INZERCE

Jan Chvojka: Česká obchodní inspekce posílí

Novela zákona o ochraně spotřebitele upřesní, co je nekalá či agresivní obchodní praktika a posílí pravomoci České obchodní inspekce, říká zpravodaj zákona Jan Chvojka (ČSSD). 

Které hlavní změny novela zákona přinese spotřebitelům?

Za hlavní změnu lze považovat legislativní ukotvení řešit spory mezi obchodníkem (výrobcem) a spotřebitelem mimosoudní cestou, pomocí tak zvané konciliace. Tuto pravomoc svěří novela zákona o ochraně spotřebitele České obchodní inspekci. Dále pak zákon bude upřesňovat, případně definovat, co se rozumí nekalou obchodní praktikou, klamavým konáním či agresivní obchodní praktikou. Nicméně gro této novely spočívá především v konciliaci, ke které nás mimo jiné zavazuje příslušná směrnice Evropské komise.

Česká obchodní inspekce však na tuto problematiku má jen 18 lidí pro celou Českou republiku. Nebude to trochu problém?

Ano, to je pravda. Nicméně chceme postupně prosadit navýšení financí pro Českou obchodní inspekci, aby mohla svou personální kapacitu pro konciliaci navýšit.

Očekáváte, že novela zákona projde Poslaneckou sněmovnou hladce, nebo vidíte nějaké třecí plochy, díky nimž by se proces jejího přijímání zadrhnout?

V zásadě žádné problémy neočekávám. Nejde totiž o nějaké vyhraněné politické téma, takže ani ze strany opozice nečekám žádné obstrukce. Dalo by se říci, že nad tímto zákonem v zásadě existuje všeobecná shoda.

Budete vy, nebo někdo jiný z poslanců předkládat nějaké pozměňovací návrhy?

Já osobně žádné podávat nehodlám. Pokud mám správné informace, tak pozměňovací návrh se chystá podat pan kolega Plíšek z TOP09. Svým návrhem chce do zákona dostat možnost, aby konciliaci mohly provádět i soukromé subjekty, čili nejen ČOI. Dnes se tuto činnost snaží provádět různá sdružení na ochranu spotřebitele, což není nijak zakázané. Kolega Plíšek tak chce vlastně jen docílit, aby na to zákon pamatoval.

Přelomová novela

Návrh novely zákona o ochraně spotřebitele rozšiřuje systém mimosoudních řešení spotřebitelských sporů, který již dílčím způsobem funguje například v oblasti financí, telekomunikací či energetiky. „Díky novele zákona o ochraně spotřebitele se občané konečně budou moci vyhnout zdlouhavým a náročným soudním řízením. Nástroj mimosoudního řešení sporů tak bude napomáhat situacím, kdy se budou obě strany snažit spor vyřešit ještě před soudním řízením. Nejpodstatnější výhodnou pro spotřebitele bude ale především fakt, že nebude muset rezignovat na svá práva. Zákazník místo aby řešil spor s prodejcem soudně, což ho stojí čas a peníze, obrátí se na konciliátora,“ řekl u příležitosti představení novely v březnu letošního roku ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek (ČSSD).

Specializované spory budou nadále řešeny v režimu správního řízení, subjektům ale přibydou některé informační povinnosti ve vztahu k veřejnosti a MPO jako příslušnému orgánu odpovědnému za fungování celého systému ve vztahu k Evropské komisi.

Řešení obecných sporů prostřednictvím České obchodní inspekce ale představuje naprostou novinku. V průběhu konciliace budou strany vedeny k urovnání sporu nezávislým prostředníkem, který jim bude nápomocen radou a názorem. Výsledkem řízení bude uzavření soukromoprávní dohody stran. Tato dohoda nebude přímo vykonatelná, ale na jejím základě budou mít strany snadnější pozici při případném soudním řízení, kde se budou moci domáhat rozsudku o plnění.

Pokud jde o úpravy, které se týkají kontrolní činnosti České obchodní inspekce, novela umožní inspektorům ČOI, aby mohli natáčet během kontrol bez vědomí dotčených osob. Tyto záznamy jsou mnohdy jediným nezvratným důkazem pro prokazování agresivních obchodních praktik uplatňovaných při předváděcích akcích.  Novela upřesňuje pravidla, která jsou v poctivém obchodním styku již dnes běžnou a obvyklou normou jednání a pro poctivé podnikatele nepředstavují žádnou zátěž.

Petr Musil, -of-