Evropská komise chce podpořit obchody na internetu a zjednodušit pro ně platby DPH

E-shop. Ilustrační obrázek. Foto: www.pixabay.com

 

Internetové obchody jako každoročně nabírají stovky brigádníků, prodlužují pracovní dobu a znásobují běžný měsíční obrat. Evropská komise by je ale chtěla podpořit i v ostatních měsících roku.

Jednou z priorit Evropské komise je pomoct malým a začínajícím firmám uspět v mezinárodní konkurenci a zjednodušit jim cestu k zahraničním zákazníkům. Na nových pravidlech by ale měly podniky i ušetřit.

Zaplatit DPH on-line pro kteroukoliv zemi Evropské unie by do budoucna neměl být pro firmy problém. Tedy pokud se k návrhům Evropské komise pozitivně vyjádří nejen Evropský parlament, ale hlavně pokud projdou schvalovacím procesem všech členských států. Novinky totiž počítají i se zavedením jednotného kontaktního místa (tzv. One stop shop) pro daň z přidané hodnoty. Jen tohle opatření by podle odhadů mohlo firmám ušetřit přes dvě miliardy eur ročně. O návrhu těchto opatření a názoru českých europoslanců jsme psali v textu Čeká EU změna systému DPH?

Pravidla mají taky zaručit, že daně firma odvede v zemi, kde je doma koncový zákazník. Chtějí tak zaručit spravedlivější rozdělení výnosu z této daně. Komise tvrdí, že zemím bez těchto pravidel uniká až 5 miliard eur ročně a částka se zvyšuje. A pomoct by jim měly taky zásahy proti daňovým podvodům, které nákup u poctivých prodejců znevýhodňují.

Už v květnu taky komise upozornila, že bude tlačit na dopravce, aby pohyb zboží v rámci Unie zlevnily, a že chce bránit takzvanému geoblockingu – tedy situaci, kdy obchodníci mění podmínky podle toho, odkud zákazník objednává.

„Cílem je odstranit diskriminaci, která dnes existuje v online prostřední EU, a spotřebitelé tak měli stejné podmínky jako v prostředí offline,“ řekla europoslankyně Dita Charanzová.

Součástí návrhu jsou také opatření, která mají podpořit důvěru spotřebitelů v zahraniční e-shopy a usnadnit jim třeba vracení zboží.

Ekonom a bývalý víceguvernér ČNB Luděk Niedermayer považuje návrh Komise za velmi dobrý. „Systém zjednoduší, bude reflektovat nové dříve nevyužívané postupy (digitální ekonomiku) a sníží (nikoliv eliminuje) ztráty při výběru (pouze jejich část je způsobená u nás medializovanými karuselovými podvody). Zároveň nic nemění na suverenitě států při určení výše sazeb této daně,“ uvedl pro Ekonomický deník Niedermayer s tím, že by preferoval co nejrychlejší zavedení. „Chce to nějakou přípravu (one stop shop), ale dovedl bych si představit rok 2018. Důvody pro pomalý postup objektivně nevidím. Jistý problém představuje nekompromisní požadavek našeho MF na provedení pilotu na reverse charge. Obávám se, že toto by mohlo projekt zásadně zpomalit (a nebo vystavit naše poplatníky častým a zásadním změnám),“ dodal.

Podle Jana Zahradila jde Komisi o podvody až v poslední řadě. „Harmonizaci odvodů, přímých i nepřímých, se Evropská komise snaží prosadit již řadu let, a využívá k tomu každé příležitosti. Poslední z řady záminek byl nedávný skandál Luxleaks s agresivními daňovými schématy velkých firem v Lucembursku. Proto je návrh komise zcela nedůvěryhodný a navíc jako obvykle zbytečný. Je sice pravda, že odstranění daňové konkurence by vyhovovalo například Francii, která má daňovou zátěž neúnosně vysokou, ale pro středně velké exportní ekonomiky jako je Česká republika toto nepřichází v úvahu,“ řekl Ekonomickému deníku Zahradil.

Češi si obecně nakupování z domova oblíbili nejen v předvánočním čase, od nákupu v zahraničí je podle státního tajemníka pro evropské záležitosti Tomáše Prouzy odrazuje příliš mnoho překážek – nejen cenových, ale taky v pravidlech reklamace a některé firmy prostě ani do Česka zboží neposílají. V rámci evropského srovnání se navíc v počtu firem prodávajících na internetu Česká republika, která se jinak drží na špici v tomto oboru, letos propadla na šesté místo. Konkurence tuzemským firmám tak přeci jen roste.

Vanda Kofroňová