INZERCE

Bez digitálních dovedností nebudou mít zaměstnanci u firem moc šancí. Foto: Pixabay

Stále více firem požaduje od svých zaměstnanců digitální dovednosti. Pomoc čekají i od státu

Průzkum Svazu průmyslu a dopravy ČR, provedený na vzorku 100 firem, ukázal, že stále více podniků vyžaduje od svých zaměstnanců alespoň základní znalosti používání digitálních technologií. Úroveň požadovaných digitálních dovedností navíc poroste. Při jejich zvyšování by proto firmy uvítaly pomoc státu.

Podle 80 % oslovených firem poroste podíl zaměstnanců, od nichž budou podniky vyžadovat základní, uživatelskou, pokročilou i vývojářskou znalost digitálních technologií.

Největší skok očekávají firmy u potřeby uživatelské znalosti. Umět pracovat například s textovými editory, e-mailem nebo znát zásady kybernetické bezpečnosti bude muset umět většina zaměstnanců ve 42 % firem. Teď tuto znalost vyžaduje u většiny pracovníků 29 % podniků.

Vzroste i význam pokročilé znalosti. Umět naprogramovat stroj, mít analytické a statistické myšlení a znát hlouběji počítačové programy budu firmy vyžadovat u stále většího počtu pracovníků.

„Porozumění technologiím a jejich využívání bude dovednost, kterou budou firmy po zaměstnancích požadovat stále častěji, a to u všech profesí. Růst jejího významu očekává 84 % firem. Firmy budou po svých pracovnících také stále více vyžadovat i další měkké dovednosti,“ říká Milena Jabůrková, viceprezidentka Svazu průmyslu a dopravy ČR.

Například schopnost učit se bude od většiny zaměstnanců vyžadovat za pět let 81 % firem, samostatnost při řešení problémů 77 % podniků a bez schopnosti vyvíjet a zlepšovat technologie se v budoucnu většina pracovníků neobejde u 69 % firem.

Stát by měl podat pomocnou ruku

Přestože přes 76 % firem pro zaměstnance organizuje interní nebo externí školení pro zvyšování digitálních dovedností, podniky by uvítaly pomoc a podporu státu. Například 61 % firem by zvažovalo využití digitálních školení a rekvalifikací poskytovaných Úřadem práce, pokud by byly k dispozici.

„Firmy by také uvítaly, kdyby stát více podporoval firemní investice do školení digitálních dovedností, a to jak formou dotací nebo daňových úlev. Další vítanou pomocí by byl katalog státem garantovaných kurzů, který by umožnil i středním a menším firmám využít kvalitních zdrojů vzdělávání pro své zaměstnance. Právě menší podniky mají s ohledem na očekávaný růst významu digitálních znalostí mnohem menší možnosti zajistit svým zaměstnancům potřebná školení,“ vysvětluje Jiří Holoubek, člen představenstva Svazu průmyslu a dopravy ČR.

Svaz průmyslu a dopravy ČR proto nabízí Ministerstvu práce a sociálních věcí ČR pomocnou ruku při diskuzi o konceptu zmiňovaného katalogu garantovaných kurzů a také možnost využít zkušeností již osvědčených přístupů některých členských firem.

„Firmy už si uvědomují, že potřebují na digitalizaci lidi připravit. Vytvářejí studijní programy, aby se zaměstnanci mohli dál vzdělávat nebo si zvyšovat kvalifikaci, a to nejen v digitálních dovednostech. Dobrou zprávou pro firmy i zaměstnance je, že dnes již existují a jsou zdarma dostupné vzdělávací platformy, které nabízejí kvalitní a prověřené vzdělávací zdroje,“ připomíná Milena Jabůrková, viceprezidentka Svazu průmyslu a dopravy ČR.

Podle Svazu průmyslu a dopravy ČR by aktivní zapojení relevantních ministerstev a úřadů pomohlo nejen k vytvoření kvalitního a ověřeného seznamu doporučených vzdělávacích zdrojů, ale především k systematickému zmapování znalostí a úrovní vzdělávání, které firmy v souladu s novými technologiemi potřebují řešit.

„Ovládání základních kancelářských programů už není digitální vzdělanost, to je naprostá nezbytnost. Ačkoliv bohužel ani to neovládá každý. U digitální vzdělanosti mluvíme o nutnosti pochopení základních principů fungování například cloudových služeb nebo v čem spočívají technologie jako blockchain a umělá inteligence. Ovšem ne tak, aby s nimi zaměstnanci museli nutně přímo pracovat. Nikdo neočekává, že řadový zaměstnanec bude vytvářet složité algoritmy umělé inteligence, ale měl by pochopit principy těchto technologií a jejich přínos pro podniky,“ vysvětluje Milena Jabůrková, viceprezidentka Svazu průmyslu a dopravy ČR.

Jana Bartošová