Hamáček podá žalobu na ÚOHS kvůli zastavení tendru na policejní vozy, Rafaj to vítá

Zákres policejního vozu z technické dokumentace. Zdroj: zadávací dokumentace VZ

Ministr vnitra Jan Hamáček podá správní žalobu na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), konkrétně na nezákonné rozhodnutí z července letošního roku, kdy jeho předseda rozhodl o zrušení veřejné zakázky na pořízení policejních automobilů.

Ministra vnitra Jan Hamáček (ČSSD) oznámil, že podá správní žalobu na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) k Nejvyššímu správnímu soudu. Důvodem je zastavení tendru na 4.000 osobních vozů v policejním provedení, které vnitro a především Policie ČR nutně potřebují. Řada vozidel, které jsou dnes ve výkonu služby už má hranici životnosti za sebou, nebo se jí velmi rychle blíží.

Podle Ministerstva vnitra (MV) je zakázka v pořádku a technická specifikace není šitá na míru žádnému výrobci, jak tvrdí ÚOHS. Současně MV kvůli zajištění policejních vozů zadalo novou zakázku za 500 mil. Kč a na přelomu roku by policie mohla mít první stovky nových vozů.

Technické podmínky, které ÚOHS kritizuje jako šité na míru, stanovovala dva měsíce pracovní skupina tak, aby specifikace byla přesně podle potřeb policie. MV postupovalo podle zákona, efektivně, účelně a hospodárně, protože policie potřebuje taková vozidla, která jí vyhovují při plnění jejího poslání a náplně práce. „Nebudu čekat, až se v nevyhovujícím voze některému policistovi něco stane. Proto nemůžu jinak než podat na ÚOHS správní žalobu ke krajskému soudu v Brně,“ dodal ministr.

Podle vyjádření Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže však jeho zaměstnanci v rámci správního řízení týkajícího se tendru za více než dvě miliardy korun oslovili dodavatele 12 značek automobilů a nikdo, kromě vybraného dodavatele, nesplňoval požadavky ministerstva stanovené v zadávací dokumentaci. „Úřad proto vítá, že ministerstvo požaduje, aby rozhodnutí prověřil také správní soud,“ uvedl mluvčí ÚOHS Martin Švanda. Právě konkrétní technickou specifikaci vozů – pětidveřové, minimální vnitřní rozměry, rozměry kufru atd. – napadl ÚOHS jako diskriminační.

Podle ÚOHS úředníci vůbec nezpochybňovali technické požadavky zadavatele ve vztahu k vozům určeným pro Policii České republiky, jak ve svém vystoupení na tiskové konferenci argumentoval ministr vnitra. „Nicméně pokud zadavatel plánoval uzavřít rámcovou smlouvu na nákup přibližně 8.000 vozidel pro celý resort Ministerstva vnitra, tedy nikoli jen pro potřeby Policie ČR (součástí jsou i hasiči a referentská auta), není podle názoru ÚOHS možné, aby specifikace těchto všech vozů byla podřízena pouze potřebám jednoho segmentu, v tomto případě Policie ČR. Vítáme proto aktuální oznámení ministra vnitra, že v nově vypsaném tenderu byla specifikace poptávaných vozů rozdělena do třech kategorií,“ dodal Švanda.

Jiří Reichl