INZERCE

Úvod Blog Strana 45

Posunutí revize konce spalovacích motorů nebude jednoduché, myslí si odborníci na automotive

Český ministr dopravy Martin Kupka (ODS) po vzoru Itálie na konci září oznámil, že by se měla revize konce spalovacích motorů uskutečnit dříve, než v původně plánovaném roce 2026. Podle odborníků na automotive by takový posun dával smysl, a to i vzhledem k přísné evropské regulaci, rozmáhající se čínské konkurenci, současným problémům automobilového trhu i předpokladům jeho dalšího vývoje. Ruku v ruce s tím jde několik „ale“.

Nově vyrobené osobní automobily a lehké dodávky by měly podle současných plánů Evropské unie od roku 2035 splňovat nulové emise oxidu uhličitého a v roce 2026 se měla uskutečnit revize cílů, které si EU nastavila. Kritici „zákazu spalovacích motorů“ si přitom od posunutí revize na dřívější termín slibují udržení konkurenceschopnosti evropského automobilového průmyslu či zachování pracovních míst.

Podle odborníka mezinárodní poradenské společnosti EY pro automobilový sektor Petra Knapa by to dávalo smysl kvůli dramatické změně podmínek a předpokladů o vývoji trhu, konkurence i dodavatelských řetězců. „Nicméně nemusí být realistické to stihnout, ani kdyby byla vůle více silných států, protože taková debata vyžaduje důkladnou přípravu – technickou i politickou,“ upozornil Knap.

Jak uvedl již dříve český ministr dopravy Martin Kupka, cesta k posunutí revize vede přes další intenzivní vyjednávání a získání dostatečně široké podpory podobně smýšlejících států. To ale nebude podle Knapa tak jednoduché. „Zatím bohužel nebude mnoho zemí, které by byly jednoznačně pro urychlení revize na pozici Itálie a Česka,“ zmínil. Podporu by podle něj mohly oba jmenované státy získat například od Polska a Slovenska. „Zřejmě větší skupina zemí, typově Rakousko, Nizozemí, Dánsko a Lucembursko, ale bude mít výrazný postoj proti urychlení revize,“ myslí si.

Polsko zmiňuje i předseda Dopravní sekce Hospodářské komory Jan Sechter, který by za velmi příznivé období pro revizi považoval právě předsednictví této země v Radě Evropské unie, které vychází na první polovinu roku 2025. „V Polsku investovalo mnoho evropských automobilek a země má k průmyslové politice pozitivní vztah. Polské vlády se tradičně nebojí prosazovat v Evropské unii svoje zájmy a ta současná Donada Tuska už oznámila, že chce revizi směrnice o emisních povolenkách pro dopravu a bydlení. I to je významný počin, jak zabránit v Evropské unii úplné likvidaci dopravních prostředků s klasickým pohonem,“ sdělil Ekonomickému deníku Sechter.

Nejde jen o revizi

Revize a odložení opatření, se kterými počítá Green Deal, je podle Sechtera potřebné, protože podle něj celé Evropě hrozí značné a nenávratné ekonomické a sociální škody. „Vyvolat revizi dříve však znamená mít jistotu, že ji podpoří dostatečný počet členských států, které mají relevantní autoprůmysl,“ dodal Sechter.

Jak Ekonomický deník už informoval, evropský automobilový průmysl se potýká s velkými problémy. Jak shrnul například hlavní ekonom České spořitelny David Navrátil, v loňském roce téměř třetina klíčových výrobních závodů pěti největších evropských automobilek využívala méně než polovinu své výrobní kapacity. Váznou také prodeje elektromobilů, poptávka je více než chladná.

Podle Petra Knapa by v současném tažení za posunutí revize navíc také nešlo pouze o její posun či revizi finálního roku 2035 a nastavených podmínek, ale také o trajektorii postupu k tomuto roku. Knap zmínil, že již od příštího roku se dramaticky sníží povolené průměrné emise oxidu uhličitého na prodaný nový vůz v Evropské unii. „Předmětem diskuze by také mohla být případná podpora zemí, které budou nejvíce dotčené přechodem,“ doplnil. Aktuální předpokládané obsazení klíčových postů v Evropské komisi ale podle něj nezavdává mnoho důvodů k optimismu, že se podaří revizi urychlit a hlavně, že tato debata skončí s nějakým materiálním posunem i po případných dřívějších diskuzích.

Ekonomický deník oslovil ohledně vyjádření k posunu revize také českého europoslance Ondřeje Krutílka (ODS), který působí mimo jiné jako náhradník ve výbor pro dopravu a cestovní ruch Evropského parlamentu. Krutílek uvedl, že návrh českého ministra dopravy podporuje, a že sám už podepsal také podobnou europoslaneckou iniciativu. Čím dříve se podle něj otázka ukončení výroby automobilů se spalovacími motory otevře, tím lépe.

„Evropský automobilový průmysl čelí řadě problémů, včetně přísné evropské regulace a invaze čínské konkurence. Do budoucna bychom měli nechat dveře otevřené pro všechny technologie,“ konstatoval. Zákaz spalovacích motorů by podle něj bylo nejlepší úplně zrušit, anebo maximálně zmírnit a více podporovat výzkum a vývoj „čistých“ spalovacích motorů a různých alternativních pohonů. „Očekávám, že ministr Kupka bude čerpat ze zkušeností se zmírněním emisní normy Euro 7 a na Radě se bude koordinovat obdobná skupina států, snad rozšířená o další,“ podotkl Krutílek.

Vyjednávání ohledně normy Euro 7 připomíná také výzkumná pracovnice Rebeka Hengalová z klimatického týmu v sekci Green Europe Institutu pro evropskou politiku Europeum. Plán českého ministra Kupky podle ní navazuje na jeho úspěch minulého roku, kdy se v jeho režii Česká republika připojila ke skupině členských států žádajících o revizi emisní normy Euro 7.

„Není tudíž překvapivé, že nyní vyvíjí snahu o dřívější revizi nařízení o zákazu prodeje nových vozů se spalovacími motory a navazuje tak na svou strategii zmírnit klimatické cíle v dopravě, která je zodpovědná za 29 procent evropských emisí,“ sdělila Hengalová. Také podle ní záleží změna data revize na tom, zda se dá dohromady dostatečně silná skupina stejně smýšlejících států a dojde ke sladění jejich pozic v rámci institucí Evropské unie.

Euro 7 jako generálka

Podle Hengalové je možné očekávat, že se k Itálii a České republice přidají země, které už spolupracovaly na zmírnění normy Euro 7, jmenovala Německo, Polsko, Rumunsko, Maďarsko, Slovensko a Portugalsko. Jejich automobilový průmysl je podle ní velkou částí jejich ekonomik a automobilová lobby tak vytváří velký lokální tlak.

Jak ale ve středu informovala agentura Reuters, Německo už návrh Itálie dřívější revizi zákazu spalovacích motorů odmítlo. Argumentuje tím, že by to způsobilo nejistotu v průmyslu. „Německo nebude vést diskusi o možném snížení evropských emisních norem CO₂… německá vláda nepodporuje návrh italské vlády,“ uvedla ve středu pro Reuters německá ministryně životního prostředí Steffi Lemkeová.

Například poslanec a předseda frakce EEP v Evropském parlamentu Manfred Weber podle Hengalové prohlásil, že chce nařízení o zákazu zrušit kompletně, což je ale podle ní nepravděpodobné vzhledem ke stávajícím závazkům a snahám Komise pod vedením Ursuly von der Leyenové dále podporovat a dodržet Green Deal. „Pro změny nařízení by byla potřeba většina, kterou ale nepodpoří ty strany Parlamentu, součástí jejichž agendy je podpora klimatických politik,“ podotkla výzkumná pracovnice.

Rebeka Hengalová také zároveň poznamenala, že je posunutí data revize nevhodný krok, a to v souvislosti s tím, že bylo nařízení přijato s konkrétními milníky, podle kterých začaly evropské automobilky upravovat svou produkci a budoucí obchodní plány. Zkrátit období reportingu by podle ní bylo kontraproduktivní a uspěchané.

„Automobilky a na ně navázané velké množství podniků potřebují stabilní legislativní prostředí, v rámci kterého mohou reagovat a upravovat svou produkci. Měnit stávající nařízení, zkracovat dobu, ve které se může ukázat, co je potřeba pro stabilní přechod na elektromobilitu, a vytvářet tak nejistotu jen přidává na starostech automobilového průmyslu,“ uvedla.

Dodržení přijatého nařízení by podle ní naopak umožnilo evropském autoprůmyslu postupně přecházet na prodej elektroaut, orientovat se na second-hand trh s ojetými vozy se spalovacími motory nebo rozvíjet například produkci baterií, které mohou být použity i v jiných produktech a odvětvích.

Tereza Čapková

Vojenské lesy a Lesy ČR opět směňují pozemky. Problém už nevznikne, dušují se

Když před dvěma a půl lety Lesy České republiky uzavřely s Vojenskými lesy a statky smlouvu o vzájemném převodu práva hospodařit s nemovitými věcmi ve vlastnictví v hodnotě 3 miliard korun, vyvolalo to na ministerstvu obrany značnou nevoli. Směna byla anulována o místa přišli krátce po sobě generální ředitel Lesů České republiky Josef Vojáček i šéf Vojenských lesů a statků (VLS) Petr Král. Náročná operace byla proto pozastavena. Aktuální smlouva o vzájemném převodu práva hospodařit s nemovitými věcmi souvisí primárně s plněním úkolů při obraně státu.

Lesy České republiky převedly v roce 2022 právo hospodařit s pozemky, nebo se spoluvlastnickými podíly k pozemkům, a stavbami evidovanými v katastru nemovitostí, v Jihočeském, Středočeském, Karlovarském, Jihomoravském, Zlínském kraji a kraji Vysočina v hodnotě 1 774 273 547 korun. Vojenské lesy a statky naopak převedly na Lesy České republiky právo na užívání majetku v Jihočeském, Jihomoravském, Karlovarském, Královéhradeckém, Libereckém, Moravskoslezském, Olomouckém, Plzeňském, Středočeském, Ústeckém kraji a na Vysočině. Účetní hodnota majetku činila 1 318 694 713 korun.

Transakce vyvolala velkou bouři a v jejím důsledku na ni doplatili šéfové obou lesních podniků. O funkci přišli krátce po sobě generální ředitel Lesů České republiky (LČR) Josef Vojáček i šéf Vojenských lesů a statků (VLS) Petr Král. Tehdejší ministr zemědělství Zdeněk Nekula a ministryně obrany Jana Černochová se nakonec v březnu 2022 rozhodli úpravu majetkoprávních vztahů mezi státními podniky Lesy České republiky a Vojenskými lesy a statky vrátit do výchozího stavu.

Nyní dochází mezi oběma podniky k další velké směně pozemků v hodnotě 149 120 270 korun bez DPH. Jak Lesy České republiky tak Vojenské lesy a statky se nyní dušují, že už žádná kolizní situace nenastane.

„Z pohledu Vojenských lesů a statků, státního podniku, byla směnou poměrně zásadně rozšířena stávající souvislá pozemková držba VLS ČR, s.p. na území bývalého vojenského újezdu Brdy a v jeho bezprostředním okolí, přičemž nově získané pozemky budou stejně jako stávající pozemky podniku využity nejen pro výkon lesnického hospodaření v lokalitách navazující na území bývalého vojenského újezdu Brdy, ale i k plnění úkolů podniku na úseku obrany státu,“ vysvětluje transakci Petr Toman z VLS.

Podle Tomana byl po nalezení shody ve věci rozsahu směny na úrovni vedení obou státních podniků a zpracování ocenění vzájemně převáděného nemovitého majetku plán předložen ke schválení dozorčí radě VLS.

„Ta převod řádně odsouhlasila. Následně byl převod majetku předložen ke schválení ministerstvu obrany jako zakladateli VLS ČR, s.p., který jej rovněž řádně schválil,“ podotkl Toman.

„Lesy České republiky obdržely loni v srpnu žádost Vojenských lesů a statků ČR týkající se uzavření smlouvy o vzájemném převodu práva hospodařit s nemovitými věcmi mezi oběma státními podniky. Požadavek byl odůvodněn potřebností pozemků pro plnění úkolů týkajících se obrany státu,“ doplnila za LČR Eva Jouklová.

Převod byl podle ní řádně projednán v rámci schvalovacího procesu zakladatele Vojenských lesů a statků, ministerstva obrany a dozorčí radou Vojenských lesů a statků ČR.

„Dozorčí rada LČR má v uvedených případech pouze dohledovou pravomoc. Převod projednala a vzala na vědomí 21. 8. 2024. Předchozí souhlas zakladatele Lesů České republiky, Ministerstva zemědělství ČR, byl udělen v rámci Statutu státního podniku Lesy České republiky,“ uvedla dále Jouklová.

Podle VLS byla „stejně jako v ostatních případech směn realizovaných u VLS ČR, s.p. byla hodnota směňovaného majetku stanovena znaleckými posudky a vlastní směna pak byla následně realizována v rovině cen obvyklých“.

„Cena byla stanovena na základě zpracovaného znaleckého posudku jako v místě a čase obvyklá,“ navázala Jouklová.

Pozemky získané od LČR mají být využity pro výkon lesního hospodaření ve vojenských lesích i k plnění úkolů na úseku obrany státu v souladu se zájmy a potřebami zakladatele.

„Což je dle Statutu VLS ČR, s.p. jedno ze základních poslání VLS ČR,“ pokračuje Petr Toman.  

Obě strany směny podle Tomana postupovaly striktně v souladu se všemi platnými právními předpisy, proto prý anulování směny z důvodu porušení jakýchkoliv předpisů nepřichází v úvahu.

Směňované lokality v katastrálních územích Felbabka, Jince, Lochovice, Podluhy, Rejkovice, Rpety, Bratkovice, Bratkovice v Brdech, Sádek a Sádek v Brdech, Bohutín a Láz jsou podle LČR určeny k řešení požadavku Vojenských lesů a statků ČR v souvislosti s plněním úkolů při obraně státu.

Na otázku, zda se aktéři směny neobávají, že směna může skončit jako v předchozím veřejně známém případě zazněla odpověď: „Při převodu byly dodrženy dotčené právní předpisy a převod schválily příslušné subjekty způsobem, který je vyžadován“.

Zpoplatnit či nezpoplatnit? O částech obchvatu kolem Českých Budějovic se stále vedou dohady, tentokrát ohledně mýta

Skončilo připomínkové řízení k návrhu vyhlášky, která řeší rozšíření mýta na nové části dálnic a silnic I. tříd v České republice. Podle ministerstva dopravy je její přijetí nutné kvůli nově zprovozněným úsekům komunikací i stavbám obchvatů měst a obcí. Návrh vyhlášky ale provází několik zásadních výhrad. Sdružení místních samospráv například v rámci připomínek požaduje ze zpoplatnění vyjmutí úseků D3 mezi exity Úsilné a Roudné a exity Lhotice a Úsilné u Českých Budějovic.

Argumentuje tím, že úseky nezahrnuje ani návrh vyhlášky o užívání pozemních komunikací zpoplatněných časovým poplatkem. „Osvobození od poplatku výše uvedených úseků, společně s celým obchvatem Českých Budějovic, by významně přispělo ke snížení dopravní zátěže v centru krajského města a okolních obcí. Současně by se zvýšila bezpečnost, snížilo množství exhalací a hluku,“ uvádí v připomínkách Sdružení místních samospráv.

Mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka už dříve Ekonomickému deníku k návrhu vyhlášky o užívání pozemních komunikací zpoplatněných časovým poplatkem sdělil, že vzhledem k tomu, že dálnice v tomto úseku prochází zastavěným územím města České Budějovice, bude nejdříve posouzen vliv zprovoznění dálnice na dopravní situaci ve městě a v této souvislosti bude proveden směrový průzkum za účelem zjištění počtu vozidel, která budou dálnici využívat pouze v těchto dvou úsecích.

„Po jeho vyhodnocení bude znovu posouzeno zpoplatnění těchto dvou dálničních úseků,“ upřesnil mluvčí. Na vyjmutí desetikilometrového úseku dálnice D3 se domluvil ministr dopravy Martin Kupka (ODS) s hejtmanem Jihočeského kraje Martinem Kubou (ODS).

V připomínkách k další vyhlášce, která tentokrát řeší rozšíření mýta, vyjmutí úseků dálnice D3 Lhotice – Úsilné a Úsilné – Roudné požaduje také ministerstvo práce a sociálních věcí. U prvního ze jmenovaných úseků jako důvod uvádí snahu o snížení intenzity dopravy v rámci dopravního koridoru vedoucího podél Pražské třídy, konkrétně v úseku mezi Strakonickou ulicí a městskou částí Borek, která uleví severní části Českých Budějovic od tranzitu.

Plánované úseky dálnic, na které by se mělo vztahovat mýto. Zdroj: Návrh vyhlášky, kterou se mění vyhláška č. 470/2012 Sb., o užívání pozemních komunikací zpoplatněných mýtným, ve znění pozdějších předpisů

„Radiála je dlouhodobě výrazně dopravně přetížena, přičemž prochází územími s převážně obytnou funkcí, jako jsou městské části Nemanice a Borek, což negativně ovlivňuje kvalitu života místních obyvatel. V současné době tato komunikace odvádí značnou část dopravy z obcí nacházejících se na severním okraji správního obvodu obce s rozšířenou působností České Budějovice, zahrnujících například Ševětín, Hlubokou nad Vltavou a její přilehlé osady, jakož i oblasti severního půlkruhu lišovských osad, obcí Hosín a dalších přilehlých lokalit,“ uvádí ministerstvo například ve svých připomínkách.

Komunikace dále také podle úřadu svádí tranzitní dopravu směřující po silnic II/603 dále na jih. Tato skutečnost podle něj vede k nežádoucímu dopravnímu zatížení v obytných čtvrtích. Možnost napojení na nově revitalizovaný dopravní uzel v místě křížení silnic II/603 a II/146 by podle resortu zajistila plnohodnotné a efektivní řešení tranzitní dopravy v dané aglomeraci.

Osvobození tohoto úseku od mýta, společně s celým obchvatem krajského města, by významně přispělo ke snížení dopravní zátěže v centru městských částí a přilehlých obcí. Podle úřadu by tak vznikl skutečný obchvat města a tranzitní doprava by nemířila do centra. Ministerstvo jmenuje v připomínkách také Úsilné – Roudné. Úsek má být podle úřadu osvobozen od mýta výjimkou udělenou ministrem dopravy, to však není podle ministerstva práce a sociálních věcí dlouhodobé řešení, které by skutečně a natrvalo ulevilo krajskému městu od tranzitní dopravy.

„Po Dlouhé louce projede denně průměrně 37 899 aut, po Nádražní je to pak 30 650 aut za den. Hustota dopravy v krajském městě má dlouhodobě stoupající tendenci. Silniční dopravě nepomůže v krajském městě ani budovaná Severní spojka, která bez volně přístupné dálnice odvede dopravu od Písku z Dlouhé louky na zanádražní komunikaci, která již nyní naráží na své kapacitní limity,“ uvádí úřad.

Pokud by ke zpoplatnění skutečně podle úřadu mělo dojít, České Budějovice by byly, společně s Hradcem Králové, jediným krajským městem, které by nebylo osvobozeno od poplatku na jeho dálničním obchvatu. U Hradce Králové je navíc podle ministerstva specifická situace, neboť tam v bezprostřední blízkosti dálnice vede souběžně silnice II/611, která vede v bezpečné vzdálenosti od města. České Budějovice žádnou takovou komunikací ve svém okolí nedisponují.

Podle Sdružení místních samospráv bylo v minulosti zpoplatnění komunikací nastaveno tak, že části dálnic sloužící jako obchvat nějakého sídla neměly být a nebyly zpoplatňovány. „Zpoplatněním totiž pozbývají svého původního významu a řidiči je přestávají využívat. Doporučujeme se držet původně nastavených pravidel a obchvaty velkých sídel nezpoplatňovat,“ upozornilo v připomínkách. Pro obyvatele měst nedává smysl si pořizovat podle sdružení dálniční známku pro účely jízdy pouhých několika kilometrů po obchvatu.

Jednotlivé úseky dálnice D3. Zdroj: D3/ŘSD

A jak ministerstvo dopravy s připomínkami naloží? Mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka Ekonomickému deníku sdělil, že z připomínek ministerstva práce a sociálních věcí není úplně jasné, jestli se jedná o žádost o výjimku z časového zpoplatnění nebo mýta. „Žádost o vyjmutí navrhovaných úseků bude zamítnuta, jelikož ve zpoplatnění mýtným nemáme žádné výjimky a ani nebudou zaváděny,“ uvedl mluvčí. Ze stejného důvodu resort zamítne podle něj i připomínku Sdružení místních samospráv.

„Další dvě připomínky se vztahují k vyjmutí úseků z časového zpoplatnění, který návrh vyhlášky neřeší,“ uvedl Jemelka. Ministerstvo naopak podle něj vyhoví odboru kompatibility Úřadu vlády, který vznesl připomínku na doplnění a upřesnění souladu návrhu vyhlášky s evropskou směrnicí. „Dále pak ministerstvo financí vzneslo připomínku k technicko-legislativnímu zápisu úvodní věty bodového návrhu vyhlášky, tato připomínka bude taktéž akceptována,“ sdělil mluvčí.

Časové poplatky jako přežitek?

Sdružení místních samospráv v připomínkách ale zároveň upozorňuje i na samotný princip zpoplatnění komunikací, tedy plateb mýtného a časového poplatku. „Princip dálničních poplatků v dnešní době evokuje již téměř anachronismus. Dálniční poplatky vznikly v době, kdy neexistovalo mýto,“ zmiňuje v připomínkách. Nabízí se podle něj otázka, zda by s rozšířením mýta neměly dálniční poplatky úplně zaniknout podobně, jako na železnici zanikly rychlíkové přirážky.

Navrhuje, zda by nemělo dojít naopak ke zpoplatnění úseků, kde je třeba řidiče do jisté míry odradit od vjezdu autem. Například v přetížených lokalitách typu centra velkých měst, nebo turistických, či jinak významných a navštěvovaných místech. „Odrazovat řidiče od jízdy po dálnici není třeba, právě naopak, auto na dálnici, osobní i nákladní, z řady důvodů vadí nejméně,“ konstatuje sdružení. Rostoucí ceny dálničních známek nejsou podle něj pro řadu řidičů motivací dálnice využívat.

Zvýšení mýta od ledna

Mýtné v České republice by se také mělo od ledna příštího roku zvyšovat, návrh ministerstva dopravy už prošel ke konci září vládou. Navýšení se má týkat vozidel s více než osmi místy k sezení kromě místa řidiče, tedy kategorií M2 a M3. Resort dopravy si od zvýšení cen o zhruba pět procent slibuje vybrat o 800 milionů korun ročně více.

Jak už dříve sdělil mluvčí ministerstva dopravy Jan Jakovljevič Ekonomickému deníku, zvýšit se má poplatek za emise oxidu uhličitého, který stát zavedl už letos v březnu, aby dosáhl souladu s evropskou směrnicí. U ostatních složek mýtného navýšení navrhováno není. „Oproti stávajícím mýtným sazbám dojde v případě přijetí návrhu nařízení vlády k navýšení mýtných sazeb nanejvýš v rozsahu pět procent. Cílem sledovaným předkladatelem návrhu nařízení vlády je zvýšení výnosů z výběru mýtného, které jsou příjmem Státního fondu dopravní infrastruktury,“ sdělil Ekonomickému deníku mluvčí.

Tereza Čapková

Evropská komise navrhuje odklad platnosti nařízení o odlesňování, volalo po něm i Česko

O dvanáct měsíců později oproti původnímu plánu by v platnost mělo vstoupit evropské nařízení o odlesňování. Ve středu to navrhla Evropská komise (EK). O odklad dříve požádalo několik členských zemí včetně Česka. Pokud posun schválí Rada Evropské unie a Evropský parlament, začne legislativa platit až 30. prosince 2025 pro velké společnosti a 30. června 2026 pro menší firmy. Kromě toho Komise zveřejnila nové pokyny, které mají firmám pomoci se na nařízení připravit.

Dle původních pravidel by mělo nařízení vstoupit v platnost od letošního 30. prosince pro velké a střední firmy, pro malé firmy a mikropodniky od 30. června 2025. „Komise připouští, že tři měsíce před zamýšleným datem spuštění vyjádřilo několik globálních partnerů opakovaně obavy ohledně svého stavu připravenosti,“ uvedla ve středu EK. Roční odklad je podle ní vyváženým řešením, které umožní firmám se na nařízení připravit. Nic to ale nemění na samotném obsahu a cílech legislativy.

Právě načasování v uplynulých týdnech kritizovaly firmy i politici z řady evropských zemí, včetně českého ministra zemědělství Marka Výborného (KDU-ČSL). Ten v první polovině září oznámil, že jeho resort do 15. listopadu připraví společně s nevládními organizacemi digitální systém pro firmy, kterých se nařízení týká. Ministerstvo jej však vytváří „na vodě“, protože ještě nemá od Evropské komise všechny informace a neví tak, na co se chystat, dodal tehdy.

Výborný poukazoval také na to, že Česko dosud neví, do jaké kategorie zemí s rizikem odlesňování bude patřit. Podle úrovní se přitom má odvíjet počet kontrol i další administrativa. Žádal proto odklad nařízení.

Česko zákon již přijalo

Legislativa se vztahuje na podniky, které vyrábí, zpracovávají nebo uvádějí na trh produkty z kávy, kakaa, palmového oleje, sóji, hovězího masa, kaučuku a dřeva. Podniky by podle nařízení měly shromažďovat a vykazovat údaje a souřadnice pozemků, na kterých komodity produkují, aby bylo jasné, že nejsou spojeny s odlesňováním kdekoliv na světě, a poté je zaznamenat do evropského informačního systému. Právě ten však ještě nebyl spuštěn. Registrace začne přijímat podle dnešního prohlášení Komise na začátku listopadu. Plně bude funkční v prosinci.

Česká vláda již minulý týden přijala návrh zákona o uvádění dřeva a dřevařských výrobků na trh, který nařízení zavádí do českého právního řádu. Výborný tehdy na tiskové konferenci uvedl, že přijetí bylo nutné pro případ, že by země s žádostí o odklad neuspěly. „Nemůžeme vystavit zástupce obchodu či producentů nebezpečí, že bychom nebyli na národní úrovni připraveni,“ vysvětloval to tehdy Výborný.

(knn)

Článek původně vyšel na zpravodajském portálu Česká justice, který stejně jako Ekonomický deník patří pod vydavatelství Media Network s.r.o.

Rychlá trať za osmdesát miliard. Správa železnic hledá zhotovitele pro úsek mezi Brnem a Přerovem

Modernizace železniční trati z Brna do Přerova by měla začít v příštím roce. Správa železnic aktuálně vyhlásila tendr na zhotovitele prací v úseku mezi Nezamyslicemi a Kojetínem. Přibýt by měla druhá kolej a dojde k odstranění všech současných přejezdů. Stavba by měla začít v červnu příštího roku, hotovo bude podle plánu v prosinci 2028. Předpokládané náklady na stavbu úseku přesahují 7,7 miliardy korun. Celkové výdaje na modernizaci tratě mezi Brnem a Přerovem předpokládá Správa železnic kolem 80 miliard korun.

Rekonstruovaný úsek měří podle Správy železnic přibližně deset kilometrů. Nejvýznamnějším stavebním prvkem bude nový Němčický tunel dlouhý 744 metrů, který povede pod kopcem Kozlov. Projekt dále zahrnuje výstavbu osmi nových železničních mostů, nejdelší z nich přes údolí potoka Žlebůvky bude měřit 122 metrů.

Stavbaři také podle státní organizace vybudují dvě nové zastávky s bezbariérovým přístupem, jednu jako náhradu za zrušenou stanici Němčice nad Hanou. Obě zastávky získají stání pro auta a cyklostojany. V případě provozních mimořádností bude možné přejet z jedné koleje na druhou v nové odbočce Hruška, která se bude nacházet v polovině modernizovaného úseku.

Oba stávající přejezdy budou zrušeny, v Němčicích díky přeložení železniční tratě do nové polohy, v Měrovicích ho nahradí nová objízdná komunikace. Součástí projektu jsou i částečné přeložky silnic III. třídy, které jsou podle Správy železnic v kolizi s novým vedením železniční tratě.

Vizualizace trati mezi Brnem a Přerovem. Zdroj: Správa železnic

Obce, které se nacházejí podél trati, budou chránit nové protihlukové stěny. V rámci stavby dále dojde i k posunu styku střídavé a stejnosměrné napájecí soustavy od Nezamyslic k Přerovu. Na trati se nainstaluje evropské zabezpečovací zařízení ETCS a rádiový systém GSM-R.

Stavba navazuje na úseky Vyškov – Nezamyslice a Kojetín – Přerov. Po kompletním dokončení modernizace budou moci po trati jezdit vlaky rychlostí okolo dvě stě kilometrů za hodinu. „Celá modernizace trati by měla být hotová na přelomu 20. a 30. let – konkrétní termín bude záviset na očekávaném rozhodnutí vlády o způsobu financování části dílčích staveb,“ poznamenala už dříve mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová.

Doplnila, že u prvních realizovaných úseků půjde o financování prostřednictvím evropských i národních finančních prostředků, v případě navazujících staveb bude vláda rozhodovat o jejich možném zařazení mezi PPP projekty.

Čtěte také: Schváleno pro 200 kilometrů za hodinu. Část rychlého spojení mezi Brnem a Přerovem má razítko

(teč)

Schváleno. Nová tramvajová trať na pražský Strahov má povolení

Nová pražská tramvajová trať mezi Malovankou a Strahovem získala povolení. O schválení stavby informoval 2. října Dopravní a energetický stavební úřad (DESÚ). Úřad začal žádost, kterou podal Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) prostřednictvím společnosti Pragoprojekt, posuzovat začátkem července. Trať by měla být podle pražského magistrátu a dopravního podniku hotová do roku 2027.

Projekt zahájil DPP před přibližně pěti lety, v té době se částka za trať, která byla o kus kratší, pohybovala okolo 660 milionů korun. Jak už dříve informoval Ekonomický deník, tramvajová trať na Strahov má navazovat na stávající kolejovou síť v Bělohorské ulici v poloze křižovatky ulic Bělohorská a Myslbekova a povede ke Stadionu Strahov.

Trasa plánované tramvajové trati Malovanka – Strahov. Zdroj: Portál Cenia

Na trati dlouhé přibližně 1,5 kilometru by měly fungovat tři zastávky – Malovanka, Koleje Strahov a Stadion Strahov. Tramvajová zastávka Stadion Strahov je navržena jako přestupní terminál se společným využíváním nástupních hran jak pro tramvajový, tak i pro autobusový a trolejbusový provoz.

Jak se uvádí v podkladech projektu zveřejněných na portálu České informační agentury životního prostředí (CENIA), stavba zajistí přístupnost lokality Strahova pro tramvajovou dopravu, výhledově obsluhovanou tramvajovými linkami číslo 13 a 28.

Bezpečnější provoz

Projekt zahrnuje výstavbu nové tramvajové tratě, kolejové úpravy stávající tramvajové sítě v místech napojení, výstavbu nebo popřípadě úpravy všech souvisejících prvků technické infrastruktury a přeložky a úpravy sítí a zařízení technického vybavení. V rámci tratě se počítá také s novým veřejným osvětlením. „Celkem bude přibližně 146 svítidel na trakčních/osvětlovacích sloupech a na 28 osvětlovacích sloupech,“ zmiňuje se v dokumentaci projektu.

Spolu s výstavbou trati a terminálu Strahov by mělo dojít mimo jiné k zesílení konstrukce Strahovského tunelu u terminálu. „Konkrétní technické řešení předmětného stavebního objektu, který řeší zesílení konstrukce, bude proveden na základě realizovaného stavebnětechnického průzkumu,“ uvádí se v dokumentaci.

Díky nové trati by měl být v lokalitě Strahova zajištěn také bezpečnější provoz. Dojde ke stavebním úpravám křižovatky Malovanka, Vaníčkovy ulice a lokality přestupního areálu Stadion Strahov. Ke zvýšení bezpečnosti cestujících by mělo přispět vybudování nových nástupišť tramvajových zastávek s prvky pro osoby s omezenou schopností pohybu a orientace.

U zastávky Malovanka se počítá se změnou polohy, má být přesunutá do úseku mezi křižovatku ulic Myslbekova a Vaníčkova, a to tak, aby byla společná jak pro linky směřující směr Bílá Hora, tak i pro směr na Stadion Strahov. Zastávky Koleje Strahov a Stadion Strahov mají zůstat na svém stávajícím místě.

V rámci aktuálního projektu bude muset dojít například i k výstavbě nového sjezdu k retenční nádrži umístěné ve smyčce Dlabačov, opravě veřejně přístupných komunikací určený pro objízdné trasy kvůli realizaci stavby či vybudování opěrné zdi u ulice Vaníčkova a smyčky tramvajové trati Dlabačov.

(teč)

Mizí motýli a ubývají ptáci. Česko chystá plán obnovy přírody

Napravit rovnováhu mezi lidmi a životním prostředím. To je cílem nařízení o obnově přírody, které v červnu po bouřlivé debatě přijala Rada EU. Pro Česko to znamená zvýšit množství stromů ve městech, obnovit rašeliniště i kilometry volně tekoucích řek. Do krajiny chce také přimět vrátit se ptáky nebo včely. Jak k zákonu přistoupit a kde se do revitalizace pustit, bude od října řešit pět pracovních skupin.

Pracovní skupiny by na úkolu měly pracovat dva roky. „Biodiverzita nám klesá, reprezentovaná i indexy polních ptáků a podobně, retenci vody máme zhruba na polovině,“ popsal na semináři zaměřeném na implementaci nařízení o obnově přírody před několika týdny pirátský náměstek ministra životního prostředí Jiří Lehejček.

Poukázal přitom na současnou povodňovou situaci. Zatímco běžně půda v kvalitním stavu zadrží v jednom metru krychlovém 400 litrů vody, dnes jsme v Česku zhruba na 200 litrech. I proto je podle něj třeba ekosystémy obnovit.

„Aby nebyly jen pro biodiverzitu, ale také součástí integrované ochrany obyvatelstva, aby krajina byla bezpečná a činila nám co nejméně stresu,“ vysvětlil.

Více motýlů, ptáků, stromů

Právě snaha zmírnit změnu klimatu a dopady s ní spojených přírodních katastrof jsou důvody, proč Evropská unie nařízení přijala. Cílem je zavést do roku 2030 opatření na obnovu alespoň 20 procent pevninských a mořských oblastí v Evropské unii, do roku 2050 pak úplně všech ekosystémů, které obnovu potřebují. Pro kontext: Podle Evropské komise je v současnosti 80 procent všech přírodních stanovišť a 70 procent půdy na území EU ve špatném stavu.

Česko chce zvýšit množství ptáků na svém území Foto: Pixabay

Nařízení přináší právně závazné požadavky. Členské země musí společně kromě již zmíněného také třeba zvrátit úbytek opylovačů, jako jsou motýli, brouci nebo včely, nebo posílit biologickou rozmanitost v zemědělských ekosystémech. Například od roku 1991 totiž vymizelo téměř 30 procent lučních motýlů. A nová pravidla by měla přispět právě ke zvýšení populace motýlů, ale i polních ptáků. Tedy zvířat, na kterých je závislá i produkce potravin.

Obnova se má týkat i zemědělsky využívaných odvodněných rašelinišť. Do roku 2030 jich má Evropa obnovit 30 procent, do roku 2050 50 procent. Země, pro které by tento požadavek představoval nadměrný problém, však mohou číslo snížit. Zemědělská krajina má být rozmanitější, ať už díky remízkům nebo rybníkům, ve městech se zase mají rozšířit zelené plochy. V lesích by mělo zůstávat více mrtvého dřeva, které poskytuje stanoviště mnoha lesním organismům a přispívá k tvorbě půdy. Navíc mají členské státy do roku 2030 přispět k výsadbě nejméně tří miliard stromů po celé EU.

V poslední řadě se nařízení týká také řek. Ty dnes v Evropě obsahují přes milion umělých překážek, jako jsou přehrady, jezy a stupně. To však narušuje pohyb vody, sedimentu, ryb a dalších organismů. Cílem proto je řadu bariér odstranit a obnovit nejméně 25 000 kilometrů volně tekoucích řek po celé EU.

Dané cíle, flexibilní cesta k nim

Jak toho členské země dosáhnou, je na nich. Některé cíle, třeba právě zmíněné řeky, jsou společné pro celou Evropskou unii. Každá země tak má přispět dle svých možností. U řek je odhad pro Česko mezi 500 až 900 kilometry, počítá se převážně s obnovou částí menších toků ve výše položených oblastech. Jinde nařízení počítá s procenty, která jsou pro každou zemi stejná. Je však na nich, jaké lokality pro obnovu zvolí.

A právě cíl tyto oblasti nalézt, má pět pracovních skupin, které dalo dohromady ministerstvo životního prostředí společně s ministerstvem zemědělství. Věnovat se budou vždy jedné z oblastí od lesů přes řeky až po zemědělské plochy. Zastoupení v nich mají zástupci lesníků, vodohospodářů, ale také akademiků a neziskových organizací. Čas mají do 1. září 2026. To je totiž lhůta, do které mají národní země dodat své národní plány obnovy přírody k posouzení Evropské komisi.

Výzvou přitom není jen místa vybrat a obnovit je, ale také sledování výsledků těchto snah. U řady ukazatelů je totiž třeba vylepšit monitorovací systém.

Mělo by dojít o obnově volně tekoucích potoků Foto. Pixabay

Těžká cesta k přijetí

Nařízení o obnově přírody spadá pod sadu iniciativ známou jako Zelená dohoda pro Evropu. Evropský parlament jej schválil letos v únoru, tedy několik měsíců před volbami. Výsledek hlasování byl tehdy nezvykle těsný. Pro tehdy hlasovalo 329 poslanců, proti jich bylo 275, zdrželo se 24.

Návrh totiž odmítla podpořit velká část evropských lidovců, tedy největší frakce v Europarlamentu, podle nichž přinese neúměrnou zátěž pro zemědělce. A to navzdory tomu, že přísnost nařízení byla ve vyjednávání výrazně oslabena. Do textu se během vyjednávání EP s unijními zeměmi dostala řada výjimek či „nouzová brzda“, která ve výjimečných případech zastaví platnost některých opatření. Vypadla rovněž zmínka o minimálně deseti procentech zemědělské půdy, na nichž se má obnova přírody odehrát.

Zatímco podle kritiků přináší i finální verze příliš velkou byrokratickou náročnost, zastánci hovořili o tom, že projednávání bylo velmi zpolitizované právě kvůli blížícím se volbám.

Karolína Novotná

Článek původně vyšel na zpravodajském portálu Česká justice, který stejně jako Ekonomický deník patří pod vydavatelství Media Network s.r.o.

Opozice: Rozpočet SFDI je nedostatečný, chybí dalších deset miliard

Rekordní nebo nedostatečný? Na tom se ohledně plánovaného rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) pro příští rok, který počítá se sumou 160,3 miliardy korun, opoziční a koaliční poslanci neshodnou. Zatímco podle ministerstva dopravy a ministra Martina Kupky (ODS) jde o proinvestiční rozpočet, podle opozičních politiků je nedostatečný a zcela ignoruje reálné potřeby tohoto sektoru.

Výši rozpočtu SFDI schválil koncem září výbor fondu, částka je o deset miliard vyšší než v letošním roce, přesto je suma podle poslance a člena sněmovního hospodářského výboru a podvýboru pro dopravu Marka Nováka (ANO) nedostatečná. Novák zmínil, že podle odborníků by měl rozpočet dosahovat minimálně 170 miliard korun, aby bylo možné udržet rozvoj a výstavbu infrastruktury na úrovni, kterou odstartovala předchozí vláda. S tím souhlasí i poslanec, místopředseda sněmovního hospodářského výboru a člen podvýboru pro dopravu Martin Kolovratník (ANO), také on zmiňuje částku 170 miliard korun.

Navrhovaných 160,3 miliardy korun vnímá podle svých slov jako nezbytně nutné minimum pro zachování růstu investic a tempa výstavby, které také podle něj nastartovala předešlá vláda. „Vzhledem k tomu, jak současná vláda špatně celkově hospodaří, zřejmě nemohl ministr dopravy Kupka získat víc,“ uvedl Kolovratník.

Jak uvedlo ministerstvo dopravy již dříve, rozpočet je navrhovaný jako proinvestiční, kdy investiční výdaje dosahují částky 110,4 miliardy korun a neinvestiční 49,9 miliardy korun. „Díky proinvestičnímu rozpočtu můžeme nejen pokračovat v rekordním počtu rozestavěných projektů, zajistit údržbu a opravy, pokračovat s výstavbou evropského zabezpečovacího zařízení na železnici a zahájit další strategické stavby. Pokračovat může například dostavba D35, která je v současnosti nejrozestavěnější dálnicí u nás, na konci letošního roku bude ve výstavbě najednou 64 kilometrů této důležité paralelní spojnice Čech s Moravou,“ uvedl k rozpočtu v září ministr dopravy Martin Kupka.

Čtěte také: Rozpočet SFDI je venku. Bez miliard pro silnice II. a III. tříd a s možností dalšího zadlužování

Podstatnou částí rozpočtu SFDI je zapojení evropských financí a jeho návrh počítá také s možností dalšího využití dluhového financování dopravní infrastruktury ze zdrojů Evropské investiční banky (EIB), a to nad rámec současných půjček, které se v současnosti řeší prostřednictvím ministerstva financí. První úvěrová smlouva na 30,675 miliardy korun byla uzavřena v roce 2023, druhá na 18 miliard korun v roce 2024. K dočerpání úvěru z letošního roku by mělo dojít v roce 2025.

Podle Marka Nováka je ale opětovné použití takzvané pře-půjčky mezi SFDI a ministerstvem financí naprosto nepřijatelné. „Tento trik uměle maskuje skutečnou výši deficitu a představuje nezodpovědnou hru s veřejnými financemi. Za tento mechanismus byla kritizována například i ze strany Národní rozpočtové rady nebo EU,“ upozornil Novák. Z pohledu dluhového financování považuje za klíčové ne, o jakou formu se jedná, ale to, zda je nejvýhodnější z pohledu státu. Co se týče možnosti dluhopisů o kterých se návrh rozpočtu SFDI zmiňuje, ty by mohly být podle něj za určitých podmínek akceptovatelné.

Martin Kolovratník poznamenal, že obecně souhlasí s dluhopisovým financováním, pokud je úrok lepší, než když jde o státní dluhopis. „Za chybu a podvod však považujeme úvěr na ose SFDI – ministerstvo financí,“ také on uvádí, že jde o zkreslování státního rozpočtu.

Jak už Ekonomický deník informoval, rozpočet SFDI pro příští rok nepočítá se čtyřmi miliardami korun určenými na financování silnic II. a III. třídy, které jsou v samostatné působnosti krajů. Ve výhledech se pracuje s dosud neschválenou změnou zákona o rozpočtovém určení daní. Norma je v současnosti po prvním čtení v Poslanecké sněmovně.

Materiál ale zároveň zvažuje i možnost, že se budou muset miliardy pro kraje do rozpočtu ještě doplnit, stejně jako dalších 8,1 miliardy korun pro nově zahajované akce Ředitelství silnic a dálnic České republiky (ŘSD) a Správy železnic. Celkem 12,1 miliardy korun má být zajištěno „finančními operacemi“ prostřednictvím ministerstva financí v průběhu roku 2025 dle aktuální potřeby.

„Co se stane, pokud tento zákon neprojde nebo se nestihne schválit včas? Kraje zůstanou bez financí, zatímco vláda se bude vymlouvat na legislativní proces. Krajská zastupitelstva potřebují mít jistotu ohledně financování teď, ne někdy v budoucnu. To, co vláda předvádí, je krajně nezodpovědný přístup k jejich potřebám. Ať už je zákon schválen, nebo ne, je povinností vlády zajistit financování těchto projektů hned, ne čekat na nejistý výsledek,“ myslí si Marek Novák. Jako riskantní a nezodpovědné vůči krajům to považuje i Martin Kolovratník. „Vláda se zde vůči krajům chová nezodpovědně,“ zmínil.

Poslanec a předseda sněmovního hospodářského výboru Ivan Adamec ale upozornil na to, že buď dojde ke schválení zákona o rozpočtovém určení daní, anebo se finance pro kraje dořeší v rámci rozpočtu SFDI. Chystaný rozpočet SFDI je podle Adamce rekordní a kvůli nedávným povodním se podle něj počítá také se změnou rozpočtu České republiky v letošním i příštím roce. „Velká část peněz půjde zase na SFDI, protože se to bude týkat infrastruktury,“ sdělil Ekonomickému deníku.

K plánovanému rozpočtu SFDI se vyjádřila také Hospodářská komora. Podle ředitelky odboru legislativy, práva a analýz Lenky Janákové mají obecně investice do dopravní infrastruktury pro českou ekonomiku významný prorůstový potenciál. „Nedostatečná dopravní infrastruktura je dlouhodobým problémem, který neumožňuje ekonomice plně využít výhodnou geografickou polohu České republiky. Z toho důvodu je naprosto zásadní pro klíčové a strategické investice do dopravy zajistit ze strany státu odpovídající finanční prostředky a kvalitní investorské prostředí,“ uvedla.

Plánovaný rozpočet SFDI kromě evropských financí, možnosti dalšího zadlužování či dluhopisů počítá při financování plánované dopravní infrastruktury také s větším zapojením PPP projektů.  

Tereza Čapková

Sebelepší systém zdraví nezaručí. Je na každém, aby se o sebe staral, shodli se účastníci konference

Sebemenší částka investovaná do prevence má potenciál ušetřit vysoké výlohy na léčbu v budoucnu. Míra, do které může stát a zdravotní instituce občany oslovit a pomoct jim, je však omezená. Lidé se proto musí v první řadě sami starat o své zdraví a také si uvědomit, že svým chováním jsou vzorem pro své okolí, zejména pak děti. Shodli se na tom účastníci prvního panelu konference Zdravotnického deníku Ekonomika prevence. V něm vystoupili ministr zdravotnictví Vlastimil Válek, státní tajemník slovenského Ministerstva zdravotnictví Ladislav Slobodník či fotbalový reprezentant Jan Koller.

„Prevence je naprosto zásadní věc,“ řekl na úvod svého příspěvku Válek. Ocenil šíři hrazených preventivních programů, které mají čeští občané k dispozici, i to, že se daří monitorovat dostupnost screeningů napříč regiony a okresy a případné nerovnosti napravovat. Jedním dechem si však povzdechl, že Češi – navzdory stále se zlepšující dostupnosti – prevenci zanedbávají. „Lidé pro sebe mohou nejvíce udělat sami, málo se to ale zdůrazňuje… Pokud si to neuvědomíme, tak sebelepší systém a sebevíce peněz nám nepomůže prožít dlouhý a kvalitní život ve zdraví,“ apeloval ministr.

Ministr zdravotnictví Vlastimil Válek. Foto: Radek Čepelák

Jeho slova podpořil zástupce slovenského ministerstva zdravotnictví Ladislav Slobodník. „Člověk by měl sám nasávat informace a každý si musí udržovat své zdraví,“ řekl. Navrhnul, že za účelem zvýšení povědomí o základech prevence by kampaň s tímto poselstvím mohla být součástí filmů a televizních seriálů, neboť je sledují tisíce lidí. Zapomínat se ale nesmí ani na děti a mládež. Slobodník zdůraznil, že s jejich zdravotní edukací je třeba začít co nejdříve. Zdravotní návyky si však děti osvojují prakticky již od počátku svého života.

O tomtéž je přesvědčen i nejlepší střelec české fotbalové reprezentace a vítěz německé i belgické fotbalové ligy Jan Koller. „Základ je od dětství a největšími vzory pro děti jsou rodiče,“ řekl. I rodiče by proto měli mít toto na paměti, zajímat se o své zdraví a věnovat se sportu. Jako špatný jev Koller vidí, když rodiny namísto aktivně pojatých výletů do přírody tráví volné dny v nákupních centrech.

Státní tajemník slovenského Ministerstva zdravotnictví Ladislav Slobodník. Foto: Radek Čepelák

Na konferenci v úterý vystoupili i předseda České obezitologické společnosti Martin Haluzík, psychiatr Martin Hollý či někdejší národní protidrogový koordinátor Jindřich Vobořil. Hovořili o účinných nástrojích prevence zdravotních rizik. Zdraví populace a konkurenceschopnost evropské ekonomiky následně probrali v samostatném panelu slovenský ministr pro investice, digitalizaci a regionální rozvoj Richard Raši, ředitel VZP Zdeněk Kabátek či legendární hokejový útočník Martin Procházka.

Fotbalový reprezentant Jan Koller. Foto: Radek Čepelák

V závěru konference se početná skupina deseti panelistů, mezi nimiž byli poslanci českého i Evropského parlamentu, ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka či olympijská vítězka v běhu na lyžích Kateřina Neumannová, komentovali prevenci zdravotních rizik jako společnou odpovědnost všech.

(fk)

Článek původně vyšel na zpravodajském portálu Zdravotnický deník, který stejně jako Ekonomický deník patří pod vydavatelství Media Network s.r.o.

Poděkování za podporu konference patří Všeobecné zdravotní pojišťovně, Zdravotní pojišťovně Ministerstva vnitra ČR, Všeobecné zdravotné poisťovně a společnostem Tiscali Media, ALK, Ewing, EUC, AKESO, Sprinx, Národní sportovní agentuře a sportovnímu klubu Dukla.

Účastníci diskuse na summitu Ekonomika prevence (zleva) prezident Polské společnosti pro veřejné zdraví Andrzej Marius Fal, předseda Sdružení praktických lékařů Petr Šonka, primář kardiologického oddělení Nemocnice Na Homolce Petr Neužil, odborník v oblasti závislostí a poradce předsedy vlády Jindřich Vobořil a moderátor konference a šéfredaktor Zdravotnického deníku Tomáš Cikrt. Foto: Radek Čepelák
Zleva fotbalista Jan Koller, ministr zdravotnictví Vlastimil Válek, státní tajemník slovenského Ministerstva zdravotnictví Ladislav Slobodník a moderátor konference Tomáš Cikrt. Foto: Radek Čepelák
Zleva: Vydavatel Zdravotnického deníku Ivo Hartmann, místopředseda Poslanecké sněmovny a stínový předseda vlády Karel Havlíček a redaktor The Financial Times Andrew Bounds. Foto: Radek Čepelák
Publikum konference Ekonomika prevence vystoupení panelistů ocenilo. Foto: Radek Čepelák
Na konferenci vystoupil také poslanec zdravotního výboru Národní rady SR Tomáš Szalay. Foto: Radek Čepelák

Vláda to nestihla. Nikdo teď netuší, kdo a jak doplatí účet za obnovitelné zdroje

Vláda porušila svou zákonnou povinnost. Do konce září totiž nestihla určit výši příspěvku ze státního rozpočtu na úhradu části nákladů na obnovitelné zdroje a podporu teplárenství. Příčinou je spor mezi ministerstvy o výši státního příspěvku. Zatímco ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS) je ochoten proplatit 8,5 miliardy korun, ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela (STAN) požaduje přes 32 miliard korun.

Podle platného znění zákona o podporovaných zdrojích energie má vláda výši příspěvku určit nejpozději do 30. září. Na tuto informaci marně čeká Energetický regulační úřad, který následně stanovuje výši regulovaných plateb za energie včetně výše poplatku na podporované zdroje energie (POZE) pro domácnosti a podniky. Ještě v horší pozici je státem vlastněný správce energetického trhu OTE, který provozní podporu majitelům „zelených“ elektráren a tepláren proplácí. Brzo už možná nebude mít z čeho.

Kvůli sporům mezi ministry nebyl návrh ministerstva průmyslu a obchodu na výši platby ze státního rozpočtu ve středu 25. září schválen. Nenalezneme jej ani na programu dnešního jednání vlády. Sektor energetiky se vinou této nečinnosti dostává do značné nejistoty. Rovnice totiž v tuto chvíli nevychází. Na jedné straně jsou výdaje na POZE v odhadované výši přes 51 miliard korun, na druhé platby vybrané od spotřebitelů elektřiny ve výši zhruba 19 miliard korun plus příspěvek ze státního rozpočtu, který chce ministerstvo financí zredukovat na 8,5 miliardy korun. K rovnovážnému stavu zde chybí 22,7 miliardy korun.

Neklid v řadách průmyslníků

Zpochybňování závazků státu v oblasti financování obnovitelných zdrojů kritizuje také vlivný Svaz průmyslu a dopravy ČR. Ten současně prosazuje návrat poplatku za POZE pro průmyslové podniky na úroveň roku 2021, slibuje si od toho zlepšení stávající nevýhodné pozice českých firem v mezinárodní konkurenci. 

„Proto naši podporu měl a má návrh ministerstva průmyslu na stanovení potřebných zdrojů na straně státu ve výši 31,2 mld. Kč k zajištění našeho požadavku vrácení poplatku za podporu podporovaných zdrojů energie ve výši z roku 2021. Ten bohužel minulý týden na vládě schválen nebyl a tedy nejistota pro firmy nadále trvá. Nejhorším výsledkem by bylo narušení podnikatelského, právního a investičního prostředí v České republice spolu se zdražením poplatku za POZE firmám,“ sdělil Ekonomickému deníku ředitel Sekce hospodářské politiky Svazu průmyslu a dopravy ČR Bohuslav Čížek.

Jak v pondělí uvedl zpravodajský web Novinky.cz, na ministerstvu financí zvažují několik variant, jak objem státních dotací na POZE snížit. „Jedná se o zvýšení solárního odvodu, zvýšení daně z příjmu právnických osob pro solární elektrárny, zkrácení podpory z garantovaných dvaceti let, zavedení individuálních kontrol výnosnosti a snížení vnitřního výnosového procenta ze současných 8,4 na 6,3 procenta,“ uvedly Novinky s odvoláním na nejmenované zdroje.

Takové návrhy kategoricky odmítají firmy působící v oboru zelené energetiky. „Současná vláda před dvěma lety potvrdila, že výnosnost solárních a dalších elektráren není nepřiměřeně vysoká, ale že je v průměru okolo 7 procent, přičemž zde nejsou započítané úroky z úvěrů. Kromě toho minulá vláda v roce 2021 zvýšila solární odvod pro elektrárny dokončené v letech 2009 a 2010 o dalších 10 procent. Český stát tehdy řekl majitelům elektráren, že již další kroky proti sektoru nepřijdou,“ připomněl výkonný ředitel Solární asociace Jan Krčmář.

Odhad nákladů na podporované zdroje energie

podporovaný zdrojrok 2024 (mil. Kč)rok 2025 (mil. Kč)
celkové náklady POZE36 84451 329
-z toho na zelenou elektřinu33 39846 401
–malé vodní elektrárny5351772
–fotovoltaické elektrárny28 04730 932
–větrné elektrárny2602078
–bioplyn33006415
–biomasa10942715
–moderní teplárny (KVET)1622488
-podpora zeleného tepla408366
-dotování biometanu7792058
-odměna za povinný výkup zelené energie22582503
zdroj: MPO – Stanovení prostředků státního rozpočtu na POZE pro rok 2025

Záměry ministerstva financí navíc ohrožují výstavbu nových obnovitelných zdrojů energie, protože řada investorů do nových fotovoltaik vlastní i starší elektrárny z doby solárního boomu. Pokud jim stát sebere podporu na stávající zdroje, banky jim nepůjčí na nové a firmy nebudou mít důvod v Česku investovat. „Pokud stát říká, že počítá do budoucna s výstavbou nových obnovitelných zdrojů, tak nevíme, kdo je bude chtít stavět, když stejný stát chce firmy v oboru likvidovat. Kromě toho hrozí další arbitráže, přičemž Česku již jednu kvůli solárnímu odvodu prohrálo. Dopady na českou ekonomiku tedy mohou být ve finále obrovské,“ dodává Jan Krčmář.

Obavy z přílepku na poslední chvíli

Jak doplnil legislativní expert Teplárenského sdružení ČR Martin Hájek, cenové rozhodnutí Energetického regulačního úřadu (ERÚ), které stanovilo výši provozní podpory pro obnovitelné zdroje a moderní teplárny v roce 2025, je už vydané. Zvažované škrty ve výši podpory by si vyžádaly změnu zákona, což není reálné za tři měsíce, jež zbývají do konce roku, stihnout.

Podle zdrojů Ekonomického deníku kolují po trhu divoké spekulace, že se Zbyněk Stanjura pokusí s pomocí spřátelených poslanců prosadit omezení plateb na POZE jako přílepek k novele energetického zákona. Ironií osudu by tak novela známá jako Lex OZE 3 mohla změnit v pravý opak původního záměru, kterým bylo podpořit rozvoj moderní, bezemisní energetiky.

David Tramba