Přeshraniční trasa v Lužici zřejmě opět začne fungovat pro osobní dopravu. Vyplývá to z informací zveřejněných v evropském Úředním věstníku. Na znovuobnovení trati se dohodli Berlín, Braniborsko a Lubušské vojvodství. Naposledy byla trasa aktivována v roce 1996, ale o šest let později zde provoz úplně skončil. Nová linka má fungovat od prosince příštího roku.
Z výběrového řízení ministerstva dopravy v Braniborsku a oddělení dopravy v Berlíně zveřejněného v Úředním věstníku EU vyplývá, že přeshraniční železnice Guben-Gubin – Zielona Góra bude zřejmě znovu pro osobní přepravu. Opětovné obnovení této linky přivítala zejména Německo-polská iniciativa železniční osobní dopravy (KolejDEPL). Trať by měla být v budoucnu elektrifikována.
Nové německo-polské spojení
Výběrové řízení se týká místních přeshraničních vlaků, které v současné době na jiné trati provozuje společnost DB Regio ve spolupráci s polskými partnery. Dopravce pro obnovenou linku by měl být vysoutěžen na období čtyř let. Předpokládané zahájení fungování linky je v prosinci roku 2022. DB Regio se do výběrového řízení bude moci přihlásit.
Aktuálně se využívá trasa Berlín – Angermünde – Štětín, Frankfurt (Odra) – Rzepin – Zielona Góra a Forst – Żagań / Vratislav. Nová trať propojí Guben se německo-polskou státní hranicí a dále Gubin a Zielonou Góru.
„Jedná se o milník v přeshraničním provozu. Poprvé po dlouhé době se oživuje přerušené spojení mezi Berlínem a Braniborskem a sousedním polským regionem,“ uvádí koordinátorka německo-polské iniciativy pro osobní železniční dopravu Anja Schmotz.
Mohlo by vás zajímat
Dvacetiletá přestávka
V minulosti se tato trasa využívala pro osobní dopravu v závislosti na aktuálních vztazích mezi Polskem a Německem. V roce 2002 byla doprava mezi Gubenem a Czerwieńskem (Rothenburg an der Oder) zcela zastavena a zůstal zde zachován pouze nákladní provoz.
„Poté však na obou stranách došlo k četným prohlášením o záměru znovu zahájit osobní dopravu. O to lépe, že po dvaceti letech se prohlášení o záměru změnila ve skutky,“ říká člen iniciativy a poradce sdružení cestujících pro východní Evropu PRO BAHN Ingo Koschenz.
Podle něj by tato trať měla být v rámci uhelného kompromisu pro oblast Lužice elektrifikována a do roku 2028 pak bude realizován polský program KOLEJ+, který upřednostňuje dopravu šetrnou k životnímu prostředí.
V případě elektrifikace a renovace tratí by místní i dálkové vlaky jedoucí například z Poznaně přes Guben, Cottbus do Lipska mohly být provozovány právě přes Lužici. Podle iniciativy by se tak tento region, který je aktuálně téměř závislý na dálkové dopravě, mohl více otevřít.
Tímto způsobem by se Lužice přesunula zpět ze své okrajové zeměpisné polohy do srdce Evropy. Iniciativa proto vítá plánovanou reaktivaci jako zelený signál pro obrat ekologické dopravy.
Lucie Přinesdomová