INZERCE

Marian Kočner. Foto: Marian Kočner

Další nahrávka se slovenským šíbrem. Přiznal, že stál za sporem mezi skořápkovou firmou a drahami o desítky milionů eur

Kontroverzní slovenský podnikatel Marian Kočner stojí za sporem o více než 50 milionů eur. Sám to potvrdil v tajně nahraném rozhovoru. Byl souzen jako organizátor vraždy slovenského investigativního novináře Jána Kuciaka a jeho družky Martiny Kušnírové. Momentálně si ve vězení odpykává devatenáctiletý trest za falšování směnek.

Marian Kočner je kontroverzní slovenský podnikatel působící převážně v oblasti rizikových investic, finančního rozvoje a nemovitostí. Jeho jméno se objevilo v dokumentech, medializovaných jako „mafiánské seznamy“, které měly uniknout z prostředí slovenské policie v roce 2005 a obsahovat seznamy osob podezřelých z účasti na organizovaném zločinu.

Kočnerovy obchodní praktiky byly hlavním tématem článků Jána Kuciaka, investigativního novináře z portálu Aktuality.sk, který byl úkladně zavražděn v únoru 2018. Kočner mu několik měsíců před smrtí vyhrožoval vyhrabáváním špíny: „Zaměřím se hlavně na tebe, tvou matku, tvého otce, na tvé sourozence“.

Momentálně si Marian Kočner ve vězení odpykává devatenáctiletý trest za falšování směnek.

Kauza, která se nyní vynořuje v nové nahrávce, souvisí se sporem mezi takzvanou skořápkovou firmou a slovenskými drahami (ŽSR) o desítky milionů eur, upozornil zpravodajský server Aktuality.sk.

Zpočátku to vypadalo jako snaha o výrobu super lokomotiv na míru slovenským železnicím, ale nakonec se z toho stal dlouhotrvající spor o desítky milionů eur, připomínají Aktuality.sk.

Státní železniční společnost se již několik let soudí o velkou sumu s kyperskou společností Lancillon Limited. Záznam ze schůzky s Marianem Kočnerem nyní ukazuje, že za pochybnou pohledávkou, starou více než 20 let, stál právě on.

„Mám soudní spor se Železnicemi Slovenské republiky,…, kde jsem vyhrál první stupeň a (advokát – pozn. red.) do***l mi druhý stupeň,“ přiznává Marian Kočner na zvukovém záznamu. Jedná se o úryvek z rozhovoru – popis situace, vysvětlení kontextu Kočnerových slov a část samotné nahrávky je níže v článku. Autenticitu nahrávky potvrdil i další účastník schůzky.

Na Kočnerovo možné napojení na schránkovou firmu Lancillon Limited Aktuality.sk upozornily už v roce 2019 a aktuálně zveřejněná nahrávka toto zjištění potvrzuje.

Futuristická lokomotiva v nesnázích

Psal se rok 1995 a tehdejší slovenské železnice se potýkaly s problémy kvůli modernizaci. Roky bez nákupu nových strojů se projekty z dob socialismu horko těžko vyrovnávaly s chabými výsledky, železničářům chybělo prakticky všechno: moderní vozy, infrastruktura a dokonce i lokomotivy.

V této atmosféře byla podepsána ambiciózní smlouva.

Akciová společnost Martinská mechatronická měla železničářům dodat 98 nových lokomotiv, které měly být vyrobeny na Slovensku. Podle smlouvy však byla koupě podmíněna spokojeností ŽSR s prototypem. Považská firma dodala futuristicky vyhlížející prototyp, který však měl řadu problémů a železničáři nakonec nákup a výrobu dalších strojů odmítli.

Martinská mechatronická však ještě zaregistrovala pohledávku vůči železnici – ta později přešla do rukou kyperské společnosti Lancillon Limited za zlomek její milionové hodnoty.

Právě tato společnost pak začala požadovat ušlý zisk, který byl vyčíslen na 82 milionů eur. Žalovala všechny tři nástupnické společnosti státních železnic, tj. ŽSR, Železniční společnost Slovensko (ZSSK) a Železniční společnost Cargo Slovakia (ZSCS).

U Okresního soudu Bratislava III skořápková společnost uspěla, soudkyně Miriam Repáková jí přiznala 51,8 milionu eur.

Později se státní podniky odvolaly k druhoinstančnímu Krajskému soudu v Bratislavě, který dal za pravdu železničářům. Podle senátu krajského soudu byl soudce prvního stupně podjatý. Výše ušlého zisku měla být značně nadhodnocená, nehledě na to, že kyperská firma v žalobě vycházela z cen nejmodernějších lokomotiv – ty byly o dvě generace mladší než lokomotivy, které se měly vyrábět ve Vrútkách.

Později se za celým sporem objevil Marian Kočner.

Aktuality.sk v roce 2019 informovaly, že informace o fiktivní firmě, která vede spor s drahami, poslal svému kumpánovi Jozefu Dučákovi do šifrovací aplikace Threema.

Dnes, kdy je spor pravomocně ukončen a dráhy nemusí schránkové firmě platit, získaly Aktuality.sk zmíněnou nahrávku, na níž sám Kočner přiznává spor, který schránková firma s drahami vedla.

Přiznání v nahrávce

Dnes je Kočnerovo spojení se skořápkovou společností mnohem jasnější. Ostatně sám Kočner to přiznal na schůzce s Erikem Mikurčíkem, který se zapletl do jiného kontroverzního sporu – o hotel Carlton.

Kočner na nahrávce popisuje, že se účastní sporu mezi skořápkovými firmami a státními železničními společnostmi, a stěžuje si, že věci nejdou podle jeho představ.

„Kadela, já bych ho uškrtil. To je vy***aný k***t. Mám soudní spor se Železnicemi Slovenské republiky, kde ten smrad už vytáhl 7 milionů eur na právní zastoupení, kde jsem vyhrál první instanci a do***al mi druhou instanci, do***al mi Nejvyšší soud, do***al Ústavní soud, dnes jsem zase u první instance,“ říká v nahrávce, kterou získaly Aktuality.sk, Kočner.

Kočner se spletl v přesném názvu státní železniční společnosti – zaměnil název Železniční společnost Slovenska (ZSSK) za Železnice Slovenské republiky (ŽSR). Průběh sporu, stejně jako jméno právního zástupce protistrany, kterým byl Alexander Kadela z advokátní kanceláře Relevans, ale sedí.

Autenticitu zmíněné nahrávky potvrdil Erik Mikurčík, kterému Kočner během nahraného rozhovoru popsal pozadí sporu s drahami. Nahrávka pochází z prosince 2017, schůzka se konala v Kočnerově hotelu na Donovalech.

Obhájce Mariana Kočnera Michal Mandzák na otázky zaslané Marianu Kočnerovi neodpověděl.

Postava z hotelu Carlton

Mikurčík se s Kočnerem sešel, protože chtěl zjistit informace o kauze Carlton, v níž stojí proti dvojici spolumajitelů výrobce antivirových programů ESET Rudolfu Hrubému a Maroši Grundovi.

Původně měli všichni tři v plánu spolupracovat na koupi hotelu, a když se po koupi nepohodli, pokusil se Mikurčík Hrubého a Grundu z hotelu vytlačit praktikou známou z divokých 90. let – spekulativním navýšením základního kapitálu společnosti, a tím i svého podílu ve firmě.

Právě Mikurčík byl terčem vůbec první obžaloby, kterou podal dnes již odsouzený Dušan Kováčik během své kariéry speciálního prokurátora. Do té doby byl téměř pověstný svou pasivitou – nepodal vůbec žádnou žalobu, za což dostal nepsanou přezdívku pan 61 : 0, která odráží poměr případů, které (ne)poslal k soudu.

Stejně jako Erik Mikurčík se s Kočnerem kvůli sporu o Carlton sešel i spolumajitel společnosti ESET Rudolf Hrubý. Hrubý na otázky Aktuality.sk ohledně svého vztahu k soudci Vladimíru Sklenkovi, který se měl ve sporu o Carlton angažovat, neodpověděl.

Advokáti dostali 380 tisííc eur

Ačkoli Marian Kočner tvrdí, že advokát Alexander Kadela ze sporu vytěžil 7 milionů eur, podle Železniční společnosti Slovenska šlo od roku 2012 o 380 tisíc eur.

„S ohledem na celkovou částku požadovanou v žalobě ve výši 82 775 592,50 eur na jistině s příslušenstvím (riziko plnění v případě neúspěchu s příslušenstvím činilo více než 130 milionů eur), komplikovanou právní a skutkovou stránku sporu a velký rozsah právních služeb považujeme odměnu s ohledem na rozsah služeb, jejich kvalitu a dosažený výsledek za mimořádně výhodnou pro ZSSK,“ uvedl mluvčí Železniční společnosti Slovenska Tomáš Kováč.

Podle Kováče ZSSK nikdy nevěděla, kdo je konečným příjemcem výhod společností, které stojí za sporem.

„Právní subjekt vymáhající náhradu škody se postupně změnil. Vždy se však jednalo o fiktivní společnost, u níž není možné určit konečného uživatele,“ uvedl mluvčí.

Alexander Kadela, partner advokátní kanceláře Relevans, vidí v Kočnerových slovech také nesprávná čísla.

„Od obou společností (ZSSK a ZSSK Cargo, pozn. red.) jsme obdrželi celkem 4,2 milionu. Většinu z toho tvořily odměny v podobě akcií, asi 1,5 milionu, které bychom dostali, kdybychom prohráli. Jednalo se o velmi složitý spor, v němž jsme poskytovali právní služby po dobu 11 let,“ řekl Kadela.

Aktuality.sk se obrátily také na obhájkyni bývalé soudkyně Miriam Repákové, která řešila spor o kyperskou poštovní schránku s železničáři u prvoinstančního soudu. Advokátka Jana Kubáňová uvedla, že nemá od Repákové svolení k tomu, aby se vyjadřovala.

Repáková je s Kočnerem spojována i v jiné kauze. Vyšetřovatelům se přiznala, že jí Marian Kočner mluvil do rozhodování v kauze Technopol.

Kočner na nahrávce také zmínil své přesvědčení, že za kauzou Carlton, která se týká sporu mezi Mikurčíkem a dvěma spolumajiteli společnosti ESET Rudolfem Hrubým a Marošem Grundem, stojí známý slovenský zbrojař a lobbista Miroslav Výboh.

O Výbohově roli podle Kočnerovy nahrávky informoval deník Štandard.

Jan Hrbáček