INZERCE

TTIP není vtip: Dohoda o transatlantickém partnerství vyvolává značné emoce a debata o ní není vždy korektkní. Ilustrační foto: Pinterest

Podnikatelé netuší, co je TTIP, eurozónu si jich většina pochvaluje

S ohledem na to, že se blíží finále euroatlantické dohody, to je zpráva znepokojivá, nicméně ne úplně překvapivá. 

Tři čtvrtiny malých a středních exportérů neví, že během krátké doby budeme součástí největší obchodní dohody historie, tzv. Transatlantického, obchodního a investičního partnerství (TTIP), které má během několika málo let vytvořit z Evropské unie a Spojených států amerických největší bezbariérový trh zeměkoule. Vyplynulo to z ankety Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR), kterou připravila agentura Ipsos. S více jak desetiletým odstupem exportéři současně velmi pozitivně hodnotí jednotný evropský trh.

ŠPATNÝ VTIP JE PŘEDEVŠÍM KAMPAŇ PROTI TTIP

Anketa byla prováděná v rámci akce Czech Business Weekend in New York, kterou AMSP ČR zviditelňovala české podnikatele v USA a zúčastnilo se jí 50 středně velkých exportérů. Výsledky ukázaly nejen to, že firmy se na klíčovou změnu v euro-americkém obchodě nepřipravují, ale o chystané dohodě dokonce většina vůbec netuší.

74 % z dotázaných exportérů totiž odpovědělo, že neví o čem je řeč. Informace je překvapivější o to více, že exporty do USA jsou s meziročním růstem 26 % rekordní a podle nedávné analýzy AMSP ČR a Komerční banky překročí letos 100 miliard korun. Současně je Amerika pátým největším investorem v ČR a rovněž importy z největší světové ekonomiky do ČR lámou rekordy a rostou dokonce o 38 % ročně.

„S ohledem na to, že se blíží finále euroatlantické dohody, to je zpráva znepokojivá, nicméně ne úplně překvapivá. Z malých a středních firem do USA exportuje zatím jen 13 % podniků a i když se podle našeho průzkumu chystá do Ameriky v nejbližší době vyvážet dalších 11 % středně velkých podniků, v součtu je to stále necelá čtvrtina. Je zřejmé, že ten, kdo do USA vyváží nebo o tom uvažuje, má o TTIP informace, zbytek firem ale nemá o transatlantické dohodě ponětí,“ komentuje výsledky ankety a průzkumu místopředsedkyně AMSP ČR Pavla Břečková.

TTIP: EMOCE VZBUZUJÍCÍ PARTNERSTVÍ PRO RŮZNÉ HRÁČE

Z těch, kteří o TTIP vědí, přitom polovina spatřuje výhodu, druhá část dotázaných zatím větší přínos v chystaném partnerství nespatřuje. Za hlavní výhody považují firmy odstranění duplicity v rámci homologace výrobků na obou stranách Atlantiku, urychlení dodávek zboží a odstranění tarifů a celních bariér.

Anketa současně porovnávala, jak firmy vnímají s více jak desetiletým odstupem vstup do Eurozóny, který rovněž znamenal podstatné rozšíření možností obchodní a investiční expanze. Zde jsou výsledky poměrně jednoznačné, 73 % malých a středních exportérů vznik jednotného evropského trhu pomohl. 64 % podnikatelů spatřuje hlavní výhody společného evropského trhu vesnížení vývozní administrativy a tím i značnou redukci nákladů. Zajímavá je i informace, že téměř čtvrtině exportérů Eurozóna pomohla v rozšíření počtu zákazníků a cílových teritorií. Další výhodu spatřují naši podnikatelé v rychlosti, se kterou dokáží nyní obsluhovat evropské obchodní partnery.

Karel Havlíček, předseda AMSP ČR k tomu dodává: „Pokud má TTIP našim podnikatelům posloužit, což všichni očekáváme, potom není možné čekat, až jednotný trh vznikne. V té době totiž bude kobercový nálet na Ameriku ze všech evropských zemí, a kdo nebude připraven, bude stát opodál. Začít obchodovat s americkým partnerem není otázka dní, vztahy se budují několik měsíců nebo i let. Proto začínáme mobilizovat a zahajujeme s českými i zahraničními partnery celonárodní aktivitu spojenou s přípravou na TTIP“.

-of-