INZERCE

Přepážka České pošty. Foto: Česká pošta

Kontrola hospodaření České pošty: reklamace rostou, projekt „Pošta Partner“ je ve skluzu

Nejvyšší kontrolní úřad se v další ze svých kontrol o jejichž výsledcích informoval, zaměřil na státní podnik Česká pošta. Kontroloři zjistili, že postupovala dle obecně závazných právních předpisů a v kontrolovaném období vykázala zisk, přestože zisk pošty klesal, stejně jako výnosy i náklady. Vytýkají však vedení pošty neexistující koncepci projektu Pošta partner, chyby ve vypisování veřejných zakázek a nesoulad mezi údaji uvedenými v zakládací listině a údaji zapsanými v obchodním rejstříku.

Nejvyšší kontrolní úřad se zaměřil na hospodaření České pošty, s.p., v letech 2015 až 2017. Kontroloři prověřili například to, jak Česká pošta zacházela s majetkem státu, jak zadávala veřejné zakázky nebo jakých hospodářských výsledků dosahovala. U Ministerstva vnitra jakožto zakladatele státního podniku se zaměřili hlavně na to, jak resort dohlížel na hospodaření České pošty. Prověřili majetek a peněžní prostředky ve výši 4,2 miliardy korun, z toho veřejné zakázky za 857 milionů korun.

Kontroloři také upozornili na to, že Ministerstvo vnitra, jako zřizovatel, nevykonalo v letech 2015-17 žádnou veřejnosprávní kontrolu u České pošty.

Z kontroly vyplynulo, že se České poště nedaří podle plánu převádět své pobočky na tzv. pošty Partner, které mají provozovat obce, fyzické nebo právnické osoby a které mají poskytovat základní poštovní služby s výjimkou roznášek a dodávek zásilek adresátům. Na konci roku 2017 mělo být převedeno 648 poboček pošt na pošty Partner, ve skutečnosti se do té doby podařilo převést 428 poboček. Celkově má být do roku 2025 převedeno 2 527 pošt na pošty Partner. „Pro rok 2018 byl vytvořen pouze dílčí plán, který obsahoval plánovaný počet jednání v jednotlivých regionech (bez specifikace obcí) a stanovil uzavření 200 smluv. Plán pro rok 2018 nestanovil počet nově vzniklých PP. Plán pro rok 2018 nebyl ke dni předání kontrolního protokolu NKÚ České poště dne 6. 4. 2018 schválen,“ píše se v závěru kontrolorů. Podle nich by Česká pošta měla pro sledování naplnění cíle mít nastaven vhodný monitorovací indikátor/ukazatel, tj. počet nově vzniklých pošt Partner. „Počty uzavřených smluv a počty jednání by mohly být sledovány spíše jen jako doplňkový ukazatel, který vypovídá o aktivitě ČP v rámci tohoto projektu,“ navrhují kontroloři s tím, že „…současná situace představuje riziko nedodržení termínu dokončení samotného projektu s možným dopadem na hospodaření podniku z důvodu nenaplnění očekávaných úspor,“ upozorňují kontroloři Nejvyššího kontrolního úřadu ve svém kontrolním závěru.

NKÚ se dále zaměřil na vybrané nákupy České pošty a odhalil některé dílčí nedostatky. Kontroloři například zjistili, že podnik nakoupil v letech 2015 a 2016 nábytek pro své pobočky, avšak téměř jej nevyužil. Ještě v roce 2018 bylo přibližně 90 % z veškerého tohoto nábytku v hodnotě přesahující čtyři miliony korun uloženo ve skladech pošty.

V roce 2015 dosáhla pošta kladného výsledku hospodaření ve výši 241 milionů korun, v roce 2017 šlo už o 78 milionů korun. Jedním z důvodů zhoršení výsledku byl například pokles příjmů z poštovních služeb.

Celkový počet reklamací na poskytované služby České pošty v roce 2016 dosahoval přibližně 55 tisíc. V roce 2017 vzrostl počet podání na 66 tisíc. Drtivá většina těchto podání se týkala hlavní činnosti podniku – dodávání poštovních zásilek, které tvořilo 82 % všech reklamací. Další nejčastější reklamace:
– poštovní zásilky do/ze zahraničí (cca 8 %);
– poštovní poukázky (cca 3 %);
– změna ukládací pošty;
– dlouhé čekací doby či otevírací doba pošty.

Česká pošta má zřízen institut poštovního ombudsmana, na kterého se může zákazník obrátit v případě, že není spokojen s řešením svého podání u ČP, popřípadě přímo. V roce 2017 se na ombudsmana obrátilo cca 2,8 tis. zákazníků ČP, jejichž podání byla prošetřena, dle svého charakteru posouzena a vyřízena.

-red-, -chl-