INZERCE

ERÚ přitvrdil v kontrolách klasických zdrojů energie, sází hlavně na osvětu spotřebitelů

Celkem 669 kontrol ve všech oblastech energetiky dokončili vloni pracovníci Energetického regulačního úřadu. V každém desátém případě přitom zjistili porušení kontrolovaných povinností. Ve více než šestistovkách správních řízení pak vloni úředníci uložili pokuty za víc než 13 a půl milionu korun. Řešili i stížnosti občanů.

Neustálé telefonické obtěžování nebo dokonce zfalšovaný podpis na smlouvě. I to jsou praktiky některých prodejců energie, se kterými se lidé obracejí na Energetický regulační úřad (ERÚ). A na co si nejvíc spotřebitelé stěžují? 9615 podání se týkalo například průběhu změny dodavatele, sankcí, neoprávněných odběrů, fakturace, cen, podomního prodeje a také postupů obchodníků při souběžném uzavírání poradenských smluv, kupních smluv na LED žárovky a dalších produktů.

Odbor který má na starosti správní řízení dostal přes jedenáct set podnětů. Nejčastěji šlo o porušování energetického zákona – konkrétně zákaz poškozovat plynárenskou síť a povinnost přihlásit se k regulátorovi jako výrobce energie do třiceti dnů od udělení licence. Patnáctkrát ale úředníci řešili touto cestou také porušení zákona o ochraně spotřebitele.

Pokutu za to dostalo 621 subjektů. Od roku 2013 se tak jejich počet zvýšil čtyřnásobně. A ve stejném poměru vzrostla i částka, kterou budou muset hříšníci zaplatit. Včetně náhrad nákladů řízení zhruba 14 milionů korun.

Zpráva o činnosti ERÚ za rok 2016 shrnuje i to, kolik lidí nebo firem zlákaly výhodnější podmínky konkurenčního dodavatele elektřiny.  Novou smlouvu vloni podepsalo 360 tisíc zákazníků. Proti loňsku se počet domácností, které se pro takovou změnu rozhodly, zvýšil o 40 procent. Přibylo i podnikatelů, kteří už berou elektřinu odjinud. Velkoodběratelé naopak častěji zůstávali u stávajícího řešení.

Vedle kontrol klade ERÚ vzrůstající důraz na osvětu. Úřad tak organizuje přednášky zaměřené mimo jiné na spotřebitelskou problematiku. Tato setkání podle závěrečné zprávy o činnosti za loňský rok ukázala potřebu dalšího vzdělávání zákazníků energetických firem. Úřad v přednáškách pokračuje i letos. Vloni proto taky vydal Etický kodex obchodníka. Je v něm nově i požadavek, aby obchodníci uváděli na svých vyúčtováních pro domácnosti datum ukončení platnosti smlouvy. A to přesto, že jim to zákon nenařizuje. K posílení ochrany spotřebitele by měla přispět i od loňska platná novela energetického zákona.

Vanda Kofroňová