Novela zavádí předpisy takzvaného technického pilíře čtvrtého železničního balíčku, jehož cílem je revitalizace železničního sektoru a zvýšení jeho konkurenceschopnosti ve srovnání s jinými druhy dopravy. Novela v souladu s evropskou směrnicí také mění pravidla pro povolování a prodej železničních vozidel. Nově jim bude úřad místo průkazu způsobilosti vydávat povolení pro uvedení na trh. Od prvních měsíců roku 2022 bude možné lépe zjišťovat, jak strojvedoucí dodržují pravidla odpočinku mezi směnami.
Čtvrtý železniční balíček přehledněji stanoví základní podmínky a pravidla provozní a technické propojenosti dráhy celostátní, drah regionálních, vybraných drah jiných členských států a na nich provozovaných drážních vozidel.
Vymezují se například nové podmínky pro uvedení dráhy do provozu či uvedení drážních vozidel na trh. Počítá také s postupným přechodem od národních registrů drážních vozidel k centrálně (na úrovni Evropské unie) vedenému registru dle práva Evropské unie v roce 2024.
Novela také upravuje provozování historických železničních vozidel. Bude to takové vozidlo, jehož výroba skončila před víc než čtyřiceti lety. Novela stanoví, že historické železniční vozidlo bude smět být provozováno výlučně k uspokojování kulturních nebo volnočasových potřeb.
Dohled nad strojvedoucími
„Jedním z našich cílů je další zvyšování bezpečnosti železnice a zlepšení podmínek pro drážní dopravu. K tomu pomůže i schválení elektronický monitoring licence strojvůdců, kdy bude možné efektivněji sledovat dodržování pravidel o délce směny a dobu řízení drážního vozidla,“ uvádí ministr dopravy Karel Havlíček. Stát tak získá přehled o dodržování pracovní doby a doby odpočinku strojvedoucích na dráze.
Náměstek ministra dopravy Jakub Kopřiva řekl již dříve senátorům z hospodářského výboru, že ministerstvo dnes nemá relevantní informace o tom, jak strojvedoucí dodržují pracovní dobu a odpočinek.
V odborné sféře se podle něj říká, že strojvedoucí jsou přetížení, ale ministerstvo nemá nástroj, jak to zjistit. Úřady budou moci pomocí monitoringu licencí strojvedoucích jednoznačně zjistit, jestli konkrétní strojvedoucí neřídí v rozporu s předpisy nad rámec směny u jednoho dopravce v době odpočinku například pro jiného dopravce.
Zahájení a ukončení jízdy
Dopravci na celostátních i místních dráhách budou mít povinnost oznamovat provozovateli dráhy údaje o tom, že strojvedoucí zahájil jízdu, i to, že ji ukončil. Budou muset oznámit mimo jiné číslo licence strojvůdce i evropské číslo drážního vozidla.
Provozovatel tyto údaje pak poskytne Drážnímu úřadu. To má umožnit účinnější kontrolu dodržování pravidel upravujících délku směny a dobu řízení drážního vozidla v mezinárodní dopravě, uvádí ministerstvo dopravy.
Delší odpočinek
„Přijatý zákon může pomoci předcházet chybám či přetížení strojvedoucích a budeme tak mít v ruce jednoznačné informace, abychom z nich mohli dělat nějaké závěry,“ doplnil ministr.
Od ledna příštího roku by mělo také začít platit nové nařízení vlády, které prodlužuje dobu odpočinku strojvedoucích mezi směnamiz 6 na 7 hodin. Součástí je také garance 6 hodin na lůžku při spánku před další směnou, zpřísnění plánování délky směn, pokud obsahuje režijní jízdu, či zpřísnění plánování dělených směn.
Větší bezpečnost na železnici
Zákon o dráhách je další aktivitou v oblasti zvýšení bezpečnosti tuzemské železnice. Letos v září vláda schválila plán zavádění evropského zabezpečovače ETCS. Do roku 2030 jím má být osazeno téměř pět tisíc kilometrů tratí s náklady 47 miliard korun. Do roku 2040 je pak v plánu mít ETCS na celé železniční síti.
Aktuálně jsou na traťovém zabezpečení zasmluvněny práce za více než osm miliard korun a dopravci již využili spolufinancování z evropských zdrojů přesahující 3 miliardy korun. Technologií je aktuálně vybaveno více než 650 kilometrů tratí za další 3 miliardy korun, dopravci mají zajištěno financování pro 475 lokomotiv.
Zároveň probíhá i zabezpečení železničních přejezdů. Jen loni Správa železnic zabezpečila 155 přejezdů, do konce příštího roku je v plánu dalších pět set přejezdů. Celkové náklady úřad odhaduje na dvě miliardy korun.
Za pět minut dvanáct
Po diskusích nakonec zákon neobsahuje možnost takzvané konzervace dlouhodobě nevyužívaných drah.
Novelu nyní musí projednat prezident. Jde o jeden z posledních zákonů, který schválila sněmovna těsně před volbami. Pokud by ho senát zamítl nebo vrátil, návrh by skončil svoji legislativní pouť, protože minulé volební období sněmovny již skončilo.
(ede, čtk)