Desetinásobek současného maxima, tedy až 200 korun by mohly vybírat obce za vjezd do určených lokalit. Cílem je snížit zájem motoristů o vjezd do vytipovaných míst obce a zlepšit životní prostředí.
Maximálně dvacet korun, to byl strop pro vedení obcí a měst při snaze omezit jezd do vybraných míst jejich obce. Tento poplatek se řídí zákonem 565/1990 Sb. o místních poplatních a od roku 1991 nebyl podle tvůrců novely toho zákona změněn. Ministerstvo životního prostředí vypočítalo, že pokud by se zvyšoval jen podle inflace, měl by být v roce 2015 cca 97 Kč.
„Změna je vynucena skutečností, že horní hranici sazby poplatku stanovenou tímto zákonem obec nemůže v obecně závazné vyhlášce překročit, přitom její současná výše je již mnohdy nižší, než parkovné vybírané na vyhrazených parkovištích,“ uvedli předkladatelé novely. Touto skutečností ztrácí poplatek jakýkoliv motivační efekt. “ Nepředpokládá se, že by obce využívaly nejvyšší možnou sazbu stanovenou zákonem bez přihlédnutí k místním podmínkám a potřebám obce. Návrhem se nic nemění na skutečnosti, že obec může stanovit v obecní vyhlášce či při platbě paušální částky sazbu nižší,“ dodávají legislativci.
Informaci o chystané vítají nejen obce, ale i majitelé rekreačních zařízení v místech, kde již poplatek za vjezd vybírají. „Poslední dobou se zde enormně zvýšil provoz a to nejen ubytovaných rekreantů, ale i jednorázových návštěvníků okolních restaurací, či těch, kteří na náhodu hledají ubytování,“ říká například jeden z boudařů – majitelů chat ve Velké Úpě, který si však nepřál zveřejnit své jméno.
„Mohlo by to přinést o něco více peněz, které mohou být použity na investice do servisu návštěvníkům a omezit vjezdy těchto nahodilých návštěvníků, kteří se občas chtějí jen vyvézt na nějakou pěknou vyhlídku,“ dodal. Ubytovaní hosté ve Velké Úpě platí jednorázový poplatek 20 korun v automatu před vjezdem do vymezené lokality a poté dostanou u hostitelů parkovací kartu, která je opravňuje k parkování na vyhrazených místech, případně k opakovanému vjezdu. Odevzdávají ji v den odjezdu. Doklad o zaplacení vjezdového poplatku jim může být zkontrolován i při odjezdu.
Samotná obec musí při nastavení poplatku zvážit, zda dojde k úměrnému zatížení především fyzických osob, tj. porovnat, zda jim předpokládané přínosy z poplatku (např. samotný výnos, snížení emisí hluku a znečištění ovzduší apod.) převýší vyvolané náklady spojené se zpoplatněním určitých činností (např. negativní sekundární dopady na turismus). „Zákon samozřejmě působí do budoucna, a proto by měla být do jisté míry nadčasová. Z těchto důvodů by nově maximální sazba poplatku měla činit 200 Kč za den,“ uvádí se v důvodové zprávě.
Jiří Reichl