Pondělí, 4. července, 2022

Na Blízkém východě a v Africe roste poptávka po nadrozměrné nákladní přepravě

DALŠÍ ČLÁNKY AUTORA

S rozvojem energetických projektů na Blízkém východě a v Africe roste zájem o přepravy nadrozměrného volně loženého nákladu (tzv. break-bulk). Ať už se náklad převáží v bednách, barelech nebo samostatně (jako třeba ocelové nosníky či vozidla), vyžaduje vždy individuální přístup. Koordinace takového projektu je náročná nejen pro pracovníky, kteří zásilku nakládají, ale vyžaduje i mnoho odborných znalostí pro bezpečnou přepravu nákladu.

Pandemie koronaviru nebo geopolitické problémy brzdily rozvoj projektů v oblasti energetiky na Blízkém východě a v Africe (MEA). Nedávno začal zájem o velké energetické projekty opět růst, což se promítlo i v poptávce po nákladní přepravě a logistice nadrozměrných nákladů.

„Region MEA je charakteristický svými bohatými zdroji ropy a zemního plynu. Pro roky 2022 a 2023 zde vidíme mnohem více příležitostí pro nadrozměrné přepravy,“ potvrzuje ředitel regionální divize globálních projektů a průmyslových řešení ve společnosti DB Schenker Rafael Vicens.

Když Rafael Vicens reflektoval uplynulý rok, uvedl, že v jeho druhé polovině začaly státy v regionu očekávat ukončení celosvětové pandemie a předpokládaly možnost pozitivního růstu akciových trhů.

Na základě těchto predikcí začaly vlády v regionu poskytovat zemím finanční podporu na rozvoj nových projektů. Ty se převážně zaměřují na oblast obnovitelných zdrojů energie, nicméně v současné době je pro region MEA stále denním chlebem sektor ropy a zemního plynu.

„Budoucnost obnovitelných zdrojů vypadá slibně. Státy ohlašují nové investiční projekty, které mají oživit ekonomiku. Každopádně musíme stát nohama pevně na zemi,“ říká Vicens s odkazem na to, že první čtvrtletí letošního roku je ještě stále ovlivněno opatřeními proti šíření varianty Omikron.

„Mohlo by se stát, že rok 2022 bude spíše přechodný, podobně jako rok 2021. Pokud ale vše půjde hladce, mohli bychom se dočkat nových projektů v Saúdské Arábii a Spojených arabských emirátech, po nichž bude následovat boom podobných projektů v roce 2023.“

Ropné a plynárenské projekty

Mezi hlavní ropné a plynárenské projekty v oblasti MEA, které byly oznámeny v roce 2021, patří například rozšíření naleziště plynu North Field (North Field expansion – NFE) v Kataru. Dalšími příklady jsou pole Marjan a Jafurah v Saúdské Arábii, rozšíření aktivit společnosti Borouge v Abú Zabí a také projekt vysokorychlostní železnice společnosti Siemens Mobility v Egyptě. Irák zároveň usiluje o snížení energetické závislosti – zejména v oblasti elektrické energie – na Íránu prostřednictvím projektů, na kterých se podílejí společnosti GE i Siemens.

Společnost TotalEnergies v Africe pozastavila v roce 2021 svůj nový projekt zkapalněného zemního plynu (LNG) v Mosambiku, zatímco se africké armády snažily potlačit nepokoje. Jeho dokončení se tak odhaduje až v letech 2024 nebo 2025, a teprve tehdy bude moci pokračovat také další pozastavený projekt LNG Romuva.

V Jihoafrické republice se v současnosti realizuje několik nových těžebních projektů. Kvůli průzkumu nerostných surovin a dalších komodit se země těší čím dál větší oblibě těžařských společností. V Angole DB Schenker nedávno obdržel poptávku na opravy, provoz a údržbu (MRO) pro významnou ropnou společnost. Na severu Egypta se pozornost zaměřuje na mobilitu, přičemž se objevuje i dlouhodobý zájem o obnovitelné zdroje energie.

„Pokračuje také rozvoj ropného a plynárenského průmyslu v Tunisku a Alžírsku, přičemž Alžírsko je klíčovým hráčem tohoto odvětví. V současné době se zde nové projekty rozvíjí pomalu, ale myslíme si, že do roku 2023 se tato situace zlepší, protože země jako Nigérie, Senegal a Mauritánie rozšiřují své nové energetické projekty,“ uvedl dále Rafael Vicens z DB Schenker.

Projekty obnovitelných zdrojů energie

Rafael Vicens očekává, že v příštích několika desetiletích bude v regionu MEA ropu a zemní plyn doplňovat obnovitelné zdroje. Vzhledem k tomu, že společnosti jako BP a Shell přesouvají část své pozornosti na nízkoemisní technologie, jako jsou obnovitelné zdroje, bioenergie a vodík, Vicens považuje větrnou a solární energii za oblasti, které mají v nadcházejících letech v regionu velký potenciál.

Saúdská Arábie právě dokončuje výstavbu pobřežní větrné farmy Dumat Al-Jandal se 150 turbínami. Developeři v současné době předkládají nabídky na realizaci druhé fáze tohoto projektu, která bude oproti té první dvojnásobná.

Společnost TotalEnergies investuje přibližně 27 miliard dolarů do energetického sektoru v Iráku, kde už realizovala počáteční investici ve výši 10 miliard dolarů. Smlouva zahrnuje čtyři projekty na příštích 25 let, z nichž jeden se zaměří na přepravu a využití mořské vody z Perského zálivu při těžbě na ropných polích.

Vicens také uvedl, že v Jihoafrické republice úspěšně pokračují plány výstavby offshorových větrných elektráren. V Egyptě se připravuje nová „větrná farma“ a v Keni je ve výstavbě několik solárních a vodních elektráren.

V Saúdské Arábii chce vláda diverzifikovat ekonomiku země, která je v současnosti z více než 90 procent závislá na ropě a plynu.

„Vláda Saúdské Arábie připravuje různé projekty, které se zaměřují především na podporu cestovního ruchu prostřednictvím výstavby nových letovisek, hotelů a dalších zařízení,“ připomíná Rafael Vicens.

V oblasti roste zájem o větrnou a solární energii. S těmito segmenty souvisí přeprava nadrozměrných materiálů. Foto: DB Schenker

Nový přístup k nadrozměrným přepravám

S rozvojem energetických projektů na Blízkém východě a v Africe bude exponenciálně narůstat potřeba nadrozměrných a speciálních break-bulk přeprav. Například jedna větrná turbína se skládá z velkého generátoru a lopatek, přičemž každá lopatka může být až 75 metrů dlouhá. K přepravě turbín proto společnosti potřebují speciální vybavení, jako jsou například výsuvné přívěsy a velké nákladní dopravní prostředky pro použití na moři i na souši.

Globální projekty DB Schenker a udržitelná průmyslová řešení pro údržbu, revize a opravy v ropném a plynárenském průmyslu podporují celý životní cyklus nového energetického zařízení. Ten se obvykle pohybuje mezi 25 až 50 lety. Po skončení životního cyklu se infrastruktura odstaví, renovuje nebo demontuje.

„Staráme se o tato zařízení ve všech třech fázích životního cyklu,“ uvedl Rafael Vicens, jehož tým v současné době zajišťuje nadrozměrnou logistiku a služby pro projekt ropného pole Marjan v Saúdské Arábii. DB Schenker v místním království rovněž pracuje na projektu, který zahrnuje správu lodí pro přepravu zboží a materiálu z Číny do Ománu, které využívá továrna na plasty k výrobě svých produktů.

„V tomto odvětví zaujímáme nový přístup a stále hledáme způsoby, jak poskytovat nová řešení a plnit požadavky našich zákazníků. Ve společnosti DB Schenker máme tým, který přináší inovativní nápady a následně hledá nejreálnější řešení těchto problémů,“ dodává Rafael Vicens.

(ede)

DALŠÍ ČLÁNKY Z RUBRIKY

FacebookTwitter