INZERCE

Regionální vlak Deutsche Bahn AG. Ilustrační snímek. Foto: WIkimedia Commons

Německo musí do roku 2050 postavit tisíce kilometrů vysokorychlostních tratí

Německo bude muset v příštích desetiletích masivně rozšířit své trasy pro vysokorychlostní vlaky. Vyplývá to ze studie skupiny PTV, kterou zadaly Deutsche Bahn a další evropské železniční společnosti a o níž informoval Spiegel. Zdejší vysokorychlostní síť (ICE) má velké mezery, na kterých vlaky nedokážou zrychlit ani na 200 km/h, namísto až 300 km/h jako platí jinde. Podle studie se očekává, že vysokorychlostní trasy v Německu do roku 2050 narostou na více než šest tisíc kilometrů, v současnosti je jich kolem 1800.

V pozadí jsou plány EU na propojení Evropy vysokorychlostními vlaky. Očekává se, že se takto řešená doprava oproti do roku 2030 ve srovnání se stavem v roce 2015 zdvojnásobí a do roku 2050 dokonce ztrojnásobí, jak říká „Strategie udržitelné a inteligentní mobility“ EU. Cílem je, aby v roce 2050 byly všechny metropolitní oblasti v Evropě propojeny častými vysokorychlostními vlaky.

Autoři studie počítají, že poptávka po železniční dopravě by s takovou metropolitní sítí vzrostla o devět procentních bodů, zatímco po letecké a automobilové dopravě by výrazně klesla, jak připomíná německý dopravní web Bahnblogstelle. Tím by byly splněny klimatické cíle, které si EU stanovila ve své iniciativě Green Deal: snížit emise CO2 způsobené dopravou do roku 2050 o 90 procent. A k tomu by měla významně přispět právě železnice.

Německo musí přidat nejvíce

Německo by přitom podle studie muselo přidat nejvíce trasových kilometrů ze všech zemí EU, a to také proto, že by mělo vzhledem ke své centrální poloze v Evropě fungovat jako uzel v různých směrech. A zatímco ve Španělsku a Francii chybí v každé z těchto zemí asi jen dva tisíce kilometrů, v Německu více než čtyři tisíce.

Délka tvrání jízdy by se měla v takto rozšířené síti výrazně zkrátit. Největší pokrok podle propočtů zaznamenají cesty do východní a jihovýchodní Evropy, pro které stále chybí vysokorychlostní spojení. „Doba jízdy z Berlína do Budapešti by se zkrátila o více než polovinu,“ říká člen představenstva DB pro dálkovou osobní dopravu Michael Peterson. Do Vídně se v současnosti dá dostat z Berlína stejně rychle jako do Paříže z Frankfurtu nad Mohanem. Vilnius by byl spojen s Berlínem za třetinu současné doby.

(mig)