INZERCE

Hradec Králové řeší inteligentní dopravní systém. Ilustrační foto: Fotka od Josué González z Pixabay

Dopravní systém by měl Hradci Králové za 229 mil. Kč dodat CROSS Zlín

Inteligentní dopravní systém by měla Hradci Králové dodat za 229,3 milionu korun bez DPH společnost CROSS Zlín. Předpokládaná cena před soutěží byla 346,9 milionu korun bez DPH. Jako vítěze soutěže dnes firmu CROSS Zlín schválila rada města, definitivně ho ještě budou schvalovat zastupitelé. ČTK to řekla mluvčí radnice Kateřina Šmídová. Město však zatím nemůže podepsat smlouvu, zakázal mu to po námitkách dvou firem Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).

Do tendru, který byl vypsaný letos v lednu, podali v červenci nabídky dva uchazeči. Jiné dvě firmy, které nabídky nepodaly, se obrátily se stížnostmi na antimonopolní úřad. Obě stížnosti ÚOHS odmítl, ale jeden ze stěžovatelů ještě podal rozklad. Radnice již dříve označila námitky stěžovatelů za spekulativní. Pokud město nepodepíše smlouvu s vítězem do konce roku, může přijít o evropskou dotaci na systém

Inteligentní dopravní systém by měl v Hradci zvýšit plynulost a bezpečnost automobilové dopravy. Město chce na investici využít dotaci z programu ITI až 247 milionů korun. Výstavbu systému předpokládá v letech 2020 až 2022, v provozu by měl být od roku 2023.

Nejnákladnější částí systému bude kompletní výměna zastaralých semaforů na všech zhruba 50 křižovatkách a přechodech pro chodce. Celý systém bude složený z šesti základních modulů. Čtyři by měly tvořit páteř systému, jde o semafory, dispečink, přenosovou síť a centrální server. Nadstavbou budou moduly řízení MHD a měření rychlosti.

Řidiči by jednotlivé prvky systému měli zaznamenat minimálně. Půjde na první pohled o běžné semafory, které budou propojené senzory, kamerami a čidly s centrálním dispečinkem. Čidla budou detekovat kolony či nehody. Systém umožní preferovat autobusy a trolejbusy městské hromadné dopravy a zajistí bezpečný průjezd záchranářům.

Automatické měření rychlosti spojené s následným vybíráním pokut by mělo být zavedeno na deseti místech. Podle radnice se umístění radarů a kamer může ještě změnit nebo doplnit. Radary chce magistrát na kritických místech ukáznit řidiče a podpořit plynulost dopravy.

-čtk-