INZERCE

A Swedish JAS-39 Gripen returns to the play areas of the Arctic Challenge exercise Sept. 24, 2013, over Norway, after taking on fuel from a U.S. Air Force KC-135R Stratotanker. The JAS-39, in coordination with aircraft from other nations, formed a Blue assault force, which had to bypass or neutralize an opposing Red force attempting to stop them from an overall objective outlined in the day's scenario. (U.S. Air Force photo by 1st Lt. Christopher Mesnard/Released)

Nekomunikující letadlo donutilo evakuovat německé jaderné elektrárny

Přerušený radiový kontakt s dopravním letounem si dnes vynutil start dvou německých vojenských letounů a rovněž krátkodobou evakuaci pěti jaderných elektráren na severu Německa. Informovala o tom agentura DPA, podle níž mělo letadlo problémy už od Maďarska a nad Českem ho doprovázely dvě stíhačky.

Podle sdělení německých úřadů zůstal v evakuovaných elektrárnách jen personál určený pro naléhavé situace. Pokyn byl vydán poté, co se dopoledne kontakt s letounem ztratil na 22 minut. Opatření se týkalo elektráren Brunsbüttel, Brokdorf, Grohnde, Lingen a Unterweser. Některé z nich už jsou delší dobu mimo provoz.

Podle německého vojenského letectva dopravní letadlo mířící do Londýna mělo problémy s radiovým kontaktem už nad Maďarskem. Stroj pak doprovázely české stíhačky, které posléze vystřídaly dva eurofightery německých ozbrojených sil. Dohled nad problematickým letounem posléze převzalo belgické armádní letectvo.

Mluvčí českého generálního štábu Jan Šulc ČTK potvrdil, že dva české gripeny kvůli incidentu do vzduchu vzlétly. Poznamenal, že šlo o nekomunikující letadlo, podobně jako v polovině února v případě indického dopravního letounu. Jeden pilot tehdy spal a druhý naladil při přechodu pod pražskou letovou kontrolu špatnou frekvenci a navíc si ztlumil hlasitost ve sluchátkách.

Tyto případy chybějícího radiového kontaktu s letadly nejsou podle expertů zcela výjimečné. Zda na palubě nepanuje mimořádná situace, se pak prověřuje vizuálním kontaktem. Nedostatek radiového kontaktu může být důsledkem technické závady nebo chyby při obsluze.

–čtk–