INZERCE

Aktuálně zveřejněná čísla ministerstva dopravy jasně ukazují, že silnice si vedla a vede v době pandemie daleko lépe než železnice. Foto: Ekonomický deník

Čeští nákladní dopravci opět ostrouhají. V Německu i Rakousku jim s poplatky za dopravní cestu vyšli vstříc

Snížení poplatků za použití železniční dopravní cesty na pouhá dvě procenta. S touto žádostí chtějí přijít němečtí nákladní dopravci. Už teď přitom platí jen polovinu. Umožňuje to Evropská komise, která loni schválila a podpořila snížení poplatků ve všech členských státech. Nyní uvažuje o prodloužení až do konce letošního roku. České ministerstvo dopravy zatím jedná o zpětné kompenzaci nákladů pro osobní vlaky a připravuje kompenzace části nákladů pro elektrické nákladní vlaky. Snížení poplatků za dopravní cestu, ač jej komise umožňuje, není ve hře.

Nižší platby za přístup k železniční dopravní cestě, ve kterých chce Německo pokračovat, hraje významnou roli v podpoře tohoto odvětví v době pandemie covid-19. Navrhuje proto prodloužení podpory až do konce roku 2021. Nákladní dopravci zde aktuálně platí polovinu z původně stanovených částek. Návrh silně podporuje i Evropská asociace železniční nákladní dopravy jako spravedlivou, transparentní a nediskriminační pomoc. Nákladní železniční dopravci u nás však mají smůlu. Ministerstvo zatím jedná jen o zpětných kompenzacích.

Jinde dávno schváleno, u nás se jedná

„Rozhodnutí německé vlády povolit snížení poplatků za přístup na trať až do konce roku 2021 ukazuje, že je důležité prodloužit ustanovení evropského nařízení, kterým se stanoví opatření pro udržitelný železniční trh, do konce tohoto roku. rok. Vyzýváme proto Evropskou komisi, aby přijala opatření nezbytná k prodloužení platnosti nařízení,“ uvádí tajemník asociace Conor Feighan.

Zatímco v Německu možnosti snížení poplatků za dopravní cestu na železnici využili již loni a nyní žádají o prodloužení a další, téměř stoprocentní snížení, Česká republika prostřednictvím ministerstva dopravy zatím jedná o zpětných kompenzacích. Konkrétně má jít o zpětnou kompenzaci části nákladů na přístup železniční dopravní cestě pro osobní vlaky ve veřejném závazku i ty komerční.

„V současnosti připravujeme program kompenzace části nákladů na provoz elektrických nákladních vlaků. Tento program se bude týkat úhrady nákladů na poplatky na podporované zdroje energie, které jsou součástí ceny za elektrickou energii. Celkově by mělo jít o zhruba 230 milionů korun ze státního rozpočtu ročně,“ říká Tomáš Lukašík z ministerstva dopravy.

Dodává, že proces notifikace státní podpory ze strany Evropské unie aktuálně probíhá.

Německo navrhuje prodloužení podpory až do konce tohoto roku. Foto: Ekonomický deník

K dalšímu opatření, které mělo v pandemii českým dopravcům pomoci, patřila možnost tříměsíčního odkladu splatnosti faktur dopravců za použití železniční dopravní cesty. Aktuálně už jsou však lhůty standardní. Současně došlo i ke zrušení sankcí za odřeknutou kapacitu a toto opatření stále trvá.

Přeprava nákladů po kolejích klesla

Skutečnost, že k razantnímu snížení poplatků za dopravní cestu s ohledem na dopady pandemie proběhlo v Německu, ale i v Rakousku, potvrzuje Sdružení železničních nákladních dopravců (ŽESNAD).

„Tuto informaci máme. U nás se bohužel neuvažuje o snížení poplatků za dopravní cestu pro nákladní dopravu, ale pouze pro osobní, přestože když na to upozorňujeme již od jara minulého roku,“ konstatuje prezident ŽESNAD Martin Hořínek.

Podle něj aktuálně zveřejněná čísla ministerstva dopravy jasně ukazují, že silnice si vedla a vede v době pandemie daleko lépe než železnice. Narůst tunokilometrů na silnici loni meziročně stoupl o 43,6 procent, zatím na železnici šlo jen o 6,4 procent. V souvislosti se Zelenou dohodou pro Evropu a závazkem učinit Evropu do roku 2050 klimaticky neutrálním kontinentem se neustále skloňuje nutnost přesunu nákladů ze silnic na železnici. Je proto s podivem, že přestože možnost snížení poplatků pro nákladní dopravce legálně existuje, stát ji zatím nevyužil.

„V současné době máme příslib od ministra dopravy a průmyslu, že dojde ke kompenzaci nákladů za již zaplacenou složku poplatku za obnovitelné zdroje, kterou železnice platí v plné výši, i když provozuje vysoce ekologickou dopravu. Snížení tohoto poplatku by mělo probíhat formou zpětné dotace za rok 2020, tedy rok zasáhnutý pandemií covid-19,“ uzavírá Martin Hořínek.

Pozor na křížení dotací

Vraťme se ale zpět k našim sousedům. Německá asociace v souvislosti se snižováním poplatků upozornila na to, že je třeba zajistit, aby se navrhovaná přímá podpora pro holdingové společnosti nekřížila s dotacemi na jiné činnosti. Naráží tak na veřejnou podporu pro dopravce Deutsche Bahn, který je dominantním hráčem na trhu.

Podle asociace je tak nutné, aby evropská komise byla schopná zajistit vyloučení křížových dotací jednotlivým provozovatelům. V opačném případě by mohlo dojít k narušení hospodářské soutěže. Zároveň je nezbytné, aby snížení poplatků nevedlo ke snížení údržby či investic do železniční infrastruktury.

Lucie Přinesdomová