INZERCE

Úvod Blog Strana 29

Branický most se otevřel vlakům. Vyšší kapacita vyšla na 2,6 miliardy korun

Na pražský Branický most se vrátily vlaky. Ve čtvrtek v podvečer na něm Správa železnic zahájila dvoukolejný provoz. Most využívají podle státní organizace zejména nákladní vlaky, ale kvůli přestavbě smíchovského nádraží a plánované rekonstrukci mostu na Výtoni poslouží také vlakům mířící z Prahy do Berouna a dál do Plzně. Náklady stavby, která začala loni v létě, dosáhly 2,6 miliardy korun.

Dvoukolejný provoz pokračuje z mostu také v navazujícím úseku přes Krč na přestavěnou zastávku Praha-Kačerov. „Branický most slouží železniční dopravě v metropoli od podzimu 1964. Šedesáté výročí své existence oslaví v plné síle a konečně i se dvěma kolejemi, pro které byl vybudován. Společně s navazujícím úsekem do Krče tvoří důležitou součást pražské železniční sítě,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

Zavedení dvoukolejného provozu předcházela 17. října zatěžovací zkouška. Únosnost nově vybudovaných mostních konstrukcí prověřila podle generálního ředitele Správy železnic Jiřího Svobody dvě historická vozidla, a to motorová lokomotiva Sergej a parní Šlechtična. „Testy prokázaly, že stavbaři odvedli dobrou práci a vlaky mohou začít naplno využívat obnovený most i úsek po novou odbočku na Spořilově,“ zhodnotil zkoušku.

Zátěžová zkouška se uskutečnila 17. října. Zdroj: Správa železnic

Práce na takzvaném mostě Inteligence podle Správy železnic zahrnovaly obnovu kolejového svršku a trakčního vedení, nové je odvodnění a hydroizolační systém. Stavbaři dále vyměnili most přes Údolní ulici, zcela novou podobu získala zastávka na Kačerově. Tu nyní tvoří oboustranné nástupiště dlouhé 230 metrů se zastřešením a novou přístupovou lávkou s výtahem. Traťová rychlost se zvýšila až na 100 kilometrů za hodinu.

Ředitel a předseda představenstva společnosti Metrostav TBR Aleš Gothard popsal, že uvedení druhé koleje na mostě do provozu předcházelo bourání částí stávající konstrukce, zhotovení nové desky, říms a izolací následované technologickými pracemi a sanací železobetonové konstrukce podle stavu jejích jednotlivých částí. Dalšími zhotoviteli stavby byly firmy PORR, Elektrizace železnic Praha a GJW Praha.

Podle Martina Sváška ze Zastoupení Evropské komise v České republice je rekonstrukce Branického mostu další významnou železniční stavbou v oblasti pražské aglomerace, která umožní cestujícím častěji využívat vlak. „Díky rozsáhlým evropským investicím již nejsme dopravní skanzen, ale moderní součást celoevropské dopravní sítě TEN-T,“ zmínil Martin. Míra podpory Evropské unie u stavby činí zhruba 1,5 miliardy korun. Národní financování zajistil Státní fond dopravní infrastruktury.

(teč)

Král vodní energetiky Tesař prodává strojírny Litostroj. Kupujícím je Wikov Martina Wichterleho

Čeští miliardáři si navzájem přeprodají strojírny zaměřené na komponenty pro vodní elektrárny. Skupina Wikov Industry podnikatele Martina Wichterleho koupí od společnosti DK Holding Investments byznysmena Jaromíra Tesaře firmu Energo-pro Industries včetně jejich dceřiných firem Litostroj Power a Litostroj Engineering. Vyplývá to z oznámení skupiny Wikov.

Skupina Litostroj s hlavním výrobním závodem ve Slovinsku patří mezi významné světové výrobce zařízení pro vodní elektrárny s více než stoletou tradicí. Specializuje se na projektování, výrobu a údržbu vodních turbín a je dodavatelem kompletních řešení na klíč pro vodní elektrárny. V posledních letech je úspěšný mimo jiné ve vývoji a výrobě zařízení pro přečerpávací vodní elektrárny. Tržby společnosti se pohybují okolo 2 miliard korun za rok.

Obě strany se dohodly, že nebudou zveřejňovat finanční parametry obchodu. V současnosti probíhají kroky směřující k vypořádání transakce, které je plánováno na přelom listopadu a prosince tohoto roku.

„Pro naši strojírenskou skupinu jde o strategické rozhodnutí. Litostroj patří v projektování a výrobě zařízení pro vodní elektrárny ke světové špičce, má pokročilou výrobu, která navazuje na kvalitní výzkum a zaměstnává vysoce kvalifikované pracovníky. Wikov a Litostroj rovněž využijí celou řadu synergií v obchodě, technologii a výrobě,“ říká majitel skupiny Wikov Martin Wichterle.

Šéf Wikovu vidí velký potenciál pro obě firmy na trzích Severní Ameriky. „Tamní ekonomika roste a snaží se přitáhnout zpět výrobu. Litostroj rovněž posiluje naši pozici ve strojírenství zaměřeném na obnovitelné zdroje a technologie snižující emise skleníkových plynů, které tak již představují nadpoloviční část našich tržeb,“ doplňuje Martin Wichterle.

Odprodej po deseti letech

Litostroj byl součástí skupiny Tesařovy skupiny DK Holding od roku 2014, za tu dobu výrazně posílil právě na trzích v Kanadě a Spojených státech. Podílel se také na výstavbě a modernizaci vodních elektráren DK Holdingu v Turecku, Gruzii a Bulharsku. „Tato divestice je mimo jiné i součástí naší strategie zaměřit se na klíčové společnosti v našem portfoliu, které se zabývají výrobou elektřiny z vodních elektráren a distribucí elektřiny,“ komentovala prodej Litostroje mluvčí DK Holdingu mluvčí Hana Hikelová.

Skupina Wikov je významným evropským výrobcem průmyslových převodovek. Své produkty dodává do celé řady průmyslových oborů, jako je například větrná a vodní energetika, kolejová vozidla, lodní průmysl, důlní průmysl či těžba ropy a zemního plynu. Celá skupina zaměstnává více než 1000 pracovníků ve výrobních závodech v Česku, Německu, Kanadě a Indii, roční tržby se pohybují okolo 4 miliard korun za rok.

DK Holding Investments patří mezi největší energetické skupiny s českým majitelem, loni vydělal skoro 5 miliard korun po zdanění. Její dceřiné společnosti provozují 49 vodních elektráren s celkovým instalovaným výkonem přes 1300 MW, které loni vyrobily téměř 4 TWh elektrické energie. Její vodní elektrárny se nachází v České republice, Bulharsku, Gruzii, Španělsku a Turecku, nedávno firma oznámila expanzi do Brazílie. V části Bulharska a v Gruzii zajišťuje také distribuci elektrické energie.

(dtr)

Válka na „stole“. VR Group představila unikátní prostředek k výcviku vojáků

Říká se tomu stůl, to ale ani zdaleka nevystihuje, co přesně Wargaming Table je. V polovině října ho na prestižním mezinárodním veletrhu FutureForcesForum v Praze představila VR Group. Ta dlouhodobě vyvíjí simulátory a simulace pro výcvik příslušníků ozbrojených sil. Podle výzkumů americké DARPA utrpí armády více než 40 procent celkových ztrát na životech právě v prvních třech měsících bojů.

Na začátku 19. století začala k výcviku důstojnického sboru sloužit pruská stolní hra Kriegspiel. Ještě větší revolucí jsou v současné době systémy konstruktivní simulace. V Česku se na ně zaměřuje česká firma VR Group. Na právě skončeném veletrhu FutureForcesForum prezentovala digitální Wargaming Table. Je to v Česku unikátní nástroj, který by měl v budoucnu plnit širokou škálu úkolů pro výcvik, plánování a přípravu vojáků.

VR Group, a.s. je českým dodavatelem komplexních výcvikových řešení pro ozbrojené a bezpečnostní složky. Firma je dceřinou společností státního podniku LOM PRAHA s. p., který byl zřízen ministerstvem obrany České republiky.

Wargaming Table (WT) v sobě kombinuje možnosti plastického stolu, na kterém vojáci modelují terén a řeší taktickou situaci. Díky „stolu“ získají lepší prostorovou představivost navíc s benefity moderních digitálních map, operačními zákresy a kapacitami pro výuku formou válečných her. To vše se odehrává na uživatelsky intuitivní platformě konvertibilní velkoplošné dotykové obrazovky.

A nyní více do detailu. WT je systém složený ze tří hardwarových součástí: odolného velkoplošného dotykového displeje, konvertibilního stojanu umožňujícího pozici horizontálně i vertikálně a připojeného miniPC. Hlavní je však software pro digitální plastický stůl, který v demoverzi tvoří aplikace pro taktický zákres do ortofoto grafické (z leteckých snímků) i topografické mapy – a to ve 2D i ve 3D pohledu, který je zprostředkován technologiemi rozšířené reality (AR) pro interaktivní spolupráci uživatelů. Volné kreslení pomocí dotykové tužky (stylusu) umožňuje efektivní tvorbu zákresu, který má zároveň všechny výhody digitálního formátu.

Detail zákresu na wargamingovém stole. Foto: VR Group

Do budoucna bude tento systém postupně doplňován o proprietární wargamingové aplikace, propojení se simulačním systémem VR Group WASP3, nástroji pro tvorbu vlastních válečných her a také o plnohodnotný 3D simulační editor pro tvorbu vlastních taktických situací za využití získaných dat. Současně ale bude nadále kladen důraz na intuitivní ovládání a jednoduchost použití.

Vývoj WT firma konzultovala s armádními specialisty navíc bude systém testován při plnohodnotném vojenském cvičení. To vše je součástí moderního trendu výcviku ozbrojených složek, v jehož rámci vojáci všech hodností mohou díky technologiím získat válečné zkušenosti, aniž by museli válčit.

„Technologická společnost, jakou je VR Group, se musí mimo aktuálních zakázek vždy soustředit i na budoucí vývoj. S moderními technologiemi pracujeme na denní bázi, a je tak přirozené, že u nás vznikají nápady a vylepšení, založené na zkušenostech z dlouhodobé spolupráce s Armádou České republiky,“ řekl k plánům VR Group předseda představenstva společnosti Vít Ryška.

Vojáci díky tomu získají dovednosti, které jim – v případě reálného konfliktu – pomohou přežít a úspěšně plnit své mise od samého počátku boje. V moderních konfliktech je totiž pro přežití vojáka klíčových prvních 100 dní. Války sice trvají i několik let, ale podle výzkumů americké DARPA (Defense AdvancedResearchProjectsAgency) utrpí armády více než 40 procent celkových ztrát na životech právě v prvních třech měsících bojů. Klíčovým faktorem úspěchu a přežití jsou pak právě zkušenosti.

Válečné hry jsou (kromě získávání zkušeností) prostředkem ke hledání řešení komplikovaných problémů a zdokonalování schopností řešit komplexní situace. A to neplatí jen pro ozbrojené síly, ale i pro ostatní státní instituce a soukromý sektor.

(hrb)

Neprošly další stanice STK a měření emisí. Mimořádné kontroly pokračují

Mimořádné prověrky stanic technické kontroly (STK) a měření emisí (SME) do kterých se pustily na žádost ministerstva kraje a obce, odhalily další podvody. Závažné nedostatky, které vedou k zahájení řízení o přestupku, byly podle resortu dopravy zjištěny u pěti kontrol STK v kraji Vysočina, Královéhradeckém, Olomouckém, Středočeském a Zlínském kraji. Šlo o pět přestupků techniků a dva přestupky provozovatele.

Podle tiskové mluvčí ministerstva dopravy Aleny Mühl šlo konkrétně o to, že záznamníky závad nebyly vyplněné nebo byly nečitelné, byla chybně pořizovaná dokumentace vozidla na kontrolní lince, došlo k nesprávnému postupu kontrolního technika a byly zjištěny i rozdíly v hodnocení technického stavu při opakované technické prohlídce.

Celkem se v průběhu dvou měsíců uskutečnilo 19 mimořádných kontrol stanic technické kontroly, které provedly krajské úřady a 179 mimořádných kontrol stanic měření emisí, které zajistily obce s rozšířenou působností.

U měření emisí 47 kontrol ukázalo na administrativní nedostatky, podle ministerstva dopravy byly většinou odstraněny během kontroly. Závažné nedostatky vedoucí k zahájení řízení o přestupku byly zjištěny u tří kontrol v Olomouci, Šumperku a Ústí nad Labem.

Ministerstvo informovalo, že ze čtrnácti krajů provedlo kontroly dvanáct z nich. Prověřily 4,9 procenta všech stanic STK.  Z 206 obcí s rozšířenou působností jich reagovalo na výzvu úřadu 152, z nichž 95 provedlo 179 mimořádných kontrol SME, což představuje 14,2 procenta všech stanic.

Ministerstvo dopravy podle ministra Martina Kupky (ODS) provedlo také takzvané testy poctivosti u předem vytipovaných stanic. „Celkem bylo provedeno pět testů poctivosti u SME a dva testy poctivosti u STK. Zjištěny byly běžné nedostatky,“ uvedl Kupka na sociální síti X. Dodal, že hrubé nedostatky jako neoprávněné zásahy do měření emisí zjištěny nebyly.

Poctivé měření

Mimořádné kontroly stanic technické kontroly a měření emisí se podle Kupky zaměřují na chybující či podvádějící stanice, ne na běžné řidiče. Jde podle něj o to, aby se na stanicích technické kontroly a měření emisí měřilo poctivě, stejně jako jinde v Evropě.  „Aby všichni ti, kdo chtějí nebo potřebují jezdit, platí za adekvátní péči o svůj vůz a nenechávají si sem tam nějakou důležitou součástku vymontovat, nebyli znevýhodněni oproti těm, kdo na péči o vozidlo zanedbávají a spoléhají na to, že při pravidelné kontrole se to ‚nějak‘ zařídí,“ uvedl Kupka.

Intenzivnější prověřování stanic technické kontroly a měření emisí ministerstvo dopravy odstartovalo v září, jen krátce poté kontroloři zavřeli stanici měření emisí v Lipníku nad Bečvou, problémy měla i stanice v Plzni. Jak již dříve uvedl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka, v první ze stanic technik zjistil, že byla k měřicím přístrojům připojena neschválená zařízení, která sloužila k ovlivnění výsledku měření emisí.

(teč)

Nový Evropský parlament odmítl plán na snižování některých výdajů

Evropský parlament se postavil se proti plánu Rady Evropské unie a členských zemí snížit některé výdaje. Vadí mu třeba škrty, které by se týkaly programu Erasmus a Horizon Europe. Reprezentanti evropské sedmadvacítky naopak navrhli zvýšení položek závazků do okruhů Migrace a správa hranic, bezpečnost a obrana a sousedství a svět.

Evropská komise, Rada EU a Evropský parlament zatím mají rozdílné představy o rozpočtu Evropské unie. Parlament ve středu odhlasoval částku na výdaje pro rok 2025 ve výši 153 miliard eur (asi 3,8 bilionu korun) a částku na závazky 201 miliardy korun. Tím sbor 720 poslanců, z nichž řada je nových, potvrdil své ambice udržet výdaje na vyšší úrovni, než si představuje komise a členské země.

Poslanci se například rozhodli, že nedovolí sáhnout na výdaje na program výměnných studijních stáží Erasmus a grantový program pro výzkum a inovace Horizon Europe. Těchto programů se totiž měly týkat škrty ve výši 1,52 miliard eur, které v září navrhla Rada v položkách závazků oproti původnímu návrhu rozpočtu, předloženému Komisí. Nižší příděly mají podle zářijového postoje Rady zasáhnout okruhy Jednotný trh, inovace a digitální technologie či třeba Soudržnost, odolnost a hodnoty. Rada ve svém stanovisku uvedla, že škrty „se zaměřují na snížení položek, které byly navýšeny ve srovnání se schváleným rozpočtem na rok 2024, zejména s cílem předejít rizikům, pokud jde o absorpční kapacitu, a omezit zvýšení výdajů na podporu na dvě procenta ve srovnání se schváleným rozpočtem na rok 2024“.

Závazky představují právní příslib vynaložit peněžní prostředky na činnosti, jejichž provádění se uskutečňuje v průběhu několika rozpočtových roků. Platby pokrývají výdaje vyplývající ze závazků, které byly do rozpočtu EU zapsány během běžného rozpočtového roku a minulých rozpočtových let.

Komise, europoslanci i členské země to vidí jinak

Názorová odlišnost na podobu rozpočtu Evropské unie na příští rok ale panuje i mezi Evropskou komisí a členskými zeměmi. EK navrhuje pro příští rok výdaje na závazky 199,7 miliardy eur, tedy o 10,3 miliardy více, než je naplánováno v letošním rozpočtu, zatímco členské státy se v Radě EU shodly na 191,5 miliardy eur. Na platby EK naplánovala 152,6 miliard eur a členské státy 146,2 miliardy.

Europarlament a Rada EU nyní mají asi tři týdny na to, aby se dohodly na konečném znění návrhu rozpočtu. Pokud dohadovací výbor k žádnému kompromisu nedospěje, bude muset Evropská komise přijít s novým návrhem.

Evropští poslanci a Rada EU budou hlasovat také o návrhu vyčlenit přes 18 miliard eur na pomoc sedmi zemím včetně České republiky, jež v září postihly povodně. Návrh den před zasedáním k rozpočtu navrhla Evropská komise.

Pro letošní rok byly celkové závazky unijního rozpočtu schváleny na 189,39 miliardy eur. Největší část z toho (74,56 miliardy eur) směřovala na podporu soudržnosti, odolnosti a hodnot. Druhá největší (57,34 miliard) na péči o přírodní zdroje a životní prostředí.  V příštím roce má nejsilnější proud peněz z unijního rozpočtu – 53,8 miliardy eur – podle návrhu Evropské komise směřovat na agrární politiku. Na druhém místě je co do výdajů kohezní politika na podporu strukturálně slabých regionů a vyrovnávání sociálních rozdílů. Sem má poputovat 49,2 miliardy eur.

Ivana Pečinková

Článek původně vyšel na zpravodajském portálu Česká justice, který stejně jako Ekonomický deník patří pod vydavatelství Media Network s.r.o.

Za šikanu odpůrců režimu po jejich věznění sto tisíc, souhlasí resorty. Peníze na úředníky ale Stanjura dát nechce

Někdejší disidenti perzekuovaní komunistickým režimem uložením takzvaného ochranného dohledu z politických důvodů jsou o krok blíže odškodnění. Příslušný návrh ministerstva spravedlnosti, který počítá se sto tisíci korunami pro každého poškozeného prošel meziresortním připomínkovým řízením bez větších problémů a podle všeho ho tak čekají spíše jen drobnější úpravy. 

Návrh ostatně vychází z rozhodnutí vlády a ostře proti se tak nepostavilo ani ministerstvo financí, které jinak drtivou většinu legislativních změn zvyšující nároky na státní rozpočet šmahem odmítá. V tomto případě ale náklady na samotné odškodnění nijak nezpochybnilo. Strážci státní kasy “pouze” zdůrazňují, že justiční resort musí najít ve svém vlastním rozpočtu peníze na platy úředníků, kteří budou mít vyřizování žádostí o odškodné na starosti. 

Ministerstvo financí vedené místopředsedou ODS Zbyňkem Stanjurou přitom upozorňuje, že důvodová zpráva vůbec tyto náklady nevyčísluje. „V souvislosti s probíhající konsolidací veřejných financí pokládáme za nezbytné zajistit vyplacení odškodnění s využitím stávajících personálních kapacit bez navýšení počtu míst a objemu prostředků na platy,” konstatuje Stanjurův resort. 

Jeho úředníci v této souvislosti apelují na to, aby ve všech příslušných materiálech návrhu bylo explicitně uvedeno, že veškeré změny se obejdou bez dalších personálních a platových požadavků. 

Ministerstvo spravedlnosti už přitom před původním projednávání záměru na vládě avizovalo, že ve vlastním rozpočtu volné peníze na pokrytí těchto nákladů nemá a bude tedy požadovat uvolnění odpovídajících prostředků ze státní kasy. Finální rozhodnutí tak bude vládě.

Nástroj šikany

Jednorázové odškodnění obětem ochranného dohledu je součástí souboru opatření k důstojnějšímu zajištění disidentů, který kabinet Petra Fialy (ODS) přijal po loňské protestní hladovce aktivistů Jiřího Gruntoráda a Johna Boka, kteří upozornili mimo jiné na problém nízkých důchodů odpůrců totalitního režimu. 

Institut ochranného dohledu se od roku 1973 ukládal odsouzeným k nepodmíněným trestům, a to na dobu jednoho až tří let. Platit začínal bezprostředně po propuštění z vězení a počítal mimo jiné s tím, že daný člověk se musel na svobodě pravidelně hlásit na stanici Veřejné bezpečnosti, musel nahlašovat a také prokazovat zdroje své obživy nebo sdělovat úřadům dopředu jakýkoliv pobyt mimo bydliště. Zároveň musel ale „strpět” kontroly policie u sebe doma. Soud měl také možnost zakázat dotyčnému návštěvy určitých míst nebo zařízení. 

Oficiálně bylo účelem zákona „přispět k dalšímu posílení ochrany společnosti před protispolečenskou činností osob zvlášť narušených, jakož i k dovršení nápravy odsouzeného“. Jenže v praxi opatření stalo spíše nástrojem politické perzekuce a legální možností, jak disidentům znepříjemnit život.

„Od přelomu 70. a 80. let se ochranný dohled stal nástrojem pro perzekuci osob nepohodlných komunistickému režimu, neboť začal být ve větší míře ukládán z politických důvodů, tj. osobám stíhaným za jejich politické projevy proti vládnoucí garnituře,” komentuje to ministerstvo spravedlnosti v předkládací zprávě k návrhu.

Připomíná přitom, že ochranným dohledem byla do roku 1989 postižena řada disidentů a obhájců lidských práv, včetně signatářů Charty 77 Jiřího Gruntoráda, Ivana Martina Jirouse, Rudolfa Battěka, Jana Litomiského, který později zastával funkci vládního zmocněnce pro lidská práva, Ladislava Lise, Františka Stárka „Čuňase“, nebo Pavla Wonky. Ten se odmítal ochrannému dohledu podrobit, a byl proto vzat do vazby, kde poté zemřel. 

Stanovisko ÚSTR má být závazné

O samotných žádostech o odškodnění bude rozhodovat ministerstvo spravedlnosti v jednostupňovém správním řízení, neúspěšní žadatelé by následně mohli podat žalobu ke správnímu soudu. Podle úřadu je tato varianta jednodušší a rychlejší než cesta trestního soudnictví, a to v jednoznačných případech, kdy je žadatel buď sám schopen doložit ochranný dohled z politických důvodů, nebo mu splnění podmínek potvrdí Ústav pro studium totalitních režimů (ÚSTR).

Právě role ústavu je ale podle některých úřadů v návrhu nedostatečně popsaná. Upozornilo na to například ministerstvo práce a sociálních věcí: „Doporučujeme v textu zákona blíže specifikovat roli Ústavu pro studium totalitních režimů při prokazování rozhodných skutečností a výslovně zakotvit závaznost jeho stanoviska.”

A podobně se vyjádřil i resort vnitra. Ten poukazuje na to, že znění návrhu počítá s tím, že stanovisko ÚSTR má být „podkladem” správního orgánu pro vydání rozhodnutí. Jenže správní řád s něčím takovým nepočítá. 

„Stanovisko bude podléhat volnému hodnocení důkazů, resp. podkladů, a proto neplatí konstatování důvodové zprávy, dle něhož stanovisko Ústavu je pro Ministerstvo spravedlnosti závazné,” konstatuje ministerstvo vnitra. A to s tím, že ruku v ruce se závazností stanoviska úřadu by bylo žádoucí stanovit také lhůtu pro jeho vydání. Ta je totiž podle současného znění návrhu de facto neomezená. 

Silový resort ve svém stanovisku zmínil i to, že návrh není zcela v souladu se základním principem ulehčování pozice žadatelů. Ti budou muset ministerstvu spravedlnosti dokládat, že jim byl před rokem 1989 ochranný dohled skutečně uložen, ale zároveň by podle textu návrhu měli mít povinnost doložit i skutečnosti, které o nich úřady vědí samy. 

„Nelze po správním orgánu požadovat, aby za účastníka řízení obstarával podklady a zjišťoval skutečnosti, které povedou ke kladnému vyřízení věci. Současně však platí, že správní orgán dotčené osoby co nejméně zatěžuje a podklady opatřuje přednostně s využitím úřední evidence, do níž má přístup,” vysvětluje to vnitro s tím, že žadatel by podle stávajícího znění návrhu měl mít povinnost dokládat například i údaje o státním občanství. Ten si přitom mohou přednící snadno ověřit sami z informačních systémů veřejné správy. 

Neúspěšných může být až polovina

Ministerstvo spravedlnosti odhaduje, že odškodné za uložený ochranný režim by mohlo získat od 50 lidí – v minimalistické variantě – až po zhruba 3000 někdejších disidentů ve variantě maximalistické. 

Úřad přitom v této souvislosti odhaduje, že převis podaných žádostí nad skutečně přiznaným odškodným bude značný. „Každý, komu byl uložen ochranný dohled, totiž může mít pocit, že má na odškodnění nárok, nebo to jednoduše bude chtít jen zkusit.”

Ochranný dohled byl před rokem 1990 uložen až 120 tisícům lidí a ministerstvo na základě demografických údajů odhaduje, že naživu z toho v současné době bude zhruba 15 až 30 tisíc z nich. „Jestliže by se na ministerstvo spravedlnosti zkusil obrátit každý třetí, pak lze očekávat celkem až 5 nebo 10 tisíc žádost, z nichž opodstatněných může být maximálně 2 až 3 tisíce. Jedná se přitom o velmi hrubé odhady, založené na úmrtnosti populace starší 60 let,” uvádí ministerstvo spravedlnosti v důvodové zprávě a dodává, že v obdobných programech je zpravidla úspěšných zhruba 40 až 50 procent žadatelů. 

Peníze i pro vynucené emigranty

Stejné odškodné jako politické oběti nuceného ochranného dohledu by v souladu s další normou měli dostat také oběti akce StB s názvem Asanace, při které komunistická tajná policie nutila nepohodlné disidenty k emigraci. 

K tomuto návrhu v uplynulých dnech skončilo připomínkové řízení a i ten podle všeho projde hladce. S nesouhlasnými připomínkami technického rázu se připojilo například ministerstvo pro místní rozvoj. 

To se například pozastavilo na tím, že návrh nepočáítá s jinak obvyklým opravným prostředkem v podobě rozkladového řízení, a to pro případech zamítnutí žádosti ze strany ministerstva. O rozkladu standardně rozhoduje šéf příslušného resortu. „Například rozhodování o rozkladech proti zamítnutí žádosti o poskytnutí jednorázové peněžní částky osobě sterilizované v rozporu s právem ukazuje, že ministr může na návrh rozkladové komise napravit nezákonné rozhodování ministerstva, a dokonce ministerstvo přimět ke změně rozhodovací praxe, aby byla v souladu se zákonem,” poukazuje ministerstvo. 

Upozornilo přitom, že odepření rozkladu nutí žadatele podávat v případě nesouhlasu s rozhodnutím úřadu správní žalobu a tím zvyšuje zátěž i pro samotné soudy. „Stejně tak nepovažujeme za důvodné nepřipustit obnovu řízení a přezkumné řízení,” doplňuje “místní rozvoj”. 

Zároveň pak v souvislosti s jednorázovým odškodným pro oběti akce Asanace kritizuje fakt, že by vyplacená částka měla být vyjmuta z výkonu případných exekucí oběti. „Případné dluhy příjemce odškodnění však vyplacením odškodnění nezmizí. Příjemce odškodnění bude samozřejmě i nadále povinen svoje dluhy splnit a v případě nutnosti k tomu použít i peněžních prostředků, které získal v podobě odškodnění,” uvádí ministerstvo. 

Stávající znění návrhu podle něj poskytuje příjemci odškodnění příležitost k tomu, aby poškodil svého věřitele tím, že obdrženou částku použije jinak než na úhradu svých dluhů. „Není vhodné, aby stát odčiňoval křivdu spáchanou komunistickou diktaturou poškozováním současných věřitelů obětí minulého režimu, ledaže by takovým věřitelem byl sám stát nebo spolupracovník minulého režimu,” poznamenává úřad. 

S již „tradiční” připomínkou se pak přihlásilo ministerstvo financí. To upozorňuje, že důvodová zpráva k návrhu sice vyčísluje náklady na odškodňování – a to ve výši 20 až 30 milionů – ale už nijak neupřesňuje, kde by se tato suma ve státním rozpočtu měla vzít. „Ministerstvo financí za nezbytné pro jednání schůze vlády i do překládací zprávy uvést celkové rozpočtové dopady a konkrétní zdroj, z kterého budou tyto nároky případně pokryty, například přesun v rámci rozpočtu kapitoly nebo snížení výdajů jiné kapitoly státního rozpočtu,” uvádějí strážci státní kasy. 

Dodávají přitom, že peníze na odškodnění si bude muset příslušný resort, který bude mít jeho vyplácení v gesci, najít ve své vlastní rozpočtové kapitole. 

Ministerstvo spravedlnosti pak upozorňuje, že návrh by mohl být v rozporu s Mezinárodního paktem o občanských a politických právech, a to kvůli podmínce, podle které by měl na odškodnění nárok jen občan České republiky. „Právní úprava by neměla diskriminovat mezi osobami, které jsou všechny stejnými oběťmi dřívějších opatření, potažmo že všechny oběti mají nárok na náhradu bez svévolného rozlišování. Tím spíše by proto mělo být zřejmé, proč jsou za způsobené příkoří odškodňováni nyní pouze čeští občané,” konstatuje justiční resort. 

S ohledem na to pak doporučuje, aby autor návrhu, tedy ministerstvo vnitra, provedl důkladné posouzení souladu podmínky českého občanství se zmíněným paktem a podmínku také řádně vysvětlil.

Satisfakce sourozencům

Nejde přitom o jediné odškodnění pro někdejší odpůrce minulého režimu, ke kterému se stát v poslední době odhodlal. 

Vláda už totiž nedávno schválila návrhu na rozšíření počtu lidí, kteří mají mít nárok na odškodnění za bezpráví minulého režimu. Tentokrát Úřad vlády totiž zároveň předložil návrh legislativní změny normy týkající zmíněných satisfakcí pro některé z obětí demonstrací ze srpna 1969, tedy k ročnímu výročí okupace spojeneckými vojsky. 

Od roku 2021 mají nárok na jednorázově vyplacených 200, 90 nebo 40 tisíc korun tehdejší účastníci nebo jejich nejbližší příbuzní, a to v případě, že byli komunistickými ozbrojenými složkami zraněni nebo usmrceni. V případě úmrtí přímého účastníka mají nárok na výplatu jeho děti, manželka nebo manžel, nebo případně rodiče.

„Od doby nabytí účinnosti zákona se však při jeho aplikaci ukázalo, že jistými limity tohoto zákona je právě ono vymezení okruhu oprávněných osob, které mají v případě úmrtí oběti demonstrací v srpnu roku 1969 nárok na odškodnění. Zcela opomenuti jsou totiž jejich sourozenci, což je obzvláště znepokojivé v případě jedné z ikonických obětí srpnových demonstrací roku 1969 slečny Danuše Muzikářové, narozené 13. července 1951, která byla dne 21. srpna 1969 zastřelena bezpečnostními složkami v Brně,” upozorňuje teď v důvodové zprávě k návrhu Úřad vlády. 

Zároveň pak úřad zdůrazňuje, že všech pět osob zastřelených ve dnech 20. a 21 srpna 1969 při demonstracích v Praze a v Brně bylo velmi mladého věku nebo bezdětných. „Lze se oprávněné domnívat, že životy sourozenců obětí zásahu tehdejších bezpečnostních složek byly tragickou ztrátou poznamenány podobnou měrou, jak tomu bylo v případě jejich rodičů. Ba dokonce ještě i děti těchto sourozenců, narozené po zmíněné tragédii, musely mnohdy spolu se svými rodiči zakoušet šikanu ze strany komunistické státní moci,” poznamenávají vládní úředníci. 

Smyslem a účelem předloženého návrhu zákona je podle nich tento nedostatek zákona napravit a umožnit tak, aby nárok na odškodnění měli i někteří další nejbližší příbuzní, konkrétně sourozenci obětí brutálního zásahu.

Také tento návrh prošel připomínkovým řízením bez většího odporu, pouze ministerstvo financí i v tomto případě požadovalo, aby veškeré spojené náklady hradilo ze svého rozpočtu ministerstvo vnitra a nezvyšovaly se tak nároky na státní rozpočet. „Této připomínce bylo v plném rozsahu vyhověno a Ministerstvo financí se způsobem jejího vypořádání bez výhrad souhlasí,” poznamenává k tomu v závěrečném stanovisku k návrhu legislativní rada vlády. 

Původní návrh z roku 2020 odhadoval finanční náklady mezi 2,5 až 4,5 miliony korun s tím, že přesné vyčíslení nebylo lze provést, neboť nebyly k dispozici přesné údaje o počtu obětí zásahů tehdejších bezpečnostních složek.

Podle posledních dostupných dat bylo v praxi ke konci letošního května doručeno pouze 12 žádostí o odškodnění podle tohoto zákona, přičemž kladně bylo vyřízeno 8 z nich. „Celková dosud vyplacená částka tak činí 620 000 korun,” uvádí Úřad vlády. 

I s ohledem na to pak úředníci odhadují, že finanční dopady aktuálně schváleného návrhu na rozšíření se budou pohybovat pouze v řádu desítek, maximálně stovek tisíc korun.

Tomáš Svoboda

Velký sněmovní maglajz. Poslanci se ztrácejí v desítkách změn v energetickém zákoně

Poslanci ve čtvrtek nestihli projednat novelu energetického zákona, známou pod označením Lex OZE 3, ve druhém čtení. Doslova se ztratili v záplavě pěti desítek nových pozměňovacích návrhů, které jejich kolegové předložili během posledních 24 hodin před zasedáním sněmovny. Mezi navržené změny patří i návrh omezit výkupní ceny pro elektrárny z doby solárního boomu. Není jisté, kdy se poslanci k projednávání novely vrátí.

Formálním předkladatelem staršího balíku pozměňovacích návrhů a také dvou desítek nových je předseda sněmovního hospodářského výboru Ivan Adamec (ODS). Ten pro vysvětlení uvedl, že je „pouhým pošťákem“ a že skutečným autorem těchto návrhů je zpravidla ministerstvo průmyslu a obchodu. Adamec si na množství změn v energetickém zákoně sám postěžoval. „Příště si na ty návrhy vezmu vozík,“ glosoval počet předložených pozměňováků.

Zatímco vládní poslanci kritizovali změny na poslední chvíli spíše decentně, zástupci opozičního hnutí ANO byli ostřejší. „Chci, aby v téhle zemi platily nějaké dohody. A ty dohody jsou založeny na tom, že když tady někdo investuje, tak se mu nemůžeme podmínky několikrát měnit. A je úplně jedno, jestli se jedná o minoritní akcionáře ČEZu, anebo jestli se jedná o investory do nových technologií v oblasti energetiky. Vždyť se staneme banánovou republikou, vždyť nám nikdo nebude věřit! Jak potom chceme, aby tady někdo investoval?,“ řekl místopředseda poslanecké sněmovny Karel Havlíček (ANO).

S další kritikou navázala poslankyně Berenika Peštová (ANO). „Tam je ještě další věc, ve které já spatřuju velký otazník a z které mám docela obavy. Podle nové (evropské) směrnice nedochází ke kompenzacím, pokud je záporná elektřina. Ale vy to měníte tak, že retroaktivně saháte na všechny uzavřené smlouvy, které byly ještě před touto směrnicí. Takže já tam vidím velký problém, že tady vzniknou velké arbitráže, protože se (investoři) budou logicky bránit,“ uvedla Peštová.

Hlavní původce těchto sporných návrhů, ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS), během debaty nevystoupil. Vládní poslanci, jako například Tomáš Müller (STAN) nebo Róbert Teleky (KDU-ČSL), představili aspoň své vlastní pozměňovací návrhy. Tomáš Müller chce například vrátit maximální výši pokut za odchod z víceleté smlouvy s cenovou fixací na 30 procent. Nesouhlasí tedy s kontroverzním rozhodnutím hospodářského výboru, které pod tlakem lobbistů velkých dodavatelů energií navrhlo limit zvýšit na 40 procent.

Teleky připomenul svůj dřívější návrh, který odstraňuje zmatek v oblasti zdaňování bioplynu spotřebovaného v bioplynových stanicích při výrobě elektřiny. Jeho pozměňovací návrh jednoznačně stanoví, že veškerý bioplyn použitý při výrobě elektřiny je osvobozen od daně. Finanční správa dnes často postupuje tak, že zhruba polovina spotřebovaného bioplynu je zdaňována sazbou 30,60 koruny za MWh.

Poslanci se znovu k druhému čtení novela energetického zákona vrátili v pátek kolem poledne. Navzdory kritice nakonec rozhodli, že novelu pošlou do závěrečného třetího čtení (odstavec přidán 25.10.2024 v 17:00 hodin).

Jak když pejsek s kočičkou pekli dort

V současné debatě zaniká původní podstata novely Lex OZE 3. Jedná se o otevření cesty pro využití moderních technologií v energetice, jako jsou velká bateriová úložiště energie, agregace a flexibilita. Tady se v převážné míře jedná o transpozici směrnice Evropského parlamentu a Rady číslo 2019/944 o společných pravidlech pro vnitřní trh s elektřinou. Česká republika v této věci doslova zaspala – příslušné změny měla do národní legislativy převést nejpozději v lednu roku 2021.

Novela Lex OZE 3 dále obsahuje několik opatření, která mají za cíl lépe ochránit zákazníky. Novinkou je možnost zákazníka ukončit smluvní vztah s obchodníkem, který nemá seriózní obchodní strategii. Dodavatelé energií budou mít nově povinnost oznamovat zákazníkům z řad maloodběratelů jakoukoli změnu ceny; dosud mají povinnost informovat pouze o zdražení. Přibude také povinnost obchodníka informovat zákazníka, který má smlouvu na dobu určitou s automatickým prodloužením, o blížícím se konci doby trvání smlouvy.

S postupem času to však dopadlo podobně, jako když pejsek s kočičkou pekli dort. Novela energetického zákona se stala „nosičem“ k prosazení všech možných opatření včetně „udržovací“ podpory pro ztrátové uhelné elektrárny či přípravy na zavedení podpůrných schémat pro nové plynové elektrárny. Poslední pozměňovací návrhy se týkají třeba škrtání v objemu provozní podpory pro starší obnovitelné zdroje, které ve středu představil ministr financí Zbyněk Stanjura a které ostře kritizuje Solární asociace.

David Tramba

Polsko má novou migrační strategii, může pozastavit žádosti o azyl

Polská vláda schválila plány na novou přísnou migrační strategii, která bude zahrnovat možnost dočasně pozastavit přijímání žádostí o azyl, pokud budou imigranti hrozit destabilizací státu. Dokument byl zveřejněn, ale podle kritiků vypadá dost obecně a povrchně a neřeší většinu problémů spojených s migrací do Polska.

Před pár dny polský premiér Donald Tusk oznámil, že jeho kabinet schválil strategii s názvem: Znovuzískání kontroly. Zajištění bezpečnosti. Komplexní a odpovědná migrační strategie pro Polsko na období 2025–2030.

Na zveřejnění samotného dokumentu se chvíli čekalo, ale jeho shrnutí bylo zveřejněno na vládních webových stránkách. A hned vyvolalo vyvolává kontroverzi.

Strategie byla přijata přes nesouhlasné názory čtyř vládních ministrů (Lewica), kteří jsou koaličním partnerem ve vládní koalici spolu s Tuskovou centristickou Občanskou platformou a středopravicovou Třetí cestou (Trzecia Droga).

Mnoho odborníků varuje, že odepření možnosti azylu by bylo porušením jak mezinárodního práva, tak polské ústavy. Nesouhlas s těmito plány vyjádřili i čtyři levicoví ministři.

Vládní oznámení uvádí, že v posledních letech Polsko změnilo status ze země emigrace na zemi přistěhovalectví, přičemž v současné době je v Polsku přibližně 2,5 milionu cizinců s úmyslem zůstat dlouhodobě.

Za vlády bývalé vlády strany Právo a spravedlnost (PiS) v letech 2015 až 2023 vydalo Polsko sedm let po sobě více povolení k prvnímu pobytu přistěhovalcům ze zemí mimo EU než kterýkoli jiný členský stát.

Současná vláda říká, že k této bezprecedentní úrovni imigrace došlo bez jakékoli komplexní strategie. Chce to řešit politikou, která učiní bezpečnost státu prioritou, pokud jde o otázku migrace.

Nástin dále zmiňuje sedm plánovaných oblastí státní intervence: přístup na území, přístup k národní a mezinárodní ochraně, podmínky přístupu na trh práce, vzděláváni migrantů, integraci, občanství a repatriaci a polskou diasporu.

Nejkontroverznějším tématem je, že se vláda bude snažit změnit azylové procedury tak, aby nemohly být využívány k hybridním aktivitám, a zároveň brát v úvahu humanitární rozměr situace na polských hranicích.

To odkazuje na krizi na hranicích s Běloruskem, kde se od roku 2021 pokusily za povzbuzení a pomoci běloruských úřadů přejít desítky tisíc migrantů a uprchlíků – zejména z Afriky, Asie a Blízkého východu.

Jak Polsko, tak jeho partneři v EU popsali tuto krizi jako součást hybridní války vedené proti Západu Běloruskem a jeho spojencem Ruskem.

„Dokument vypadá dost obecně a povrchně a neřeší většinu problémů spojených s migrací do Polska. Zejména je třeba zdůraznit, že dokument neobsahuje žádnou věcnou část, která by na základě konkrétních čísel popisovala současnou migrační situaci v Polsku, situaci na polském trhu práce nebo možnosti organizace příchodu velkého počtu diaspory do Polska, zejména ze zemí bývalého Sovětského svazu. Je třeba zdůraznit, že záměrem vlády bylo řešit migraci cizinců do Polska komplexně a neomezovat se pouze na otázku bezpečnosti hranic, která je napadána běloruskými a ruskými službami. Měli byste vědět, že jen malý počet migrantů chce v Polsku požádat o azyl a ochranu, protože jejich cílem je dostat se do Německa nebo Švédska a využívat tam výhod sociálního státu,“ sdělil Ekonomickému deníku ředitel Centra strategických studií Łukasz Wojdyga.

Bezpečnost Polska a polských občanů byla podle Łukasze Wojdygy přijata jako priorita migrační politiky.

„Měli bychom se poučit z chyb, kterých se západní země dopustily v předchozích letech, když otevřely své hranice ekonomickým migrantům. Důležitým prvkem dokumentu, kterému byla věnována podrobná pozornost, je potřeba integrace migrantů do polské společnosti, a to i těch, kteří do Polska přicházejí pouze na omezenou dobu. V důsledku demografické krize začíná Polsko trpět nedostatkem pracovních sil. Na to upozorňují polští zaměstnavatelé, kterým chybí pracovníci pro konkrétní a specifické investice. Strategie identifikuje potřebu výběru zahraničních pracovníků s ohledem na jejich specializované kompetence. To se může zdát poněkud problematické, protože největší nedostatek je zahraničních pracovníků vykonávajících nejjednodušší práce,“ pokračuje Wojdyga.

Většina výzev a problémů je podle něj pouze naznačena a sami autoři uvádějí, že by měl být připraven program pro realizaci strategie.

„Zdá se, že teprve takové prováděcí a realizační dokumenty odpoví na většinu otázek, které mohou po přečtení vládního plánu vyvstat. Je samozřejmě dobře, že taková strategie vůbec vznikla, ale prozatím ji lze považovat spíše za dokument s politickým účelem než za dokument, který reálně definuje budoucnost polské migrační politiky,“ dodává Łukasz Wojdyga.

Pouze dočasné pozastavení žádostí o azyl

Nová strategie polské vlády umožní „v případě hrozby destabilizace státu přílivem imigrantů dočasně a územně pozastavit právo přijímat žádosti o azyl“.

Shrnutí ale nevysvětluje, co je míněno slovem „územně“, i když je pravděpodobné, že bude odkazovat na pozastavení těchto práv v konkrétní oblasti, například podél hranic s Běloruskem a/nebo na hranici s ruskou exklávou Kaliningrad. Finsko začátkem tohoto roku zavedlo podobné opatření na své hranici s Ruskem.

„Polsko nemůže dovolit skupinám nelegálních přistěhovalců, organizovaným a kontrolovaným Ruskem a Běloruskem, aby překročily naši východní hranici pod záminkou podávání žádostí o azyl,“ konstatovala vláda.

Dodala ale, že „příslušné zákony [o pozastavení práv na azyl] by měly brát v úvahu mechanismus parlamentního dohledu, zranitelné skupiny a zkušenosti jiných zemí“.

Jinde ve svém shrnutí nové strategie vláda říká, že zavede „transparentní vízovou politiku… …na základě selektivního přístupu k migraci“, včetně „podrobných pravidel pro vstup a pobyt cizinců“.

Je to reakce na loňský skandál, v němž má jít o selhání a korupci ve vízovém systému za vlády strany Právo a spravedlnost, jež umožnilo potenciálním migrantům platit za zrychlené procedury a v některých případech to vedlo k tomu, že nebyli řádně prověřeni polskými úřady.

Nově oznámená politika se bude snažit zajistit, aby ekonomičtí migranti „zaplnili mezery“ na trhu práce a „nevytvořili potenciální nové výzvy pro stabilní systém zaměstnanosti v Polsku“.

Bude se také snažit zabránit migrantům v získávání pracovních nebo studentských víz jednoduše jako prostředku k získání přístupu do evropského schengenského prostoru bez skutečného úmyslu pracovat nebo studovat.

Přestože byl dokument schválen většinou kabinetu, bude stále vyžadovat, aby parlament schválil různé legislativní akty a prezident je podepsal.

Zde může Donald Tusk narazit na opozici levice, bez níž jeho koalice nemá parlamentní většinu. Předsedkyně parlamentního klubu Levice Anna Maria Żukowska už se nechala slyšet, že její skupina bude proti pozastavení azylových práv a nepodpoří žádnou legislativu v tomto smyslu.

Je však možné, že část opozice – tvořená národně konzervativní stranou Právo a spravedlnost a krajně pravicovou Konfederací (Konfederacja) – by takové opatření podpořila a pomohla by mu projít. Prezident Andrzej Duda, spojenec strany Právo a spravedlnost, by mohl být také ochoten takový zákon podepsat.

Jakýkoli krok k pozastavení azylových práv by také pravděpodobně narazil na odpor ze strany Evropské komise – která Polsku připomněla jeho povinnost podle mezinárodního práva a práva EU umožnit lidem žádat o mezinárodní ochranu – a právním výzvám u evropských soudů.

Jan Hrbáček

Spojené království poslalo 20 milionů liber Ukrajině na energetiku a železnici

Vláda Spojeného království Velké Británie a Severního Irska přispěla 20 miliony liber do Ukrajinského fondu na podporu energetiky. UESF je efektivní společný kanál pro mezinárodní dary na opravu a modernizaci ukrajinské energetické infrastruktury, zasažené ruskou válečnou agresí.

Tyto prostředky jsou přiděleny dvěma společnostem. Státní železniční společnosti Ukrzaliznycja na projekt decentralizované výroby energie. A dále společnosti Ukrenergo, provozovateli přenosové soustavy, na opravy vysokonapěťových spínacích zařízení a přenosových zařízení.

Třetí tranše britské pomoci pak bude financovat ochranné struktury pro kritickou energetickou infrastrukturu.

UESF, který spravuje sekretariát Energetického společenství ve spolupráci s ukrajinským ministerstvem energetiky, dovedl na Ukrajinu dosud 758 milionů eur od více než 16 mezinárodních dárců.

I když fond dosáhl rychlého pokroku při rekonstrukci a instalaci klíčových prioritních kapacit pro zimu, jsou podle něj naléhavě zapotřebí další příspěvky k udržení úsilí o obnovu.

(nik)

Stíhačky Griffin 200 jedou do akce. Potáhnou polské Intercity. Brzy už i do Prahy

Vagóny PKP Intercity potáhnou nově lokomotivy domácí provenience Griffin 200. Polské dráhy uvádějí do provozu lokomotivy, které mohou dosáhnout rychlosti až 200 kilometrů v hodině. Aktuálně byla dokončena přejímka 9 z 15 objednaných strojů z produkce gliwické společnosti NEWAG S.A. Celková výše zakázky činí téměř 388 milionů zlotých. Griffiny 200 zakrátko uvidíme i v České republice.

Na začátku roku podepsala společnost PKP Intercity také smlouvu se společností Newag SA na nákup 63 elektrických lokomotiv a v červenci smlouvu na 35 dvojitých pohonů s cílem rozšířit nabídku přepravy na neelektrifikovaných tratích. Jednou z elektrik jsou Griffiny 200.

„Nikdy předtím nebyly vytvořeny polské konstrukce s takovou úrovní technologické vyspělosti, když jde o maximální rychlost, které tato vozidla dosahují. A díky tomu, že jsou lokomotivy vícesystémové, mohou jezdit na železničních tratích napájených různým napětím, a tedy i na mezinárodních trasách,“ uvedl ministr infrastruktury Dariusz Klimczak.

Griffiny 200 budou jezdit na nejvytíženějších polských trasách, mezi Varšavou a Gdyní, Poznaní, Vratislaví, Katovicemi a Krakovem. Po získání povolení k cestování v mezinárodních sítích poputují nové lokomotivy také do Prahy, Budapešti, Vídně a Berlína.

Výroba dalších šesti vozidel je v plném proudu. Každý měsíc je plánováno vyzvednutí dvou vozidel, takže do konce letošního roku budou všechny objednané lokomotivy v vozovém parku PKP Intercity.

Vícesystémové lokomotivy

Nejmodernější vozidla Griffin 200 jsou schopna dosáhnout rychlosti 200 km/h, což umožňuje efektivní využití modernizovaných železničních tratí. Vzhledem k tomu, že lokomotivy jsou vícesystémové, mohou jezdit na železničních tratích napájených různým napětím, které se vyskytuje na mezinárodních trasách. Kromě naší země, kde jsou již schváleny k provozu, budou bloky schváleny také pro provoz v dalších pěti zemích.

Výrobce nejprve zajistí, aby se Griffiny mohly pohybovat po železniční síti v České republice a na Slovensku, a poté v Německu, Rakousku a Maďarsku. Dokumentace schvalující Griffiny pro provoz ve všech výše uvedených zemích má být dodána v říjnu 2026.

Všechny lokomotivy jsou vybaveny evropským vlakovým zabezpečovačem ETCS úrovně 2, který výrazně zvyšuje bezpečnostní standardy na kolejích. Vozidla mají také systém vzdálené diagnostiky, který umožňuje sledovat provoz lokomotiv v reálném čase, což se promítá do jejich efektivnějšího provozu.

Ještě více Griffinů

Kromě stávající smlouvy dodá NEWAG společnosti PKP Intercity také 63 nových vícesystémových lokomotiv (s opcí na objednání dalších 32) a bude k nim poskytovat servisní služby. Jedná se o první takto velkou zakázku na jednu sérii vozidel v historii PKP Intercity i tohoto výrobce v hrubé hodnotě téměř 2,3 miliardy zlotých.

Probíhají také objednávky na 20 a 46 jednosystémových elektrických lokomotiv řady EU160 Griffin.

Vícesystémový Griffin je první hnací vozidlo z rodiny čtyřnápravových elektrických a dieselových lokomotiv, které svým uživatelům nabízí celou škálu dopravních a technických možností. Lokomotiva je určena k tažení nákladních vlaků o hmotnosti až 3 200 tun rychlostí až 140 km/h a osobních vlaků rychlostí až 200 km/h.

Technické parametry lokomotivy Griffin jsou přizpůsobeny individuálním požadavkům uživatelů. Vyznačuje se vysokou úrovní bezpečnosti, plným vybavením, vysokým komfortem práce strojvedoucího a inteligentním systémem řízení spotřeby energie. Díky své modulární struktuře je Griffin nabízen v několika verzích založených na maximálním počtu společných komponent.

Mezi základní prvky systému Griffin patří motory napájené trakčními měniči na bázi IGTB, palubní diagnostický systém s komplexními vizuálními informacemi a modul pro záznam dat nebo kamerový systém. Lokomotiva je přizpůsobena pro instalaci ERTMS a GSM-R.

Lokomotiva, splňující požadavky EU a UIC, neztratila podle výrobce Newag další ze svých hlavních předností, a to konkurenceschopnou cenu.

(nik)