Ministerstvo dopravy zahájilo výběr koncesionáře pro dostavbu dálnice D35 metodou PPP. Partner ze soukromého sektoru bude mít na starosti podle resortu výstavbu, financování, provoz a údržbu úseku D35 mezi Opatovcem a Mohelnicí a zároveň i provoz a údržbu úseku od Litomyšle až po Opatovec. Zájemce chce s projektem úřad seznámit v rámci investorského dne ve svém sídle 13. června.
Ministerstvu s hledáním pomáhá transakční poradce, jde o konsorcium firem White & Case, PricewaterhouseCoopers Česká republika, Siebert + Talaš a Mott MacDonald CZ, kterého úřad vybral letos v dubnu.
„Počínaje dnešním dnem má jak samostatné oddělení přípravy PPP projektů, tak transakční poradce za úkol v co nejrychlejším tempu a v přesně nastavených transparentních podmínkách nachystat výběr koncesionáře tak, aby stavba mohla začít v roce 2026,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Ukončení výstavby Kupka předpokládá v roce 2029. Jak už dříve sdělil, dálnice D35 je vládní prioritou, má ulevit přetížené dálnici D1 i okolním obcím a zlepšit dopravní propustnost území České republiky.
D35 se také podle ministerstva dopravy má stát letos nejrozestavěnější dálnicí na území Česka. Do konce roku by se mělo zahájit šest úseků stavby v délce 35,7 kilometru. Dohromady tak bude najednou ve výstavbě 64 kilometrů dálnice. V dalších letech má resort dopravy v plánu zahájit a dokončit stavbu zbývajících 52,7 kilometru.
Využití PPP projektů zvažuje stát kromě dálnice D35 také například u vysokorychlostní železniční tratě Moravská brána nebo chybějícího úseku IV. železničního koridoru Nemanice – Ševětín. Náklady plánovaných celkem devíti projektů se podle údajů resortu dopravy pohybují okolo 397,5 miliardy korun. V současnosti se formou PPP projektu staví část dálnice D4 do jižních Čech.
(teč)