INZERCE

Nákladní doprava, kontejnery. Foto: Pixabay

Evropská unie investuje do dopravní infrastruktury 5,4 miliardy eur, mezi klíčovými projekty je slovenské překladiště Haniska

Evropská unie letos investuje do dopravní infrastruktury členských zemí 5,4 miliardy eur. Podle serveru cinea.ec.europa bylo vybráno 135 projektů. Hlavním cílem komise je dokončení transevropské dopravní sítě TEN-T do roku 2030. V případě železniční infrastruktury je vedle tunelu Fehmarn Belt, který spojí Německo a Dánsko, dalším klíčovým projektem překladiště Haniska u Košic.

V srpnu 2020 se v médiích objevila zpráva, podle které mělo v obci Haniska vzniknout obří překladiště kontejnerů z Asie. Využito mělo být širokorozchodné železniční trati, která byla vybudována pro přepravu železné rudy do tehdejších Východoslovenských železáren, dnes U. S. Steel Košice. Ruský vpád na Ukrajinu pak změnil priority, po agresi Haniska zabezpečuje překládku ukrajinského zboží na široký rozchod 1435 mm.

Železnice místo přístavů

Jedná se především o potraviny, železnice tak částečně nahrazuje ukrajinské černomořské přístavy Oděsa, Černomorsk a Južne. Přestože OSN a Turecko v létě zprostředkovaly dohodu ohledně vývozu ukrajinských potravin, převážně obilí, podle tamního ministerstva pro infrastrukturu přístavy fungovaly na 30 procentech kapacity. V polovině listopadu loňského roku byla sice dohoda o dalších 120 dnů prodloužena, v případě Ruska nejsou dohody směrodatné.

Podle Dušana Trnky, člena představenstva česko-slovenské Interport Partners Group, jejíž dceřiná společnost překladiště provozuje, od začátku války převažuje poptávka z ukrajinské strany mnohonásobně kapacity železniční kapacity. Řešením není ani kamionová doprava, protože většina profesionálních řidičů narukovala. Železnice hraje ve snaze vyvézt ukrajinské potraviny, především se jedná o obilí, rozhodující roli.

Kdo nemá vagóny, nemá nic

Podle názoru Dušana Trnky při maximálním úsilí a zapojení veškerých kapacit není v možnostech okolních zemí dostat z Ukrajiny více než 50 procent potravin určených k exportu. Přestože během loňského roku poklesl vývoz o 31 procent, překladiště nestíhají, jako velký problém se jeví především nedostatek vagónů.

„Každý den mi volá dvacet klientů, kteří by chtěli přepravit z Ukrajiny stovky tisíc surovin, ale nemají vagóny. Snažím se jim vysvětlit, že v takovém případě nemají nic,“ komentoval Dušan Trnka.

Maďarská reakce

Na situaci vzniklou ruskou agresí reagovalo i sousední Maďarsko. V polovině října loňského roku byl otevřen ve městě Fényeslitke terminál East – West Gate, který je podle společnosti East – West Intermodal Logistic největším vnitrozemským intermodálním zařízením v Evropě využívajícím při přepravě více druhů dopravy. První vlak přivezl 44 kontejnerů s 1 146 tunami pšenice, prosa a zeleného hrášku, celý náklad pak přepravila společnost Urgain Trade do budapešťského přístavu Csepel.

Podle railwaygazette.com se terminál nachází asi 15 kilometrů od hraničních přechodů Záhony a Čop. Ročně by měl odbavit až milion TEU, přičemž 1 TEU je ekvivalentem jednoho standardního kontejneru s vnějšími rozměry 6,096 x 2,438 x 2,591 metru. V plánu je překládka 800 tun obilí a 450 m3 slunečnicového oleje za hodinu.

Petr Bošnakov