Ministerstvo dopravy oznámilo, že vítězem ostře sledovaného tendru na provozovatele mýtného systému po roce 2020 je konsorcium společností SkyToll a CzehToll. SkyToll je provozovatelem mýtného systému na Slovensku. CzechToll je loni založenou společností, v níž má stoprocentní podíl skupina PPF Petra Kellnera. Ministerstvo dopravy však nemůže prozatím s vítězem uzavřít smlouvu, jelikož mu to zakazuje předběžné opatření Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.
Jedna z nejsledovanější veřejných zakázek, na provozovatele mýtného systému v ČR po roce 2020, má podle dnešního vyjádření ministra dopravy v demisi Dana Ťoka svého vítěze. Stalo se jím konsorcium firem CzechToll a SkyToll. S cenou 10,75 miliard korun mají deset let vybírat a spravovat mýtné na dálnicích a silnicích I. třídy. Je ale více než jisté, že se způsobem hodnocení nabídek bude zabývat Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, nelze vyloučit ani projednávání u soudu. Alespoň tak reagovali zástupci stávajícího provozovatele mýtného systému, společnosti Kapsch po vyjádření ministra dopravy.
Ministerstvo dopravy rozhodlo na základě doporučení komise, která hodnotila celkem čtyři nabídky. O vítězi dnes informoval ministr dopravy Dan Ťok členy Babišova kabinetu. Nyní běží lhůta na podání námitek ostatních účastníků zadávacího řízení, rozhodovat o možnosti podepsat s vítězem smlouvu bude ještě také Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.
Na základě doporučení hodnotící komise Ministerstvo dopravy vybralo konsorcium firem CzechToll a SkyToll i na základě závěrů projektového manažera, který posoudil předběžnou nabídku a doporučil ji jako nejvýhodnější, bezchybnou a schopnou mýtný systém provozovat. „CzechToll a SkyToll zároveň doložily všechny informace a doklady před uzavřením smlouvy v souladu se zákonem o zadávání veřejných zakázek. Podle zákona tedy nic nebránilo tomu určit vítěze tendru,“ říká ministr dopravy Dan Ťok.
Sdružení firem vítězí s cenou 10,75 miliard korun bez DPH a provozovat by mělo mýtný systém od roku 2020 dalších deset let. Předpokládaná hodnota na dodávku a desetiletý provoz systému elektronického mýta včetně rozšíření zpoplatněné sítě o 900 km byla v zakázce vyčíslena na 29 miliard korun, což odpovídá cenám, za které mýtné zajišťuje stávající provozovatel.
Dneškem ovšem výběrové řízení na provozovatele systému elektronického mýta ještě nekončí. „Informoval jsem vládu, že ÚOHS přezkoumává celý tendr a zatím nesmíme uzavřít smlouvu s vítězem. Zároveň lze očekávat, že neúspěšní uchazeči podají proti výběru nejvýhodnější nabídky námitky. Pokud nebude zadávací řízení zrušeno, očekáváme na podzim podepsání smlouvy tak, aby měl nový provozovatel 14 měsíců na přípravu a následné převzetí systému elektronického mýta,“ dodává ministr Ťok.
Ministerstvo dopravy zároveň dnes informovalo vládu o rozboru alternativ náhradního řešení pro veřejnou zakázku systému elektronického mýta. Podle analýzy je jakékoliv jiné řešení než doběhnutí stávajícího tendru problematické, protože bude možné zrealizovat nejdříve od roku 2021, tedy více než rok a půl po ukončení smlouvy se stávajícím provozovatelem mýtného systému.
Ministerstvo dopravy vypsalo tendr na provozovatele mýtného systému po roce 2019 loni v červnu v parametrech požadovaných vládou. Předběžné nabídky čtyř kvalifikovaných uchazečů ukázaly podle ministerstva, že zadávací podmínky byly stanoveny srozumitelně a umožňovaly uchazečům podání nabídek.
Smlouvu s novým provozovatelem chce ministerstvo dopravy uzavřít do podzimu letošního roku. Dodavatel pak bude mít 14 měsíců na převzetí, testování a spuštění systému elektronického mýta od ledna 2020. Předpokládaný výnos mýta na dálnicích a vybraných silnicích I. třídy by se měl pohybovat okolo 140 až 150 miliard za deset let.
Jiří Reichl
Tématu mýtného se věnujeme dlouhodobě. Přečtěte si některé starší texty:
Ministerstvo dopravy chce pro osobní auta videomýto od roku 2020, zavedení bude stát stamiliony
Bitva o mýto pokračuje: Ťok chce slevu, kterou avizoval šéf Kapsche minulý týden
Mýto po roce 2020 chtějí provozovat čtyři konsorcia. Nabízí obří slevy
Kdo má zájem provozovat české mýto? Ukáže se dnes po 10té hodině
Víme, kde nově nebudou potřeba dálniční známky a kde ano
Letošní výběr mýta bude rekordní. Přesáhne 10 miliard korun
Mýto chtějí po roce 2020 vybírat čtyři konsorcia
Šimoník hájí mýto: Pošvářová nemá pravdu, mýto je OK
„Stínové ŘSD“ trhá Ťokovy úspěchy na kousíčky
ÚOHS pokutuje Dopravu: Milion za smlouvu s Kapschem na mýto
Ministerstvo dopravy navrhuje mýto jen na některé „jedničky“
SkyToll CZ: Mýto na tři roky bez tendru napadneme
Vláda schválila mýto pro Kapsch na další tři roky
Posudky na mýto potvrzují Kapsch, SkyToll nesouhlasí a vyčkává kroků ÚOHS