INZERCE

Kamiony na dálnici. Ilustrační snímek. Foto: Pixabay

Nižší mýtné za nižší emise. Německý kabinet iniciuje změny u nákladních aut, které prospějí i železnici

Mýtné pro nákladní automobily na spolkových silnicích a dálnicích má od příštího roku více zohledňovat emise škodlivin a rozšířit se i na menší nákladní vozy. Počítá s tím návrh zákona ministra dopravy Volkera Wissinga, který ve středu inicioval spolkový kabinet, upozornil německý dopravní web Bahnblogstelle. Politik FDP zdůraznil, že dodatečné příjmy z mýtného ve výši zhruba třiceti miliard eur, které se očekávají do roku 2027, mají být podle rozhodnutí koaličních lídrů investovány zcela převážně do železnic. „Z toho budou mít prospěch i silnice, kterým se v případě přesunu dopravy uleví,“ dodal.

Konkrétně má být od 1. prosince 2023 zaveden příplatek za oxid uhličitý ve výši 200 eur za tunu CO2. Nákladní automobily bez emisí mají být od mýtného osvobozeny do konce roku 2025. Podle Wissinga takový krok bude silnou pobídkou pro průmysl, aby přešel na vozidla šetrná ke klimatu. To je podle něj důležité, protože užitková vozidla v současnosti stále způsobují přibližně třetinu emisí CO2 v dopravě.

Kromě toho má mýtný systém zahrnout i lehčí nákladní vozidla s hmotností 3,5 tuny a více, a to „k technicky nejbližšímu možnému datu“ 1. července 2024. Dosud se úprava týká vozidel s hmotností 7,5 tuny a více. Dopravci z řemeslných podniků by však měli být od mýtného osvobozeni.

Kritici namítají, že bezemisní automobily na trhu chybí

Odvětví nákladní dopravy plánovaný příplatek za CO2 ostře kritizovalo. Spolkový svaz silniční dopravy, logistiky a odpadového hospodářství upozornil, že na trhu téměř neexistují bezemisní nákladní automobily a odpovídající infrastruktura pro tankování a dobíjení. A zejména malí a střední podnikatelé na venkově se obávají, že další skokové zvýšení cen nezvládnou a budou muset opustit své podnikání.

Ministerstvo vysvětlilo, že náklady na mýtné tvoří obecně malou část nákladů na dopravu, a tedy ještě menší část celkových nákladů na konečné výrobky. Proto nelze očekávat znatelné dopady na úroveň spotřebitelských cen.

Mýtné pro nákladní automobily se na dálnicích vybírá od roku 2005 a poté se postupně rozšířilo na všechny spolkové silnice. V loňském roce činil výnos 7,4 miliardy eur.

(mig)