INZERCE

Autobus Pirátské strany ve volební kampani. Foto: Pirátská strana

Piráti Prahy 4 chtějí vyloučit zastupitelku Jelínkovou kvůli blokaci metra D, ona neustoupí

Piráty v Praze 4 rozděluje stavba metra D. Zastupitelský klub vyloučí svou členku Marii Jelínkovou, pokud spolu se spolkem Pankrácká společnost nepřestane odvoláními blokovat stavbu metra. Klub ji vyzval k ukončení činnosti související s přípravou výstavby metra. ČTK to dnes za pirátský klub sdělil zastupitel Jan Hora (Piráti). Jelínková podmínku splnit nehodlá, podle svých slov hájí zájmy místních obyvatel, kteří ji volili. Navíc podle ní neexistuje seznam závazků, podle kterých by jako zastupitelka měla jednat.

Projekt metra D získal nepravomocné stavební povolení pro hlavní stavbu a zařízení staveniště. Proti povolení se odvolala nejen zmíněná společnost, ale také část obyvatel Pankráce. Zahájení stavby se tak může zpozdit. Metro D v první fázi spojí Pankrác s Písnicí.

„Aktivity, kterých se Marie Jelínková účastní, povedou nejen ke zdržení výstavby metra D a ke zvýšení jejích nákladů, ale zároveň nejsou ani v zájmu místních obyvatel, protože znemožní dosažení takové dohody o způsobu výstavby ve stanici metra Olbrachtova, která by byla příznivá pro místní obyvatele,“ sdělil Hora.

Magistrátní specializovaný stavební úřad vydal nepravomocné stavební povolení na hlavní stavbu, tedy na vybudování pěti stanic s tunely, a na zařízení staveniště 30. června. Spolek poslal 11. července magistrátu proti oběma rozhodnutím tzv. blanketní odvolání, do kterého budou konkrétní důvody teprve zaneseny.

„Nejsou splněny podmínky, pro které by mě mohl klub vyloučit. Já jsem si ten kategorický a diktátorský e-mail přečetla a odpověděla jsem na něj, ať tak učiní, protože já budu hájit práva lidí, kteří mě zvolili,“ řekla Jelínková.

Zastupitelka Pirátů na Praze 4 Marie Jelínková. Foto: Pirátská strana

Podle jejích slov jí jako zvolené zastupitelce nemůže být určováno, co si může, či nemůže jako občan myslet a dělat. Jelínková podle svých slov hájí práva obyvatel, kdy pro některé z nich má délka výstavby kvůli jejich stáří znamenat komplikace do konce života.

Spolek Pankrácká společnost se proti stavbě odvolala v minulosti už několikrát. Dlouhodobě jim vadí například stavba pilotové stěny v blízkosti budoucí stanice Olbrachtova, velikost staveniště nebo kácení vzrostlé zeleně. Náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě) v minulém týdnu ČTK řekl, že ve všech námitkách se město snaží vyjít obyvatelům vstříc. Staveniště bude podle něho třetinové oproti původnímu plánu a nebude před domem. Z původního plánu vykácet asi stovku ze 109 stromů město ustoupilo na nejnezbytnější kácení 33 stromů. Jelínková dnes pro ČTK zopakovala, že městu a náměstkovi sliby nevěří.

Pirátští zastupitelé dali Jelínkové lhůtu do 31. července, aby své postoje a postupy přehodnotila.

„Pokud tak neučiní, bude k 1.srpnu z klubu vyloučena. Dohoda s místními obyvateli je pořád ještě možná, ale dochází nám čas. Velmi by mě mrzelo, kdyby zdržovací taktika nakonec vedla jak k prodražení projektu, tak k výstavbě stanice podle původního plánu. Prohráli by všichni, místní obyvatelé i hlavní město, a přitom úplně zbytečně,“ dodal Hora.

Potíže provázejí stavbu metra D dlouhodobě. Naposledy ministerstvo dopravy letos v červnu zrušilo námitku podjatosti magistrátu, kterou podala Pankrácká společnost. Ve stejné době Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) rozhodl, že Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) může uzavřít smlouvu s vítězem tendru na stavbu první části metra. To blokovalo předběžné opatření vydané kvůli námitce jedné ze stavebních firem. Problémy měl magistrát dlouhé roky také se získáním pozemků, a to zejména v Krči. Tady se s majiteli nakonec domluvil.

V první fázi vznikne metro mezi Pankráci a Novými Dvory a pokračovat pak bude do Depa Písnice. V budoucnu má být postavený úsek z Pankráce na náměstí Míru. Kam povede případně metro z náměstí Míru, zatím nebylo rozhodnuto. Jednou z variant bylo náměstí Republiky, podle druhé by měla trasa zamířit na Žižkov a dále do Vysočan. Celková předpokládaná cena je podle letošní aktualizace 97,79 miliardy korun a investorem je Dopravní podnik hlavního města Prahy.

(čtk)