dvou milionů tun. Háček tkví v tom, že pokud by ukrajinský export obilí klesnul pod čtyři miliony tun za měsíc, hrozí dle eurokomisaře pro zemědělství Janusze Wojciechowskiho světu nedostatek potravin.

Polsko a Ukrajina mají navíc jiný rozchod kolejí, a tak se musí obilí na hranicích překládat na polské vlaky či do nákladních aut. Pro tento účel se muselo upravit osm hraničních stanovišť. Ani to zjevně nestačí.

(nik)