INZERCE

Kamiony na silnicích, ilustrační snímek. Foto: C&B

Kamionová invaze na dálnicích. Třetina náklaďáků jezdí prázdná a zatěžuje infrastrukturu. Pomůže propojení společností s dopravci

Každý den se po českých dálnicích prohání desetitisíce kamionů, ať už domácích či zahraničních. Zarážející je, že třetina z nich neveze vůbec nic nebo je jejich náklad jen částečný. Tento neuvěřitelný jev přitom dlouhodobě poškozuje stav českých silnic a dálnic, zvyšuje emise a brzdí tempo dopravy na celém území Česka. Na scénu ovšem nyní vstupuje digitální řízení logistiky, které slibuje revoluci v koordinaci vozů a nákladů díky propojení dopravců se společnostmi a využití chytrých dat. Uvedla to společnost Ringil, která se věnuje řízení logistiky.

Česká i evropská dopravní infrastruktura je pod tíhou kamionů na pokraji kolapsu, a to nejen na dálnicích, ale i v mnoha městech a obcích.

Nákladní přepravci zpomalují provoz a navíc dlouhodobě zhoršují stav ovzduší produkováním emisí.

Experti na dopravu se sice snaží tuto situaci řešit různými způsoby a zmírnit tak následky, avšak počty kamionů na cestách neúprosně stoupají. Podle dat společnosti Ringil, která se věnuje řízení logistiky, je dokonce až třetina dopravců v Evropě bez nákladu.

Kamiony, které vezou pouze vzduch, jsou přitom v dnešní době běžnou realitou.

Problémy nastávají, když exportní společnost vyváží zboží do zahraničí, ale na zpáteční cestě už řidič jede bez nákladu. Pro menší a střední podniky s několika přepravními vozy je domluva s jiným dodavatelem v cizině často náročným úkolem. Důvod? Nejistota ohledně platby a důvěry při svěření zboží cizím přepravcům.

V posledních letech ovšem přichází na scénu některá řešení, v rámci kterého se zakladatelé online platforem chopili iniciativy a snaží se efektivně řešit problematiku logistiky. Jaký je jejich cíl? Především propojení společností s dopravci na jednom místě, kde zaručují pokrytí celého procesu řízení přeprav. Od avíza dodavatele, přes veškerou komunikaci, až po dokončení přepravy a následnou datovou analýzu.

Tento systém je už i na českém i evropském trhu teprve začínajícím fenoménem, nicméně jeho potenciál roste.

„Naší vizí je kompletně automatizovaná logistika, či alespoň nákladní doprava. Pomáháme výrobním a distribučním firmám řídit distribuci nákladu od A do Z. Od avizace jejich dodavatelů po doručení klientům. Zapojujeme všechny subjekty na jenom místě a šetříme až 15 procent nákladů na transport a až 80 procent manuální a administrativní práce“ říká André Dravecký. Ten založil úspěšný logistický start-up Shipvio, a s Ringilem chce aktuálně digitalizovat přepravu zboží.

Ringil umožňuje sledovat přepravu zásilek v reálném čase a logistickým hráčům poskytnout informace, zda bude balíček doručen v dohodnutém termínu nebo kdy byl skutečně předán adresátovi. Platforma operace digitalizuje napříč celým přepravním procesem a usnadňuje kontrolu nad různými systémy od e-mailů po telefony.

„Naší vizí je kompletně automatizovaná logistika či alespoň nákladní doprava. Chceme vybudovat společnost, která tu bude desítky let a pomůže tisícům firem digitalizovat i automatizovat procesy v logistice. Našimi největšími rivaly jsou tužka, papír, e-mail a telefon – tyto nástroje obsluhují 95 procent trhu. Nebude jednoduché je porazit, ale zvládneme to,“ řek loni na sklonku roku zakladatel a šéf Ringilu André Dravecký.

Dravecký je ve světě logistiky matadorem. Do oboru se dostal díky svému otci, jenž je dopravcem přes dvacet let a pro kterého pracoval na brigádách jako dispečer i řidič. Když se pak přestěhoval do Prahy, začal dálkově pracovat pro německou spediční firmu, jež zajišťovala dopravu pro americkou armádu, a odtud už to byl jen krůček k vlastnímu byznysu.

V roce 2015 rozběhl start-up Shipvio, který funguje jako prostředník mezi dopravcem a zákazníkem s cílem přesunout nákladní silniční dopravu z analogového světa závislého na telefonech, papírech a propiskách do modernější doby.

Podpora udržitelnosti a snížení emisí CO2

Projekty pro podporu udržitelnosti se stále více dostávají mezi strategické cíle firem. Dekarbonizace, nebo snížení emisí oxidu uhličitého v ovzduší, je reálně možné pouze omezením počtu dopravních prostředků na silnicích a zlepšením efektivity dopravy.

Tato oblast se přitom netýká pouze kamionů, nákladních automobilů a dodávek, ale ekologický přístup k životnímu prostředí má významnou roli také v plánování letecké přepravy a v infrastrukturách měst.

„Chcete mít kompletní přehled o logistickém procesu na pár kliknutí? Ringil je cloudově založená platforma, která si klade jako svůj hlavní cíl dělat logistiku jednodušší, chytřejší a efektivnější. Společnosti tak mohou na jednom místě využívat služby více dopravců, lépe koordinovat své potřeby a plně si užívat výhody digitálně řízené logistiky. V současnosti využívají služby Ringil desítky klientů v čele se společností Pilsner Urguell, NOTINO, Huhtamaki nebo Eismann Group Automotive,“ uvádí Ringil ve své zprávě.

Ringil se napojí na ERP systémy dopravců a umožní přístup všem zaměstnancům i partnerům – dopravcům a dodavatelům. Většinu akcí provedou operátoři logistiky jediným kliknutím – ať už jde o odeslání poptávky na desítky dopravců, urgenci chybějících informací nebo změny v trase či obsahu přepravy. Často opakované rutinní úkoly lze ponechat na automatizaci.

Systém Ringil je provozován na cloudové infrastruktuře od Googlu. Díky tomu je dostupný kdykoliv a odkudkoliv.

André Dravecký není jediným poskytovatelem těchto služeb. Prázdné kilometry znamenají naftu navíc, víc řidičů, ucpané silnice, na změně pracuje i česká firma Eurowag, která to chce také změnit. Pracuje na systému, jenž auta propojí.

„Odvětví, kterému sloužíme, je velmi atomizované. Průměrná velikost dopravní firmy je sedm kamionů, jsou to rodinné firmy. Navzájem o sobě nevědí. Když se propojí, aby se ti správní našli, může to mít pozitivní dopad na životní prostředí,“ popsal před časem serveru Seznam Zprávy Martin Vohánka, šéf Eurowagu.

Jeho firma už 25 let poskytuje rozmanité služby pro kamiony – od plateb za mýto či paliva až po finanční služby. A přidala k nim i logistický servis. Investovala do toho část z pěti miliard, které jí vynesl vstup na burzu v Londýně. Tam nabídla 113 milionů nových akcií.

„Zasílatel neví, jestli se zboží po cestě neztratí, jestli se nerozbije. Dopravce neví, jestli od nějakého producenta zeleniny třeba ve Španělsku dostane zaplaceno. Proto více než 30 procent kamionů jezdí po Evropě prázdných. Bez digitalizace se vzájemná informovanost nezvedne,“ řekl pro SZ Byznys Vohánka. Kamion, který vozí každý týden do Španělska třeba autodíly, by zpátky mohl vozit například ovoce a zeleninu.

Eurowag podniká v poměrně „špinavém“ byznysu. Podle Vohánky je však změna na cestě.

„Kamiony dnes v 99,9 procenta jezdí na naftu, Česko je skeptické k elektromobilitě. Kromě vodíku je tu ještě LNG, tekutý plyn, vyrábí se z ropy, což pomáhá prostředí, ale ne tolik, jak bychom chtěli. A pak bio LNG, které se vyrábí z biomasy,“ vysvětloval Vohánka.

Ani kamiony na elektřinu nejsou podle Martina Vohánky utopií. Jejich budoucnost ovšem byznysmen vidí spíš ve městech než na dlouhých tratích.

„Spíš na městskou logistiku, protože baterie jsou drahé,“ vysvětloval podnikatel mnsa Seznam Zprávy.

(nik)