INZERCE

Firmy české ekonomice věří, spotřebitelé jsou skeptičtějsí

Důvěra v českou ekonomiku se v květnu po čase opět zvýšila a to především zásluhou pozitivních očekávání firem v průmyslu a ve službách. Optimismus naproti tomu polevuje u spotřebitelů, jejichž obavy z případného zhoršení ekonomické situace během roku pozvolna narůstají.

Průmyslové podniky zažívají příznivé odvětví díky rostoucí zahraniční i domácí poptávce a pro následující měsíce zůstávají velmi pozitivně naladěné. Vzhledem k už tak velmi vysokému růstu průmyslové produkce, která je de facto motorem celé ekonomiky, jde o jasný signál, že se na průmysl budeme moci spoléhat i nadále. Ostatně nejen měkké ukazatele v podobě důvěry, ale i silné zakázky tento výhled jednoznačně potvrzují.

Ve stavebnictví se sice nálada firem nezměnila, avšak pro dalších měsíce i zde panují příznivá očekávání. Stavebnictví je na vzestupu, i když zakázky v posledním půlroce až tak pozitivně nevyznívaly. Boom navíc nezažívá bytová výstavba, neboť její trend naráží už na třetí dno za posledních pět let. Nezbývá než čekat, jak se budou vyvíjet nové zakázky ve stavebnictví ve druhém čtvrtletí. Ty totiž naznačí, zda současné expanzi nedojde časem dech. Nejde přitom jen o peníze, ale především o připravenost nových projektů.

Prudký růst spotřebitelské nálady v loňském roce letos vystřídaly mírné obavy. Důvěra spotřebitelů v květnu opět lehce poklesla, neboť spotřebitelé začínají řešit otázku, zda se podaří udržet současný pozitivní trend ekonomiky. Nejde zdaleka o paniku, ale o uvědomění si, že až tak rychlý růst, jaký ekonomika dosud zažívala, nemusí trvat věčně.

Celkově vyznívají průzkumy důvěry v ekonomice stále pozitivně. Ukazují optimismus firem, který se zrcadlí v ochotě investovat a nabírat nové zaměstnance. Je to nepochybně dobrá zpráva z pohledu dalšího ekonomického růstu českého hospodářství. Mírné ochlazení optimismu spotřebitelů v této fázi není třeba přeceňovat, protože jde spíše o korekci než o probouzející se faktor strachu.

Petr Dufek, ČSOB