Do dlouho chystaného a několikrát odloženého výběrového řízení na provozovatele mýtného systému v České republice po roce 2020 se přihlásila čtyři sdružení zájemců.
Provozovatelé mýtného systému na Slovensku Skytoll a v Maďarsku HU-GO, stávající český provozovatel Kapsch a původně ryze český provozovatel telekomunikačních služeb T-Systems. To jsou zájemci o provozování mýtného systému v České republice po roce 2020. Vyplývá to z informací Ministerstva dopravy ČR a samotných firem. Za každou z přihlášených společností stojí další firmy, které by případně dodávaly některé části poptávaného systému. Hodnota tendru je odhadována na 30 miliard korun.
Podané nabídky, které byly na ministerstvo doručeny do včerejška nyní bude hodnotit vládní komise, která by měla nejpozději v polovině příštího roku oznámit výsledky. Vítěz by měl, podle dříve uveřejněného harmonogramu, podepsat smlouvu s ministerstvem na konci léta 2018.
Stávající provozovatel, konsorcium společností vedené firmou Kapsch, musí zájemcům o provozování systému nahlédnout do materiálů k mýtnému systému a dalších materiálů vytvořených na základě objednávek státu. Výjimkou jsou zdrojové kódy, které lidé ze stávajících dodavatelských firem vytvořili právě pro stávající systém elektronického mýta. Pokud v dalším období bude využíváno mýtné řešení, jež bude, byť i jen z části, založeno na využití stávajícího systému bude stát oprávněn dokumentaci Systému elektronického mýta zpřístupnit novému dodavateli, a to včetně zdrojových kódů.
Mýtné se v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy. Za devět let provozu se tak vybralo téměř 70 miliard Kč. Původní kontrakt s Kapschem vypršel na konci letošního roku 2016. A ministr Dan Ťok rozhodl o jeho prodloužení o tři roky. Psali jsme o tom podrobně loni v létě například v textu Ťok potvrdil mýto na tři roky pro Kapsch či v textu Vláda schválila mýto pro Kapsch na další tři roky.
Rozhodnutí ministra i vlády bylo trnem v oku především provozovateli slovenského mýtného systému, společnosti SkyToll, která si na postup českých úřadů stěžovala i u Evropské komise a českého antimonopolního úřadu. Ten postup ministerstva označil za chybný a udělil mi milionovou pokutu. Podrobně jsme o tom psali v textu ÚOHS pokutuje Dopravu: Milion za smlouvu s Kapschem na mýto. Smlouvu však nezrušil s odkazem na to, že je pro stát důležité, aby mýto bylo vybíráno.
Jiří Reichl
Ekonomický deník se problematice mýta věnuje pravidelně, přečtěte si předcházející texty:
Šimoník hájí mýto: Pošvářová nemá pravdu, mýto je OK
„Stínové ŘSD“ trhá Ťokovy úspěchy na kousíčky
ÚOHS pokutuje Dopravu: Milion za smlouvu s Kapschem na mýto
Ministerstvo dopravy navrhuje mýto jen na některé „jedničky“
SkyToll CZ: Mýto na tři roky bez tendru napadneme
Vláda schválila mýto pro Kapsch na další tři roky
Posudky na mýto potvrzují Kapsch, SkyToll nesouhlasí a vyčkává kroků ÚOHS