INZERCE

Nová auta se v nejistých dobách prodávají méně, jak ukazují statistiky z různých zemí světa. Foto: Pixabay

Dozvuky komponentové krize. Prodej osobních aut v Česku loni klesl o 7 procent na 192 087 vozidel

Prodej nových osobních aut v Česku v minulém roce klesl meziročně o 7,2 procenta na 192 087 vozů. Důvodem poklesu byl nedostatek vozidel kvůli komponentové krizi a v posledních měsících stále více také nepříznivý ekonomický vývoj. V samotném prosinci odbyt klesl o 10,2 procenta. Oznámil to dnes Svaz dovozců automobilů.

„Předpokládáme, že nejbližší měsíce roku 2023 budou ve znamení poklesu investic ze strany firem i spotřeby domácností. Důvodem bude zejména ekonomický vývoj, tedy očekávaná recese a vysoká inflace. Negativně bude i nadále působit nejistota spojená s konfliktem na Ukrajině,“ řekl Daniel Janeček z poradenské firmy PwC.

Uvedl, že na druhou stranu vzhledem ke dlouhým dodacím lhůtám automobilů z minulého roku budou významnou část registrací v roce 2023, zejména v první polovině roku, představovat objednávky z předchozího roku. „Pro letošní rok očekáváme podobnou výši registrací jako v loňském roce – v rozmezí 180 000 až 200 000 vozů,“ dodal Janeček.

První v prodejích je značka Škoda s poklesem o 11 procent na 62 905 vozů, následuje Hyundai s odbytem 18 604 aut, což je pokles o osm procent a třetí je Volkswagen, kterému klesl odbyt o pět procent na 16 020 automobilů. Následují Toyota, Kia, Dacia a Ford. Nejoblíbenějším modelem byla Škoda Octavia s 13 906 vozy, druhá skončila Škoda Fabia (13 142) a třetí je Hyundai i30 (8236).

Nejprodávanější třídou byly vozy SUV s podílem 44,6 procenta, následuje nižší střední třída s 15,4 procenta a malé vozy s 13,4 procenta. Podíl benzinových vozů byl 66,5 procenta, diesely měly 24,7 procenta. Podíl elektromobilů stoupl na dvě procenta.

Počty dodaných vozů jsou podle vedoucího českého zastoupení Škody Jiřího Maláčka negativně ovlivněny omezenými výrobními kapacitami výrobců z důvodů narušených dodavatelských řetězců vlivem pandemie koronaviru a války na Ukrajině. „Očekáváme, že se bude situace v letošním roce nadále stabilizovat. V pořadnících máme stále vyšší desetitisíce zákaznických objednávek,“ dodal.

Prodej lehkých užitkových aut klesl loni meziročně o 14 procent na 16.908 vozů. První je Renault s prodejem 2852 vozů, druhý Ford prodal 1974 aut a třetí Peugeot 1802 vozů. Nejprodávanější dodávkou byl Renault Master.

Prodej nových nákladních vozů se loni zvýšil o 3,6 procenta na 8988 vozidel, v prosinci ale o 7,6 procenta klesl. Nejvíce vozů prodal Mercedes Benz (1861), druhé skončilo Volvo (1673) a třetí je DAF (1454).

Registrace nových autobusů loni vzrostly o 20,8 procenta na 1215 vozidel. První je domácí značka Iveco Bus se 435 autobusy, následuje SOR s 276 vozidly a třetí Setra prodala 231 autobusů. Přes 71 procent tvořily linkové autobusy.

V kategorii motocyklů vzrostl prodej o 16,1 procenta na 25.561 strojů. Na prvním místě skončila japonská Honda s 4873 prodanými stroji, následuje čínská CF Moto s prodejem 2389 vozidel a třetí je Yamaha se 1702 motocykly.

(čtk)